تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۴
کد مطلب : 62257
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از انتشار کارنامه مدیریت سبز دستگاه های دولتی در سال ۹۴ خبر داد که بر اساس آن هشت دستگاه دولتی با کسب امتیاز کامل در جایگاه نخست قرار گرفتند.
شهرداری ها مکلف به اجرای مدیریت سبز هستند
معصومه ابتکار در اینستا لایو خود در خصوص انتشار کارنامه مدیریت سبز دستگاه های دولتی و روند اجرایی شدن قانون مدیریت سبز در دولت یازدهم، گفت: به منظور مدیریت و کنترل میزان آلودگی ها و مصارف آب، انرژی و کاغذ در دولت، از سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۲ موضوع مدیریت سبز یا دولت سبز در قانون بودجه دولت دیده شد.
وی افزود: همچنین از سال ۱۳۸۴ موضوع مدیریت سبز به برنامه چهارم توسعه و بعدها به برنامه های پنجم و ششم توسعه وارد شد اما به رغم آنکه مسئله مدیریت سبز در دستگاه های دولتی به عنوان یک قانون به تصویب رسید این مبحث با فراز و نشیب هایی همراه شد و به رغم اینکه مدیریت سبز، ساز و کاری بسیار قوی برای مدیریت مصارف جاری دولت ها است، در دوره ای، توجه لازم از سوی دولت به اجرای این قانون صورت نگرفت.
مدیریت سبز یکی از روش های کنترل هزینه های جاری دولت ها
ابتکار با بیان اینکه یکی از چالش های مهم دولت ها این است که مصارف آن ها قابل کنترل نیست و همین امر منجر بدان شده است که مدام هزینه های جاری آن ها افزایش یابد، اظهار کرد: یکی از روش های کنترل هزینه های جاری دولت ها، مدیریت سبز است که با برخورداری از دستورالعمل و آیین نامه های مشخص و مدون به مدیریت مصرف آب و انرژی و کاغذ در دستگاه های دولتی کمک می کند.
معاون رئیس جمهور مصرف سوخت گاز، بنزین خودروها و برق را از جمله مصادیق مصرف انرژی در دستگاه های دولتی برشمرد و گفت: با توجه به تعدد ساختمان ها و خودروهای دولتی باید گفت، دولت ها یکی از بزرگترین مصرف کننده ها در تمامی کشورها هستند و از همین رو کشورهای پیشرفته از طریق مدیریت سبز اقدام به کنترل این مصارف و کاهش هزینه های جاری دولت ها کردند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ضمن اینکه مدیریت مصرف آب، انرژی و مدیریت تولید پسماند، در نهایت به حفظ محیط زیست، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش آلودگی هوا کمک می کند.
مدیریت سبز از جمله شاخص های ارزشیابی عملکرد دستگاه های دولتی
وی خاطرنشان کرد: به دلیل همین اهمیت موضوعی بود که در سال ۹۲ و با آغاز به کار دولت یازدهم، اقدام به بازنگری دستورالعمل ها و ابلاغ مجدد آن ها، همچنین برگزاری جلسات توجیهی با دستگاه های دولتی کردیم و حتی مقرر شد امتیاز کسب شده توسط دستگاه ها در زمینه مدیریت سبز در امتیاز ارزشیابی دستگاه های دولتی وارد شود و بدین ترتیب مدیریت سبز به یکی از ملاک ها و شاخص های ارزشیابی عملکرد دستگاه های دولتی بدل شد.
ابتکار گفت: از این رو مقرر شد برای تمامی دستگاه های دولتی به صورت سالانه، کارنامه عملکرد آن ها در زمینه مدیریت سبز تهیه شود و خوشبختانه اکنون دومین کارنامه دستگاه های دولتی نیز تهیه و منتشر شد.
معاون رئیس جمهور ضمن تشریح این موضوع که این کارنامه در همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان برنامه و بودجه تهیه می شود، گفت: سازمان برنامه و بودجه پس از جمع آوری اطلاعات از عملکرد دستگاه ها بر اساس شاخص ها، گزارش ها را برای تنظیم و ارائه به صورت کارنامه به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می کند و البته امیدوارم به زودی بتوانیم کارنامه مدیریت سبز دستگاه ها در سال ۹۵ را نیز ارائه کنیم.
دستگاه های دولتی باید برای منابعی که در اختیار دارند به مردم پاسخگو باشند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خرسندی از انتشار کارنامه مدیرت سبز دستگاه های دولتی در دولت یازدهم، این اقدام را نمونه ای از شفاف سازی دولت یازدهم برای مردم دانست و افزود: دستگاه های دولتی باید برای منابع مختلفی که به عنوان سرمایه ملی در اختیار دارند اعم از آب، برق، انرژی، کاغذ به مردم پاسخگو باشند و دولت یازدهم خود را متعهد می داند که از این سرمایه ها درست مصرف کنند تا هم هزینه های جاری و هم هزینه های محیط زیستی را کاهش بدهد.
وی با اشاره به تجربه کشورهای موفق در زمینه مدیریت سبز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، آلودگی هوا و مصرف سوخت از این طریق، اظهار کرد: این موضوع برای کشور ما که اصلاح الگوی مصرف سوخت و انرژی در آن ضروری است، می تواند بسیار مهم باشد.
شهرداری ها مکلف به اجرای مدیریت سبز هستند
ابتکار ضمن تاکید بر این موضوع که مدیریت سبز تنها محدود به دستگاه های دولتی نیست و شهرداری هم مکلف به اجرای این قانون هستند، تصریح کرد: اکنون که در آستانه انتخابات شورای شهر و روستا و شکل گیری شوراهای جدید شهر و روستا در کشور هستیم، این مضوع باید در دستور کار شوراها به ویژه در کلانشهرها قرار گیرد.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: دستورالعمل ها، آئین نامه ها و برنامه های مدیریت سبز روی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست
(Doe.ir) قرار دارد و اعضای شوراها می توانند بر این ساسا برنامه مدیریت سبز شهرداری ها و شهرهای خود را تنظیم و به کاهش هزینه های جاری، آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای کمک کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمار منتشر شده در خصوص میزان صرفه جویی های صورت گرفته در بخش های مختلف به واسطه اجرایی شدن قانون مدریت سبز در ۲۸ دستگاه دولتی، گفت: این آمار نشان می دهد که مدیریت سبز تا چه میزان می تواند به افزایش کارآمدی دولت ها کمک کند.
۱۷۰ هزار تن کاهش انتشار کربن به دنبال اجرای مدیریت سبز در ۲۸ دستگاه دولتی
وی اعلام کرد: بر اساس اجرای قانون مدیریت سبز در ۲۸ دستگاه دولتی طی سال ۹۴، ۸۹.۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف سوخت گاز طبیعی، ۵۶ میلیون کیلووات ساعت مصرف برق، تقریبا ۱۷۰ هزار تن کاهش انتشار کربن (co۲) یا گازهای گلخانه ای، ۳۴۰ تن کاهش انتشار اکسیدهای ازت اکسیدهای گوگرد را شاهد بودیم. ضمن آنکه میزان مونوکسید و سایر آلاینده ها نیز با کاهشی چشمگیر همراه بود.
ابتکار از اعلام رتبه بندی و کارنامه به دستگاه ها خبر داد و گفت: بر اساس آمار منتج شده، بنیاد شهیدو امور ایثارگران، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ستاد وزارت اقتصاد و دارایی، ستاد وزارت نیرو، شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با کسب ۲۰ امتیاز کامل در رتبه نخست جای گرفتند.
وی افزود: این بدان معنا است که این هشت دستگاه عملکرد بسیار خوبی در جهت استقرار مدیریت سبز در دستگاه های خود، ممیزی انرژی در ساختمان ها، ممیزی و کنترل مصرف سوخت در خودروها، مصرف آب در ساختمان ها و مصرف کاغذ داشته اند.
تاکید بر نقش دولت الکترونیک در کاهش مصرف کاغذ، آلودگی هوا و ترافیک
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اجرای دولت الکترونیک توسط دولت یازدهم نقش مهمی در کاهش مصرف کاغذ در دستگاه های دولتی، همچنین میزان تردد افراد برای پیگیری امور از دستگاه ها داشته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد: با توجه به گام های خوبی وزارت ارتباطات در زمینه دولت الکترونیک و شرایط رو به بهبود در این زمینه، شاهد کاهش ترددهای ناشی از نیازها و ضرورت تعامل با دستگاه های دولتی ، همچنین کاهش بار ترافیک و آلودگی هوای شهرها باشیم.
وی افزود: همچنین بر اساس این گزارش، سازمان بهزیستی کشور، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی و ستاد وزارت راه  شهرسازی در رتبه دوم دستگاه های دولت به لحاظ اجرای مدیریت سبز قرار گرفتند.
ابتکار از قرار گرفتن ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شرکت ملی پتروشیمی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان انتقال خون ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان غذا و دارو، ستاد وزارت ارتباطات و فناوری، سازمان بنادر و دریانوردی ایران، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جایگاه سوم خبر داد.
معاون رئیس جمهور گفت: دستگاه های سبز امتیازی بین ۱۵ تا ۲۰ کسب کردند و البته ستاد وزارت جهاد کشاورزی نیز رتبه قابل قبولی در زمینه اجرای مدیریت سبز دارد.
وی از تلاش تمامی دستگاه های دولتی برای اجرای مدیریت سبز خبر داد و گفت: برخی از دستگاه ها که موفق به کسب رتبه قابل قبولی نشدند باید برای رفع مشکلات مدیریت سبز در دستگاه خود، تلاش بیشتری داشته باشند.
رهاسازی ۴.۵ میلیارد مترمکعب آب از سد کرخه برای احیاء تالاب هورالعظیم
بنابراین گزارش، ابتکار در ادامه به برخی از سوالات مطروحه توسط کاربران در کامنت ها پاسخ داد و از آن جمله در خصوص تالاب هورالعظیم با بیان اینکه تالاب هورالعظیم به هزار و یک دلیل یکی از با ارزش ترین تالاب های کشور است، گفت: البته مهم ترین دلیل قرار گرفتن این تالاب در استان خوزستان سرافراز است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: سال ۹۲ و در آغاز به کار دولت یازدهم، متوجه شدیم که تالاب هورالعظیم بر اثر اجرای غلط برنامه های اکتشافی توسط یک شرکت نفتی که از طریق بستن ورودی آب، جاده کشی و زدن چاه اکتشافی روی جاده ها اقدام به اکتشاف نفت کرده بود به طور کامل خشک شده است. این اتفاق دردناک در حالی رخ داده بود که در سال ۸۴ سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که شرکت های نفتی حق هیچ دخل و تصرفی در شرایط اکولوژیک تالاب ندارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سال ۹۲ کار را با اخطار به وزارت نفت و تذکر به شرکت های نفتی آغاز کردیم و در نهایت در نیمه های سال ۹۳ موفق به بازگشایی دریچه های آب به روی تالاب هورالعظیم شدیم. این در حالی بود که از سوی دیگر با همکاری وزارت نیرو، حق آبه تالاب از کرخه تامین شد که تا کنون حدود ۴.۵ میلیارد مترمکعب آب از سد کرخه برای تالاب رهاسازی شده است.
وی از ادامه این روند خبر داد و اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر حدود ۸۰ درصد تالاب آبگیری شده و این روند احیاء همچنان ادامه دارد که تصاویری ماهواره ای نیز برای مقایسه در دسترس است و تغییر وضعیت تالاب طی سال های ۹۲ تا ۹۶ به خوبی در آن ها مشهود است.
ابتکار به حادثه واژگونی قایق حامل خود و همراهان در بازدید از تالاب هورالعظیم در سال ۹۴ هم اشاره کرد و گفت: تالابی که زمانی به کانون گرد و غبار استان خوزستان تبدیل شده بود امروز یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این استان است ولی نمی دانم چرا عده ای مدام اصرار دارند این واقعیت را انکار نمایند و با ایفای نقش دلواپس به انکار حقیقت روی بیاورند.
معاون رئیس جمهور با قرائت شعر آفتاب آمد دلیل آفتاب / چون دلیل آمد از وی رو متاب، اظهار کرد: واقعیت احیاء تالاب هورالعظیم نتیجه همت و پیگیری دولت و دستگاه های مرتبط همچون وزارتخانه های نفت، نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی همچنین از سفر فردا پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه به خوزستان خبر داد و گفت: یکی از برنامه های سفر بازدید هوایی و زمینی از آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم است.
در حال حاضر در تهران تفکیک زباله از مبداء نداریم/ پسماندسوز تهران تنها ۲۰۰ تن از ۷ هزار تن پسماند تهران را پاسخگو است
در ادامه،  ابتکار در پاسخ به کامنت یکی دیگر از مخاطبان در خصوص عکس منتشر شده از وی در حال افتتاح مرکز زباله سوز تهران، گفت: تهران بر اساس مصوبه شورای شهر سوم یعنی همان دوره ای که من نیز عضو شورای تهران بودم، دارای برنامه مدیریت پسماند مصوب برای شهر تهران است که به شهرداری نیز ابلاغ و شهرداری مکلف به اجرای آن شد.
وی با بیان اینکه این برنامه مدیریت پسماند تهران با رویکرد مدیریت جامع و اقتصاد دوار را در بر می گرفت، اظهار کردک برنامه چند وجهی مدیریت پسماند تهران موارد متعددی همچون اصلاح الگوی مصرف شهروندان تهرانی، استفاده مجدد از پسماند، بازیافت، آموزش برای بازیافت پسماند و حتی آموزش چهره به چهره شهروندان را شامل می شد و اقدام های مثبتی نیز در این زمینه صورت گرفت که البته بعدها متوقف و ناتمام ماند.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: بر اساس این برنامه مقرر شد، مراکز دریافت پسماند، بازیافت و مدیریت کمپوست در مرکز آراد کوه را در اولویت قرار داده و در نهایت باقی مانده پسماند تهران جهت تولید انرژی به پسماند سوز تهران منتقل شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دلیل این تصمیم را اهمیت بازیافت زباله و همچنین ظرفیت بسیار ناچیز پسماندسوز تهران دانست و خاطرنشان کرد: پسماند سوز تهران، برای تولید برق تنها ظرفیت پذیرش ۲۰۰ تن زباله را دارد و این در حالی است پسماند تهران حدود ۷ هزار تن است.
وی افزود: در نهایت آنچه اتفاق افتاد این بود که طرح های مربوط به بازیافت استمرار پیدا نکرد و با تغییر پیمانکار، همچنین جابه جایی مدیریتی، بسیاری از طرح ها معطل ماند و در نهایت اینکه با کمال تاسف در حال حاضر در تهران تفکیک زباله از مبداء نداریم.
ابتکار اشاره ای هم به بازدید دیگر خود از یک دایجستر در منطقه ۴ تهران داشت و گفت: این مرکز نیز مدتی غیر فعال شد و در حال حاضر نیز مشکلات فنی بسیاری دارد.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: من در مراسم افتتاح پسماندسوز تهران شرکت کرد چون علی الاصول کار بدی نیست ولی این مرکز تنها ۲۰۰ تن از ۷ هزار تن پسماند تهران را پاسخگو است و بقیه زباله تهران باید با مدیریت جامع و اقتصادی کردن موضوع پسماند برای جذب مشارکت بخش خصوصی ساماندهی شود که متاسفانه نتیجه مطلوبی را در این زمینه شاهد نیستیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در واقع باید بگویم طرح جامع مدیریت پسماند تهران که در شورای سوم به تصویب رسید به طور کامل اجرا نشد.
وی افزود: به طور نمونه در موضوع پسماندهای بیمارستانی به رغم آنکه شاهد افزایش تعرفه این نوع پسماند هستیم، ولی متاسفانه پسماند بیمارستانی با استانداردهای لازم مخصوصا در بحث حمل و نقل و دفع مدیریت نمی شود و این در حالی است که بخش مهمی از زباله های خوراک زباله سوز ها باید از پسماندهای خطرناک تغذیه شود.
ابتکار گفت: در نهایت اینکه قطعا شهرداری تهران باید به مدیریت پسماند توجه و یژه ای داشته باشد و برنامه های مدیریت پسماند به ویژه برنامه های شورای سوم را که برنامه های بسیار پیشرفته و جامعی است، به طور کامل اجرا نماید.
 

https://zistonline.com/vdcbz5b0.rhb5spiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما