تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : 62453
در نشست اقتصاد سبز به همت زیست آنلاین بررسی شد

نگاه کلان به کشاورزی دقیق در توسعه پایدار

زیست آنلاین :نشست و هم اندیشی اقتصاد سبز با محوریت اقتصاد سبز بر پایه کشاورزی اقلیم محور و بررسی جایگاه کسب و کار در حوزه کشاورزی و غذایی ( تولید،توزیع و فروش ) با همکاری زیست آنلاین بر گزار شد . در این نشست که نمایندگان دانشگاه، بخش دولتی ، تولید کنندگان مواد غذایی و بانک حضور داشتند مسائل و چالش های بخش کشاورری اقلیم محور مورد بحث و تبیین قرار گرفت.
نگاه کلان به کشاورزی دقیق در توسعه پایدار
 

 

دکتر اکبر صناعی دکترای مباحث علوم و فن آوری های کشاورزی دقیق از انگلستان در این باره به زیست آنلاین می گوید : هم اقتصاد سبز و هم  توجه آن به اقلیم و هم جایگاه آن در تولید و توزیع و فروش در کشاورزی دقیق دیده شده است.

وی که ۱۵ سال پیش برای ایجاد تغییرات در بخش کشاورزی به ایران آمده است در ادامه می گوید :  ۱۵ سال پیش برای ادای دین به وطن برگشتم  تا  رفورمی در بخش کشاورزی ایجاد کنیم قدم های زیادی هم برداشته شد اما این تغییرات نتوانسته است  منجر به تغییر علوم و فنون شود و به پیشرفتی که در این زمینه مد نظر داشتیم نرسیده ایم.

وی در ادامه می گوید : در واقع هدف این بود که با مانور بر روی بخش کشاورزی و محیط زیست راهی پیدا کنیم که اقتصادمان را از روی دوش صنعت برداریم و کشاورزی را با حرکت به سوی صنعتی شدن و پیشرفت در اقتصاد شریک کنیم و  راهی به سمت محوریت قرار دادن اقتصاد بر مبنای کشاورزی پیدا کنیم . در آن زمان کشاورزی دقیق مطرح شد که برخی به آن کشاورزی ماهواره ای و کشاورزی پیشرفته هم می گویند که در حال حاضر شاید بتوانیم آن را در حوزه اقتصاد سبز باز تعریف کنیم.

وخوشحال از این هستم که اقتصاد سبز نتیجه آن راهی است که سالها قبل آن را برنامه ریزی کردیم . در صورت فعال شدن و پویا شدن این بخش دیگر جوان تحصیل کرده بیکار در این حوزه نخواهیم داشت و می توانیم امیدوار باشیم تا از پتانسیل بخش کشاورزی برای تقویت بخش اقتصادی  بهره برداری کنیم  .

این استاد دانشگاه  در ادامه می گوید: اقلیم یکی از مباحث مهمی است که می توان برای برنامه ریزی در حوزه اقتصاد سبز به آن پرداخت.

وی در ادامه می افزاید : کشور ما منطقه ای است که دارای چهار فصل است و گاهی همزمان چهار فصل را با هم داریم . حتی در کشاورزی مدرن هم نمی توانیم ادعا کنیم که یک گیاه را هم در منطقه سردسیر پرورش دهیم و هم انتظار داشته باشیم همان نتیجه را در منطقه گرمسیر بگیریم مگر جایی که  متخصصان ژنتیک وارد کار شده اند و به ما برنامه داده اند مثل چغندر  قند که هم در سردسیر و هم در گرمسیر رشد می کند .

به همین دلیل می توان گفت  اقلیم محور بودن جزئی است و کل نیست اگر بخواهیم اقلیم رابه عنوان یکی از محورهای اقتصاد سبزبررسی کنیم ، باید با نگاه کلان وارد بحث شویم .

صناعی با اشاره به اینکه اقلیم جزءاست و  زیر مجموعه بخش کلان است می گوید : می توانیم بگوییم اقلیم زیر مجموعه کشاورزی محیط زیست ومنابع طبیعی است. در دنیا بارها صحبت  از تغییر اقلیم هایی شده که به صورتی طبیعی رخ می دهد. البته علت این حوادث طبیعی هم  معلول دست اندازی های بشر است . در واقع می توان گفت این تغییر اقلیم ها ما را مجبور می کند که  کشاورزی و مبانی آن را بر اساس تغییر اقلیم تغییر دهیم. تا جواب مثبت بگیریم و این چالش مهم در کشاورزی اقلیم محور است.

این استاد دانشگاه در ادامه می گوید : اما هدف نهایی این است که اقتصاد سبز را با همراهی کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی فعال کنیم و این در صورتی است که کشاورزی دقیق اجرا شود زیرا همه این مسائل دراین مبحث کشاورزی دیده شده است.

ما باید به جای اینکه به طور انتزاعی و  موردی حرکت کنیم باید  کاری مسکن وار انجام دهیم .در مناظره ها شاهد بودیم که همه کاندیدا ها در یک زمینه اشتراک نظر داشتند و آن هم روی صنعتی کردن بخش کشاورزی بود واگر درست برنامه ریزی شود اقتصاد سبز می تواند   در طول یک دهه یا دو دهه جای خودش را در اقتصاد پیدا کند .

 

 

وی در ادامه می گوید : اقلیم محور بودن در صورتی می تواند مطرح باشد که شاخصه های محیط زیست را رعایت کند آن وقت است که می تواند در اقتصاد سبز جایگاه پیدا کند و تعریف شود.

این استاد دانشگاه در ادامه می گوید :در واقع نیاز به انقلاب سبز در حوزه کشاورزی داریم و کشاورزی ما مانند بیماری شده است که نیاز به تیمار دارد و با انقلاب سبز در این حوزه می توان آن را اصلاح و اثبات کرد. هر چند تمام این موارد در کشاورزی دقیق دیده شده است و می تواند درمان درد مشکلات در این حوزه باشد.

صناعی در ادامه با اشاره به تعریف اقتصاد می گوید : ما دو نوع اقتصاد داریم اقتصاد کلان و اقتصاد خرد . اگر بدون آنکه وارد اقتصاد کلان و خرد بشویم وارد مبحث اقتصاد سبز بشویم علت ها گم می شود و وارد بحث معلول ها شده ایم . اما اگر اقتصادسبز  به صورت کلان تری مطرح شود می توان از آن نتیجه گرفت و شاهد پویایی بیشتر این اقتصاد در حوزه کشاورزی باشیم.  

وی با انتقاد از عدم توجه به بحث کیفیت در حوزه کشاورزی می گوید :  همه به دنبال اقتصاد هستند و این باعث می شود که قسمت های زیادی از بحث کشاورزی مانند کیفیت و کمیت مورد توجه قرار نگیرد و این در حالی است که این ها همه در کشاورزی دقیق مطرح شده است از بعد کمی و کیفی به یک بعد سر به سر می رسیم که تولید از نظر کمی و کیفی رشد می کند و کیفیتش آنقدر می شود که اقتصاد ما بتواند هزینه های آن را بپردازد.

وی در ادامه می گوید :اقتصاد ما مضمحل شده و با محوریت قرار دادن کشاورزی و تقویت آن باید کمک کنیم که اقتصاد پویا تری داشته باشیم. باید اذعان کنیم  که ده دوازده میلیون دانشجو داریم که شغل ثاینی ندارند و اگر کشاورزی به سمت کشاورزی پایدار و دانش بنیان برود نه تنها تمام بیکاری ها از بین می رود بلکه ازدواج هم بیشتر خواهد شد و این موضوع می تواند راه حلی برای حل مشکلات اجتماعی نیز باشد. اما اقتصاد بیمار سبب شده است که خودمان نیز دچار بیماری شویم و این می تواند آینده را به خطر بیندازد .

 

https://zistonline.com/vdcjtxem.uqe8izsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما