تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۵
کد مطلب : 62442
وزیر کار اظهار امیدوار ی کرد ،که در آینده محقق شود

اختصاص 50 درصد از مشاغل ایجاد شده به اشتغال سبز

زیست انلاین : سند ملی اشتغال سبز در حالی امروز رونمایی شد که علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرد که دولت یازدهم وارث سیاست ها و برنامه های غلط دولت قبل در حوزه محیط زیست بوده است.
اختصاص 50 درصد از مشاغل ایجاد شده به اشتغال سبز
زیست آنلاین :سند اشتغال سبز با حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی و خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست رونمایی شد .علی ربیعی در این برنامه عنوان کرد : گفت و گوهای بین المللی در دولت قبل وجود نداشت و نبود ایران در سیاست گذاری های منطقه ای مشکلات زیادی را در حوزه محیط زیست برای ما به وجود آورده بود .

وی با اشاره به اینکه در این دوره بیش از هر دوره‌ای هم رونق گفتمان محیط زیست و هم رونق عملکرد محیط زیستی داشتیم گفت این دولت به اندازه ۱۵ سال در این حوزه کار کرده است .

علی ربیعی با اشاره  به برنامه هایی که دولت برای آینده در پیش رو دارد گفت : رشد فراگیر ضد فقر از برنامه های اصلی ما به حساب می آید و کاهش ضایعات و کاهش پساب و پنل های خورشیدی و بازیافت و حوزه آب از جمله مسائلی است که در حوزه اشتغال به آن نظر داریم .

ویا اشاره به سیاست های اشتغال سبز در ادامه گفت : در سیاست های  ما ،اشتغال سبز  و همراهی آن با محیط زیست برای ما بسیار اهمیت دارد و برای هر رسته بسته های مختلفی نیز در نظر گرفته ایم .

وی در ادامه افزود :در نظر داریم  با کمک NGOها طرح استفاده از پنل های خورشیدی را به اجرا در بیاوریم تا هم کاهش مصرف انرژی داشته باشیم و هم از انرژی های تجدید پذیر استفاده کنیم و هم طریق آبگرمکن های خورشیدی یک شغل برای هر خانه ایجاد کنیم. .

وزیر کار در ادامه افزود :  طبق تعاریف توسعه پایدار باید به سمت مسئولیت‌های اجتماعی، شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها برویم .امروزه از کارهای توسعه ای عبور کرده و به رویکرد جدیدی رسیده ایم جهت گیری این رویکرد رشد فراگیر ضد فقر و پایدار است که پایداری آن به حوزه محیط زیست ارتباط زیادی دارد و با این رویکرد از بهبود کسب و کار عمومی به سمت بهبود رسته‌های اشتغال حرکت می‌کنیم. برای مثال نظام تعرفه‌ای با توجه به هر رسته تعیین می‌شود. این سیاست‌ها با رویکرد محیط زیست تطابق دارد و از آنجا که نیازمند یک سند مرجع بودیم تفاهم‌نامه‌ای با سازمان محیط زیست در سال ۹۳ منعقد کرده و به سمت ایجاد سند ملی اشتغال سبز حرکت کردیم.

وی در ادامه افزود:در طرح‌های قرق، احیاء، حفاظت ،کسب و کار سبز صورت می‌گیرد که وزارت کار می‌تواند در این زمینه با سازمان محیط زیست همکاری داشته باشد. در زمینه مشاغلی که آثار آن به محیط زیست بر می‌گردد، آمادگی همکاری داریم. در شرایط حاضر  حمل و نقل یکی از رسته‌های ما است که آن را با دیدگاه محیط زیست پیگیری می‌کنیم.در ضمن گردشگری سنتی روی هتل ها تمرکز دارد در حالیکه باید روی محیط زیست برنامه ریزی شود زیرا هتل و سایر امکانات بعدا ساخته می‌شود و آنچه اهمیت دارد آن است که در گردشگری تمرکز سرمایه گذاری را بر محیط زیست قرار دهیم.

ربیعی با اشاره به اینکه  در حوزه ICT که یکی از رسته‌های سبز است گفت :  بخشی از مصوبات در این حوزه به گیاهان دارویی اختصاص دارد و امسال ۲۰ میلیارد تومان برای طرح مشاغل داریم که بخشی می‌تواند برای مشاغل سبز در نظر گرفته شود. سعی داریم به بنگاه‌های خرد و متوسط تسهیلات و بیمه ارائه دهیم. بخشی از حوزه خدمات که در وزارت کار انجام می‌شود با فعالیت‌های سازمان محیط زیست همپوشانی دارد.

وی در ادامه افزود : طبق لایجه مجلس قرار است ۵۰۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه برای این امور در نظر بگیریم، و  شاید بتوانیم بیش از ۵۰ درصد مشاغل ایجاد شده در آینده را به حوزه مشاغل سبز اختصاص دهیم.

ربیعی در ادامه اظهار کرد : قرار است سایت کارورز فعال شود و کارانه جای یارانه را بگیرد.بعد از بحث و بررسی‌ها امسال به این نتیجه رسیدیم که آئین نامه این موضوع توسط وزارت کار تعیین شود. در این زمینه نیز می‌توانیم با سازمان محیط زیست همکاری داشته باشیم چون تعداد زیادی فارغ التحصیل محیط زیست در کشور داریم و می‌توانیم این فارغ التحصیلان را در طرح کارورزی به کار بگیریم. طبق مطالعات تا ۸۰ درصد این افراد در بنگاه‌ها بعد از کارورزی باقی می‌مانند و پنج یا شش درصد آنها خود دست به ایجاد شغل می‌زنند.این سایت تازه کار است و به صورت پایلوت در سه استان اجرا می شود .

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به رونمایی از سند ملی اشتغال سبز گفت : این سند به دنبال تاکید رئیس جمهور بر محیط زیستی بودن دولت تدوین شده است.

معصومه ابتکاربا اشاره به قرق اختصاصی به عنوان زمینه اشتغال سبز گفت : سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه در حال رشد است و ما تنها دستورالعمل آن را تدوین کردیم.در حال حاضر چندین قرق اختصاصی موفق در کشور داریم که با سرمایه گذاری صد درصدی بخش خصوصی کار می‌کنند. در قرق اختصاصی تاکید ما بر اشتغال جوامع محلی است و اصرار داریم که در چارچوب ضوابط سازمان محیط زیست این قرق‌ها منافعی برای جوامع محلی داشته باشند. در حال حاضر پیشنهادات متعددی برای ایجاد قرق‌های جدید داریم.

ابتکار در ادامه افزود : سند ملی اشتغال سبز با برنامه‌ ششم توسعه سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست و سایر اسناد بالادستی همچنین با برنامه‌های بین‌المللی همگرایی دارد.در زمینه استارت آپ ها نیز فعالیت داشته ایم و فارغ التحصیلات محیط زیست می توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند .

ابتکار اضافه کرد: وزارت تعاون و اتاق بازرگانی همکاری خوبی با سازمان حفاظت محیط زیست دارند و تشکل های مردم نهاد در زمینه ایجاد اشتغال در این دو ارگان فعالیت دارند .

وی در ادامه گفت اشتغال سبز برد-برد است و همین هم دلیلی برای فعالیت در این حوزه است.در واقع مشاغل سبز در کنار بهبود شرایط موجود و حل مشکلات زیست‌محیطی باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌شود.

ابتکار با تاکید بر اینکه هم منابع و هم سرمایه کافی برای اشتغال سبز داریم ادامه داد :برای مثال الگوی مصرف انرژی در کشور ما سه برابر الگوی مصرف جهانی است که می‌توانیم با کاهش دو برابری مصرف انرژی، از این محل یک ارزش افزوده جدید ایجاد کنیم که توجیه اقتصادی بالایی نیز دارد.

وی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی ، برنامه ششم توسعه، سند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سند اقتصاد کم‌کربن گفت :یکی از بحث‌های جدید رئیس جمهور در بودجه ۹۶ به کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و کاهش هدر رفت انرژی اشاره دارد و لایحه هوای پاک نیز که این روزها به تصویب رسید به این موضوع اختصاص داده شده است .

https://zistonline.com/vdchikn-.23nikdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما