تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۶
کد مطلب : 62243
زیست آنلاین:با وجود آنکه درعقد قرار داد بین سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش تاکید شده بود که بچه های مدارس ابتدایی باید یک نیم روز در طبیعت بگردند و طبیعت را تجربه کنند و با وجود آنکه مدارس طبیعت شکل گرفت اما هنوز این موضوع از سوی آموزش و پروش ابلاغ نشده است.
 بازگشایی آغوش 43 مدرسه طبیعت به روی بچه ها

اما با این وجود هر روز بر تعداد مدارس طبیعت افزوده می شود و روز به روز خانواده های بیشتری تمایل پیدا می کنند که فرزندانشان را در این مدارس ثبت نام کنند
حمید نوروزی مدیر مدرسه طبیعت در همدان در گفت و گو با زیست انلاین می گوید : در حال حاضر ۴۲ مدرسه طبیعت در کشور داریم که که چهل و سومین مدرسه روز جمعه افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه در مورد لزوم برگزاری کلاس های مدرسه طبیعت می گوید : در مورد بچه ها و طبیعت دو دیدگاه وجود دارد .دیدگاه اول این است که بچه ها لوح سفید نیستند که ما هر چه خودمان بخواهیم روی ان یادداشت کنیم و دیدگاه دوم این است که کودک باید در ستر طبیعت قرار بگیرد تا بر مبنای تجربیات خودش چیزهایی را یاد بگیرد. در واقع کودکی که محیط پیرامونش را نشناسد نمی تواند برای آن احترام قائل شود در واقع آشتی با طبیعت وقتی لمس می شود که بدون واسطه کودک با طبیعت آشنا شود
این مدیر مدرسه در ادامه می گوید : ما در مدرسه طبیعت معلمی نداریم اما به ازای هر ۵ کودک یک تصویرگر داریم که خلاقیت بچه ها را رصد می کند وخطرات احتمالی را از اطراف بچه ها دور می کند.  
وی در ادامه با اشاره به اینکه بچه ها در مدارسعادی استعدادهایشان نهفته می ماند می گوید:  : در واقع بچه ها در این مدارس استعدادهای حسی ،حرکتی،شناختی و عاطفیشان رشد می کند . بچه های مدارس طبیعت از سن ۳ تا ۱۲ سال هستند و برخی از خانواده ترجیح می دهند بچه هایشان به جای مهد کودک در این مدارس بازی کند و با طبیعت آشنا شود .
البته بچه های مدرسه ای هم به این مدارس می آیند و بیشتر وقت های بعد از ظهر و خالی اشان را در این مدارس سپری می کنند . اما گروهی از خانواده ها هم بر این باور هستند که سواد خواندن آنقدر در این سن اهمیت ندارند و ترجیحشان این است که به خواندن و نوشتن کمتر از آشنایی بچه ها با طبیعت اهمیت بدهند .
وی در ادامه می گوید :  نظام غلط آموزشی ما با نسل جدید کاری کرده که توانایی بچه ها شناخته نشود و حضور بچه ها به چهار دیواری محدود شود . اینطور بچه ها نه تجربه اجتماعی به دست می‌آورند و نه خلاقیتی از خود نشان می‌دهند در حالی که مدارس طبیعت امکان حضور خلاقانه بچه‌ها را بویژه در سنین دبستان در محیط بیرون برای کسب تجربیات جدید فراهم می‌کند.
 وی در مورد تعرفه مدارس طبیعت در کل کشور می گوید : هزینه این کلاس ها در شهر های مختلف با هم متفاوت است و بر اساس امکانات و تعداد روزهایی که بچه ها در انها حاضر می شوند با هم متفاوت است . مثلا در همدان اگر کودکی بخواهد در کلاس ها به صورت هر روز شرکت کند هزینه اش حدود ۳۱۱ هزار تومان می شود .
وی در ادامه می گوید : هر کودکی که به دنیا می آید به طور غریزی با طبیعت آشنا است مگر آنکه ما بزرگتر ها او را از طبیعت ترسانده باشیم .وقتی کودک در بستر طبیعت قرار می گیرد استعدادش شکوفا می شود و می توان امید داشت که در آینده نیز می تواند طبیعت را با کمک همین بچه ها حفظ کرد.
وی مدارس طبیعت را همراستا با اقتصاد سبز عنوان کرده و می گوید:اگر ما برای همه بچه هایی که در سن ۳ تا ۱۲ سال هستند شغل ایجاد کنیم می توانیم برای بیش از ۲ میلیون نفر شغل سبز ایجاد کنیم زیرا اگر هر مدرسه سبز به طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ نیرو داشته باشد بیش از ۲ میلیون نفر سر کار می روند .
وی می گوید افرادی که در این مدارس به عنوان همراه بچه ها حضور دارند اموزش سه روزه ای را در مشهد می گذرانند تا توانایی حضور در این مدارس و آشنایی بچه ها با طبیعت را پیدا کنند .

https://zistonline.com/vdcgwx93.ak9xt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما