تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : 62302
یک نماینده مجلس در گفت و گو با زیست آنلاین

رفع خلاء های قانونی برای حل مشکلات اقتصاد سبز

زیست آنلاین:توسعه شغل و کسب درآمد نباید بهانه ای برای تخریب محیط زیست باشد زیرا این دو به هم وابسته هستند و هر کدام بدون دیگری نمی توانند ادامه مسیر دهند .
رفع خلاء های قانونی برای حل مشکلات اقتصاد سبز
علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این خصوص به زیست آنلاین می گوید : پیش از اینها در کشور شاهد بودیم که شغل ایجاد می شد، اما توسعه اشتغال همراستا با محیط زیست چیزی نبود که اهمیت داشته باشد . مهم این بود که فرد درآمد کسب کند و در این راه اگر محیط زیست و  منابع طبیعی هم از بین می رفت ، چاهها تمام منابع آب زیر زمینی را از بین می بردند و حق آبه تالاب ها به زمین های کشاورزی راهی می شد اهمیتی نداشت و مهم این بود که افراد درآمد داشته باشند اما هر چه که زمان می گذرد تازه آثار مخرب آن خودش را نشان می دهد  . آلودگی هوا، خاک،بی آبی و از بین رفتن جنگل ها  ریزگردهای خورستان، بی آبی در سیستان نتیجه همین تفکر بوده است و در حال حاضر همه به این نتیجه رسیده اند که توسعه اشتغال به معنی تخریب محیط زیست نیست زیرا که همین منابع محیط زیستی لازمه ایجاد شغل و توسعه پایدار به حساب می آید.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه باتوضیح این مساله می گوید : در واقع همه کار می کنند تا کیفیت زندگیشان بهتر شود و وقتی می توان گفت فرد دچار زندگی بهتری شده است که از خدمات محیط زیستی بهره مند شود

او در ادامه می گوید : حفظ محیط زیست موضوعی است که در قرآن و روایات ما نیز تاکید شده است و تجربه بشر هم نشان داده است که اگر می خواهیم زندگیمان کیفیت بیشتری داشته باشد باید آن را حفظ کنیم و در واقع اشتغال و اقتصاد را د راستای محیط زیست قرار دهیم . مثلا اگر قرار است در منطقه ای سد ایجاد کنیم این احداث سد نباید بهانه ای برای تخریب محیط زیست باشد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز بر روی اقتصاد سبز تاکید داشته اند می گوید : رهبر معظم انقلاب نیز تاکید زیادی بر روی اقتصاد و اشتغال و همراهی ان با محیط زیست داشته اند و تاکید کرده اند که اقتصاد ما باید اقتصاد سبز باشد و در جهت سبز شدن مشاغل حرکت کنیم .یعنی هر انسانی که از هوا و آب استفاده می کند باید نحوه استفاده از آن را هم بیاموزد.

اکبری با اشاره به اینکه در کشاورزی و محصولات ارگانیک با افت شاخص کیفی روبرو هستیم می گوید: مجلس تلاش می کند با اعلام برنامه های مدون مشاغل سبز را بیشتر معرفی کند و از این طریق سازمان محیط زیست می تواند با همراه شدن با مراکزاموزشی مانند مراکز فنی و حرفه ای مشاغلی را که بر اساس معیارهای انها سبز است را به نسل جدید آموزش دهد تا در آینده به مشکلات بیشتر برخورد نکنیم .

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید مشاغل سبز درست تعریف شوند می گوید: به طور مثال مساله بازیافت و مدیریت پسماند از جمله مواردی است که می تواند در بحث اشتغال سبز جای بگیردتصفیه آب ،کشاورزی پایدار،و گردشگری نیز می تواند در این جرگه قرار بگیرد. اگر نگاهی به بحث انرژی های نوین هم بیندازیم متوجه خواهیم شد که در این حوزه نیز می توانیم موفق عمل کنیم اما مهمترین اقدام این است که مشاغل سبز معرفی شوند تا نسل جدید برای انتخاب شغل آنها را مد نظر قرار دهد زیرا اقتصاد سبز در کنار حفظ محیط زیست می تواند انگیزه افراد را بالا ببرد و بهره وری نیروی کار را افزایش دهد . توسعه محیط کار و کاهش حوادث و بیماری ها نیز از دیگر مواردیاست که اقتصاد سبز با خودش به دنبال دارد .  

وی با اشاره به اینکه امسال سال اشتغال نامگذاری شده است می گوید مجلس نگاهش به این حوزه این است که واردات را کاهش دهد و نگاه ویژه ای به تولید و صادرات داشته باشد. هر چند به بخش گردشگری هم باید نگاه ویژه ای کرد و نباید درآمد این حوزه کمتر از یک میلیارد دلار باشد زیرا ما ظرفیت ان را داریم که در این حوزه سرمایه گذاری کنیم و در راستای اقتصاد سبز حرکت کنیم هر چند تا به حا نتوانستیم در این حوزه موفق عمل کنیم .

اکبری  بر لزوم رفع خلاء‌های قانونی از سوی مجلس برای ایجاد اشتغال اشاره می کند و می گوید: ما می توانیم اقتصاد سبز را در کشورمان پایه گذازی کنیم و آن را گسترش دهیم در صورتی که بازارهایمان در اختیار ترکیه و چین نباشد و شرایط تولید را برای انها فراهم نکنیم

 

 

https://zistonline.com/vdcci1qe.2bqix8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما