تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : 62254
زیست آنلاین :زندگی در جهان کنونی بشر را با دو چالش روبرو کرده است .اول آلودگی محیط زیست با از بین رفتن سوخت های فسیلی و دوم از بین رفتن این منابع .
با سوخت های فسیلی زمین جای مناسبی برای زندگی نیست
یکی از مسائلی که برای توسعه اقتصادی باید ان را در نظر گرفت تامین انرژی است و امروزه برای تامین این انرژی ده میلیارد تن نفت از زمین استخراج و مصرف می شود .اما یکی از این مابع تامین انرژی منابع طبیعی است و درختان منبع این انرژی به حساب می آیند . در حالی که میزان انرژی که از چوب تامین می شود خیلی پایین تر از انرژی های دیگر هست و استفاده از ان در محیط های بلسته می تواند ایجاد حساسیت کند اما با این حال گاهی از ان برای تامین انرژی استفاده می شود .

استفاده از چوب به عنوان سوخت چند اثر با خودش به همراه دارد . کاهش جنگل ها ،فرسایش خاک و کاهش قدرت باروری زمین از این آثار به حساب می آیند و از آنجا که این منابع تمام شدنی هستند و قطع یک درخت سالها زمان نیاز دارد تا دوباره یک درخت به همان باروری اولیه برگردد . بررسی ها نشان می دهد با توجه به رشد جمعیت و افزایش تقاضا اگر قرار باشد همه انسان ها تنها از سوخت های فسیلی استفاده کنند تنها ۱۵ سال منابع دارند و بعد از آن تمام ذخایرشان به پایان می رسد.اما این تنها مشکل ماجرا نیست و استفاده از دیگر سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ نیز فاجعه آمیز است .با وجود انکه می توان از این سوخت ها سوخت مایع استخراج کرد اما اثراتی که این سوخت ها بر محیط زیست می گذارند فاجعه امیز است . سوزاندن نفت بدترین نوع تامین سوخت است . آلوده کردن محیط زیست توسط وسایل نقلیه، نیروگاههای برق،صنایع خانگی و تجاریخسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند . این آلایندهها موجب بروز انواع بیماریها و به مخاطره افکندن محیط زیست میشوند.

همه اینها سبب می شود که به سمت انرژی هایی قدم برداشته شود که آلودگی کمتری تولید می کنند زیرا باران های اسیدی حاصل از سوزاندن سوختهای سنگواره ای سسب خورده شدن نمای ساختنمان ها می شود و این یکی از مضراتی است که این سوخت ها با خود به همراه دارد  و رشد گیاهان را متوقف می کند و در رشد آبزیان تاثیر منفی می گذارد . اگر اینها را در کنار مضراتی که این سوخت ها برای انسان ایجاد می کنند قرار دهیم متوجه می شویم که با وجود این سوخت های فسیلی زمین جای مناسبی برای زندگی نیست .زیرا تنفس این گازها که روزانه از آنها استنشاق می کنیم ضررهای زیادی به سیستم اعصاب و روان ما وارد می کند .

افزایش قابل ملاحظه دمای کره زمین در سالهای اخیر ، دانشمندان را به شدت نگران کرده است. برای میلیونها سال اثر گلخانهای طبیعی زمین ، هوای آن را در دمای نسبتا پایداری نگاه داشته بود و به جانداران اجازه رشد و ادامه حیات میداد.اما تجمع این گازها مشکلات جدی را برای ما به همراه داشته است.

آمارها  نشان میدهد که در کشور ما مصرف انرژی از ۷.۱۹۹ میلیون بشکه معادل نفت خام در سال ۱۳۵۷ به ۵۸۴ میلیون بشکه معادل نفت خام در سال ۱۳۷۴ افزایش یافته است. از کل مصرف نهایی انرژی در سال ۱۳۷۴ ،حدود سی درصد در بخشهای صنعت و کشاورزی و ۶۰ درصد آن در بخش خانگی و تجاری و بخش حمل و نقل استفاده شده است. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته بیشترین سهم استفاده از انرژی متعلق به بخش صنعت یعنی بخش مولد است. برای صرفه جویی در مصرف انرژی باید وسایل خانگی مصرف کننده به سیستمهای با بازدهی بالا تبدیل شوند، فن آوری قدیمی صنایع کشورهای در حال توسعه نوسازی یا جایگزین گردد، و سرانجام راه حلهایی مناسب برای بهینه سازی نمونههای اجتماعی مصرف انرژی (از لحاظ فرهنگی ، اقتصادی و غیره) بکار گرفته شود . جایگزینی انرژی از آنجا که مهمترین خسارت ناشی از مصرف سوختهای سنگوارهای ، تمرکز دی اکسید کربن در جو است، اولین گام برای جایگزینی منابع انرژی ، استفاده از سوختهای فسیلی با کربن کم بجای سوختهای با کربن بالاست. مثلا استفاده از گاز طبیعی بجای زغال سنگ ، بنزین و نفت ، انتشار دی اکسیدکربن و دی اکسد گوگرد را که از مهمترین عوامل آلودی هوا هستند، کاهش میدهد. اما در عین حال ممکن است در اثر توسعه کاربرد آن -ضمن کاهش قابل ملاحظه دی اکسیدکربن -انتشار متان افزایش یابد.

 تلاش برای افزایش بازده ، موجب کاهش مصرف سوخت و انتشار آلایندهها می شود . می توان گفت مهمترین مزایای استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر ،وجود ذخایر عظیم پایان ناپذیر ، دسترسی آسان و پاکیزگی است که با توجه به این ویژگیها ، امروزه بسیاری از کشورهای جهان با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی خود و پیشرفت فن آوری در کاربرد انرژیهای تجدید پذیر ، از آنها استفاده می کنند ، خورشیدی انرژی .بادی ، زیست توده ، زمین - گرمایی و امواج ، هیدروژن ، جزر و مد دریاها از جمله انرژیهای تجدید پذیری هستند که در جهان مورد توجه بسیار قرار گرفته اند .

احمد نبوی کارشناس انرژی و استاد دانشگاه تهران

https://zistonline.com/vdci5raq.t1arw2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خود نویسنده یک بار این نوشته را بخواند و تناقض گویی را رفع کند