تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۴۳
کد مطلب : 62462
وقتی مصرف گرایی تبلیغ می شود

سلامت فدای اقتصاد می شود

زیست آنلاین :نشست و هم اندیشی اقتصاد سبز با محوریت اقتصاد سبز بر پایه کشاورزی اقلیم محور و بررسی جایگاه کسب و کار در حوزه کشاورزی و غذایی ( تولید،توزیع و فروش ) با همکاری زیست آنلاین بر گزار شد . در این نشست که نمایندگان دانشگاه، بخش دولتی ، تولید کنندگان مواد غذایی و بانک حضور داشتند مسائل و چالش های بخش کشاورری اقلیم محور مورد بحث و تبیین قرار گرفت
سلامت فدای اقتصاد می شود
 

حسن محمدی عرضه کننده محصولات ارگانیک درباره اینکه چقدر اقلیم محور هستیم  به زیست آنلاین می گوید : موضوع را بیشتر باز کنیم  .غذا تولید می کنیم تا  یک سری ریز مغذی ایجاد شود تا بتوانیم نیازهایمان را  با آن برطرف کنیم . این که بخواهیم با غذا و تولید غذا ، اشتغال زایی کنیم ،این اشتباه است وبا  سلامت مردم بازی کرده ایم. اتفاقی که در خیلی از موارد می افتد و سلامت را فدای اشتغال زایی می کنیم .

مثلا می خواهیم  در گندم به خودکفایی برسیم و خودکفا بودن برای ما مهم است ، برای رسیدن به این هدف از برنامه هایی  استفاده می کنیم که برای ما ارزش غذایی ندارد و یا اینکه ارزش غذایی اش آنقدر پایین است که ما را از نظر کیفی رشد نمی دهد. این اتفاق باعث می شود که فقط از نظر کمی رشد پیدا کنیم و کیفیت در حاشیه قرار می گیرد.

این عرضه کننده محصولات ارگانیک  در ادامه می گوید: این همه مشکل نیست. ما با روش های اشتباه تولید ، اقلیم را از بین می بریم . اقلیمی که سالهای گذشته این ظرفیت را داشته است که دو بار یا سه بار کشت شود و کشت های متنوعی روی آن انجام شود،  این قابلیت را از دست می دهد .زیرا هدف ملی این بوده  که در گندم به خودکفایی برسیم و این هدف سایر مسائل را تحت الشعاع خودش قرار داده و سایر عواملی که باید مورد توجه قرار بگیرند به فراموشی سپرده می شود.

این کارشناس در ادامه می گوید:  کشوری که  از نظر اقتصادی دچار مشکل است ،همه چیزش فدای اقتصاد می شود و زمانی که اقتصاد درست می شود، دیگر سلامتی وجود ندارد . در واقع می توان گفت مدیریت سلامت در کشور دچار مشکل می شود و آن چیزی که محور قرار می گیرد اقتصاد است نه سلامت مردم   .

محمدی در توضیح این مطلب ادامه می دهد :چیزی که در ادامه مهم جلوه می کند این است که از سوی دیگر  مصرف گرایی را تبلیغ می کنیم در حالی که نیازی به اینقدر مواد غذایی و تولید این میزان مواد غذایی نداریم زیرا مقدار زیادی از این محصولات دور ریز می شود. چه فایده ای دارد که در گندم خودکفا باشیم اما آنقدر این نان بی کیفیت باشد که مجبور شویم برای مزه دار کردن آن کلی مواد غذایی به آن اضافه کنیم و تازه پس از مصرف این مواد دچار بیماری های مختلف شویم .

این کارشناس در ادامه می گوید : گوجه فرنگی ارگانیک را با سختی تولید می کنیم .گوجه ارگانیک را دست خانمی می دهند که هیچ سررشته ای از پخت و پز ندارد و برای آنکه ساعت ۱۰ شب شام را حاضر کند از ساعت دو بعد از ظهر شروع به پختن غذای می کندو روغنی که  پالم است وهزار مشکل غذایی دیگر داردرا  به آن اضافه می کند و تمام ارزش غذایی آن را از بین می برد و می گذارد تا ۹ شب بپزد.در واقع ما با این روش  گوجه ارگانیک را از بین بردیم زیرا بستری برای استفاده آن از قبل فراهم نکرده ایم.

وی با اشاره به اینکه  یکی از معضلات ما ورود  تراریخته ها به بخش کشاورزی است می گوید : این به شدت معیشت ما را به خطر می اندازد . تکنولوژی که فرهنگش وجود ندارد و بسترش وجود ندارد، ورودش خطرناک است. کشاورزتا دیروز چشمش به ابعاد زمینش بود که بتواند زمینش را حفظ کند،بذر نگه دارد و محصول سال آینده اش را فراهم کند . حالا دیگر انبارهایش را خالی می کند و بذر آماده می خرد  . درست است از تراریخته ها در تولید استفاده می کنیم اما امروز این بخش  نتوانسته است تاثیر گذار باشد .  امروز دیگر هندوانه و  توت فرنگی مزه ندارد و برای مزه دار کردن آنها مجبوریم چیزهایی که طعم و مزه داشته باشد را به آن اضافه کنیم سس را تولید کنیم و افزودنی های دیگر به آن  اضافه می کنیم تا بتوانیم مزه و طعم ها را تغییر دهیم اینجا است که بازگشت به معیشت بومی و اقلیم محور مورد توجه قرار می گیرد.

محمدی در ادامه می گوید : این در حالی است که بازگشت به کشاورزی اقلیم محور می تواند سلامت را به ما برگرداند .مثلا در الموت ، گیاهی است که فقط درهمان منطقه  می روید این گیاه  درمان قطعی مشکلات گوارشی است . گیاهی در شمال کشور رشد می کند که به آن  دارواش می گویند و بررسی ها بر روی این گیاه نشان می دهد که این گیاه درمان قطعی سرطان است اگر بتوانیم دانش محورتر با اقلیم رفتار کنیم می توانیم بهره وری بیشتری در این حوزه داشته باشیم

وی د ربخش دیگری از صحبت های خود می گوید : یک مشکل فلسفی تر در حوزه کسب و کار وجود دارد و آن هم این است که نمی خواهیم کار کنیم و می خواهیم پول در بیاوریم .یعنی یکی از بزرگترین مشکلات جوانان این است که نمی خواهند کار کنند و پول زیاد هم می خواهند. بیشتر از انکه به دنبال اصل مطلب باشندبه حاشیه ها توجه می کنند. در دانشگاه به جای اینکه ببینند استاد چه می گوید  به دنبال این هستند که ببینند مدرکش را از کجا آورده است ماشینش چیست.در واقع بیشتر به دنبال حاشیه هستند . باید بگوییم مشکل آموزشی داریم و زیر ساخت ها مشکل دارند.

 وی در ادامه می گوید :نگاهی که منجر به مصیبت در حوزه کشاورزی و سلامت شده است اعلام مسائل کلی برای همه است بدون آنکه به اقلیم آن منطقه اشاره شود .مثلا تلویزیون می گویند شیر خوب است روزی سه لیوان شیر بخورید. این قانون کلی را برای همه می دهند و فرقی نمی کند کودک ۲ ساله باشد یا پیرزن ۶۰ ساله .فرد در شمال زندگی کند یا در جنوب .می توانیم بگوییم این نگاه درستی نیست و ما باید به مسائل بومی تر نگاه کنیم .

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از محصولات  کیفیت خوبی ندارد می گوید: خود روستایی در بیشتر موارد حاضر نیست محصول تولیدی اش را مصرف کند و برنج کار قطعه ای از زمین را که برای خودش برنج تولید می کند از بقیه زمین جدا می کند. در واقع باید نگاه ما این باشد که محصول خوب را برای همه تهیه کنیم زیرا اگر می خواهیم کسب و کار  منطقه ای داشته باشیم باید نگاه جهانی داشته باشیم .

محمدی که در حوزه فروش محصولات ارگانیک کار می کند با گریز به مساله گواهی محصولات ارگانیک می گوید : متاسفانه در این بخش بی اعتمادی وجود دارد و نمی دانیم که جنسی را که برای عرضه ارائه می کنیم واقعا ارگانیک هست یا خیر .زیرا متاسفانه دولت نیز در این بی اعتمادی نقش داشته است زیرا نشان داده است که گاهی سلامت را فدای منفعت کرده است به همین دلیل لزوم دریافت گواهی در محصولات ارگانیک بسیار مهم به نظر می رسد چیزی که در کشور ما جایش خالی است.

https://zistonline.com/vdcj8xem.uqe8mzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما