تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : 62420
عضو هئيت علمي پژوهشكده علوم محيطي دانشگاه شهيد بهشتي و دبير همايش

همایشی برای تلفیق علم و تجربه

زیست آنلاین : سومین همایش ملی کشاورزی بوم شناختی ایران در حالی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود که اولین همایش منطقه ای راهکارها و فناوری های نوین در کشاورزی بوم شناختی هم به حساب می آید.
همایشی برای تلفیق علم و تجربه


دکتر حسین محمودی دبیر این همایش در گفت و گو با زیست آنلاین در مورد محورهای این همایش می گوید: کشاورزی ارگانیک،مدیریت پایدار منابع تولید،مدیریت اکولوژی آفات و بیماری ها و علف های هرز،ابعاد اجتماعی،اقتصادی و نهادی در کشاورزی بوم شناختی ،آموزش ترویج وفرهنگ در کشاورزی بوم شناختی ،رویکرد نوین و فن آورزی های پیشرفته در کشاورزی بوم شناختی ،تنوع زیستی کشاورزی و خدمات اکوسیستمی،تجزیه و تحلیل مدل سازی و طراحی اگرو اکوسیستم ها و تغییر اقلیم و کشاورزی از موضوعاتی هستند که در این همایش توسط محققان و اساتید ایرانی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.
عضو هئيت علمي پژوهشكده علوم محيطي دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه می گوید: در واقع پژوهشکده علوم محیطی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد رشته کشاورزی اکولوژیک را راه اندازی کرد و در حال حاضر دانشجویان زیادی نیز در این حوزه مشغول به تحصیل هستند. دلیل آن هم این بود که احساس می کردیم که با  شیوه های رایج کشاورزی منابع آب و خاک به خطر می افتد و از طرف دیگر کیفیت و کمیت محصولات افت پیدا می کند .به همین دلیل کشاورزی اکولوژیک (بوم شناختی) به عنوان یک روش جایگزین در جهت رسیدن به اهداف کشاورزی پایدار مطرح شده است.
وی در ادامه در توضیح کشاورزی اکولوژیک ادامه می دهد : اگرواکولوژی به عنوان علم کشاورزی پایدار قلمداد می شود. در واقع, اگرواکولوژی مطالعه جامع اکولوژی در سیستم تولید غذا بوده که هم عوامل اقتصادی- اجتماعی و هم عوامل اکولوژیکی را در بر می گیرد. به بیان دیگر، اگرواکولوژی کاربرد اصول و مفاهیم اکولوژیکی در طراحی و مدیریت سیستم های تولید پایدار است.
کشاورزی اکولوژیک یک طیف کشاورزی پایدار است به گونه ای که زنجیره حیات را حفظ می کند و اجازه نمی دهد نظم طبیعت در ارتباط با کشاورزی از بین برود . این روش کشاورزی خیلی به نهاده های بیرونی اتکا ندارد و از کاربرد سموم، آفت کش ها و کودهای شیمیایی دوری می کند.
دکتر محمودی در ادامه با اشاره به اینکه کشاورزی اکولوژیک ،کشاورزی طبیعت مدار است ،می گوید : در واقع این روش کشاورزی نظم طبیعت را برقرار  و زنجیره حیات را حفظ می کند . در واقع می توانیم بگوییم کشاورزی ارگانیک بخشی از  کشاورزی اکولوژیک است  و بررسی این روش ها موضوعاتی است که در این همایش به آن پرداخته می شود . در واقع اگر کشاورزی اکولوژِیک را دایره ای تصور کنیم ، کشاورزی ارگانیک دایره کوچکی در دل آن محسوب می شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ میهمان خارجی از کشورهای آلمان،استرالیا و روسیه در این همایش حضور دارند که در کنار اندیشمندان و متخصصان داخلی، جزو سخنرانان اصلی به حساب می آیند می گوید : نکته ای که این همایش را با سایر همایش ها متفاوت می کند ،حضور کشاورزان در این همایش و سخنرانی آنها در مورد یافته ها و تجربیاتشان در این حوزه است.
این استاد دانشگاه در ادامه می گوید:قرار است بخشی از این همایش نیز به تشویق کشاورزانی اختصاص پیدا کند که در حوزه اگرواکولوژیک و ارگانیک فعالیت دارند و به صورت رسمی از تندیس اگرواکولوژی رونمایی خواهد شد و این تندیس توسط مقامات به تولید کنندگان فعال در این حوزه اهدا می شود.

https://zistonline.com/vdcdzo09.yt0xx6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما