تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : 62344
شماره سریال روی محصولات ارگانیک نشان می دهد

این محصول ارگانیک است

زیست آنلاین: محصولات ارگانیک در صدر اهمیت محصولات غذایی در کشورهای پیشرفته قرار دارد و روند تهیه این محصولات برای آنها خیلی مهم است. چیزی که در کشور ما به آن توجه زیادی نمی شود.
این محصول ارگانیک است
 

دکتر خیرخواه تولید کننده محصولات ارگانیک در گفت و گو با زیست آنلاین با تشریح این خبر می گوید : بحث صادرات در بین تولید کنندگان ارگانیک بسیار مورد توجه است و بیشتر تولید کنندگان سعی می کنند بازار خوبی را در خارج از مرزهای کشور برای محصولاتشان پیدا کنند .زیرا از یک طرف این محصولات در ایران هنوز شناخته شده نیستند و هنوز مشتری خودش را پیدا نکرده است و از سوی دیگر طرفداران زیادی در خارج از کشور دارد . یکی از مسائلی که در زمان صادرات مطرح می شود همین مساله است که در بیشتر مواقع تنها مجوز ورود محصولات به کشورهای آنها ارگانیک بودن محصول است و اگر ارگانیک باشد مجوز واردات را برایشان دارد و اگر نباشد از لیست آنها خارج می شود.

وی در ادامه می گوید: اما ورود این محصولات به داخل مرزهای آنها نیز تنها به اکتفا به نام ارگانیک نیست اولا باید محصولی که به طور مثال به سوئیس وارد می شود قبل از تولید و ورودش حتما باید تحت نظارت شرکت های مورد قبولی باشد که به آن گواهی ارگانیک می دهند .اما این  همه کار نظارت آنها نیست و خود سیستم های نظارتی و حکومتی در هنگام ورود محموله های ارگانیک تعدادی از آنها را به طور رندمی آزمایش می کنند و اگر تنها یک درصد از آنچه که اعلام شده درصد ارگانیکش کمتر باشد نه تنها تمام محصولات ورودی را امحاء می کنند و برای تولید کننده آن جریمه قرار می دهند ،بلکه مجوز شرکتی را که به آن محصول گواهی ارگانیک داده است ،را به طور کلی باطل می کنند و مسولان این شرکت ها دیگر نمی توانند مجوز کار خود را بازپس بگیرند .

دکتر خیرخواه در ادامه می گوید : این نشان می دهد که تا چه اندازه محصولات ارگانیک در خارج از مرزها اهمیت دارد و هیچ کس نمی تواند از نام ارگانیک سوء استفاده کند.

وی در ادامه می گوید : گاهی آزمایش های فوق تخصصی در شرکت های رقیب هم صورت می گیرد و آنها هم برای آنکه صحت میزان ارگانیک بودن محصول را مشخص کنند، محصولاتی را که خیلی اسم و رسمی به دست آورده اند را آزمایش می کنند تا اگر کوچکترین ناخالصی داشته باشد را به سیستم های نظارتی کشورشان اعلام کنند و رقیب را از سر راه خود بردارند .

سیستم های نظارتی در این کشورها بر این باورند که وقتی افراد می خواهند محصول ارگانیک مصرف کنند حتما باید از محصولی که مصرف می کنند اطمینان داشته باشند و این موضوعی است که از آن به راحتی نمی گذرند .

خیرخواه در مقایسه ایران با کشورهای پیشرفته می گوید: شرکت های نظارتی معتبر در ایران نیز دفاتری تاسیس کرده اند و بیشتر محصولاتی که بررسی شده و گواهی ارگانیک دریافت می کنند، شماره سریال دارند که افرادی که طرفدار این محصولات هستند می توانند با چک کردن شماره سریال که روی این محصولات حک می شود از ارگانیک بودن محصول اطمینان پیدا کنند .

وی با اشاره به اینکه محصولات ارگانیک اصولا قیمت بالاتری نسبت به محصولات طبیعی دارند در ادامه می گوید :تولید کنندگانی که اصولا در تولید محصولاتشان از سم و کود استفاده نمی کنند و آن را ارگانیک عرضه می کنند، احتمال اینکه  به دلیل مبارزه بیولوژیک و طبیعی با آفات محصولشان نسبت به سایر کسانی که از سم و کود استفاده می کنند کمتر باشد ،بیشتر است و از سوی دیگر محصول سالمی را عرضه می کنند که هم برای سلامت افراد مفید تر است و هم آلودگی کمتری به محیط زیست وارد می کند و اینها در کنار هم باعث می شود که محصول عرضه شده قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات داشته باشد.

وی با اشاره به این موضوع که هنوز فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک و سالم در بین مردم نهادینه نشده است می گوید : شاید هنوز مردم اعتمادشان را به محصولات ارگانیک پیدا نکرده اند و دلیلش هم این است که آنقدر محصولات تقلبی وارد این بازار شده است که بدون داشتن گواهی نام ارگانیک و سالم را روی محصولاتشان درج می کنند که مردم اعتمادشان را به همه محصولات ار دست داده اند .این در حالی است که خیلی راحت با چک کردن شماره سریال روی محصولات می توانند به ارگانیک بودن یا نبودن آن پی ببرند.

https://zistonline.com/vdci5paq.t1ar52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما