تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : 62483
مهندس نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران

لزوم اختصاص یارانه به محصولات ارگانیک

زیست آنلاین :رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران و عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به پرداخت یارانه سموم و کودهای شیمیایی به تولید کنندگان محصولات غذایی درخواست کرد قسمتی از این یارانه به تولید محصولات ارگانیک اختصاص پیدا کند .
لزوم اختصاص یارانه به محصولات ارگانیک
 

وی در ادامه به زیست آنلاین ؛می افزاید:در سال ۹۴ سیاست های کلی محیط زیستی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در بند ۸ آن به  گسترش اقتصاد سبز تاکید شده بود و این اتفاق خوبی برای تولید کنندگان به حساب می آید  و در برنامه ششم توسعه نیز این موضوع مورد بحث قرار گرفت و این ما را امیدوار می کند تا میزان محصولات ارگانیک را تا سال ۱۴۰۰ بالا ببریم.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در ادامه می گوید : جایگاه ایران در ده سال گذشته خیلی تغییر کرده است . سال ۸۵ سازمان ارگانیک ایران با کمک بخشی از دولت ، بخش های خصوصی و دوستداران محیط زیست شکل گرفت . در آن زمان نه قانونی وجود داشت و نه استاندارد ۱۱۰۰۰ وجود داشت.انجمن ارگانیک پس از تاسیس توانست با ارگان های بین المللی و شرکت های معتبر اروپاو آمریکا ارتباط برقرار کند و گواهینامه های بین المللی دریافت کند .امروزه توانسته ایم در رنکینگ جهانی قرار بگیریم و اگر چه در حال حاضر جایگاه خوبی نداریم اما قرار گرفتن در این رنکینگ قدم مثبتی به حساب می آید و با شرکت در نمایشگاههای بین الملی و بزرگ ارگانیک ،پرچم کشورمان را در این نمایشگاهها به اهتزاز در بیاوریم .

نورانی در ادامه با اشاره به گواهی استاندارد ملی ۱۱۰۰۰ ایران می گوید : استاندارد ملی  ۱۱۰۰۰ ایران نیز با کمک استاندار ایران تعریف شده است و ما از اعضای اصلی پایه گذاری آن بوده ایم . در واقع باید همه ما دست در دست هم دهیم تا در جهت سلامت و حفظ محیط زیست کشورمان قدم برداریم و امید داریم تا بتوانم با حمایت از این استاندارد جایگاه آن را در کشور ارتقا دهیم .

وی با گله از اینکه تا به حال کمکی به تولید کنندگان محصولات ارگانیک نشده است گفت : چند دهه است که به سم و کود محصولات کشاورزی یارانه تعلق می گیرد و بخش ارگانیک مظلوم واقع شده است . در حالی که افزایش بیمارهای سرطان، نازایی، سقط جنین و آلزایمر حمایت از بخش ارگانیک را بیش از گذشته ضروری می کند و امید می رود با حمایت از این بخش و تخصیص قسمتی از یارانه به محصولات ارگانیک قدم بزرگی در این خصوص برداشته شود .

سید رضا نورانی درتشریح عملکرد انجمن در ادامه  می گوید : در این مدت با رایزنی هایی که انجام داده ایم توانسته ایم دفتر ‏IFOAM‏ بزرگترین تشکل بین المللی که فدراسیون جنبش های ارگانیک در جهان است  را در اتاق ایران تاسیس کنیم. در حالی که تنها ۶ کشور در جهان توانسته اند در این انجمن پذیرفته شوندو ایران هفتمین کشور بود که توانست عضو آن شود و این عضویت باعث شده است دسترسی به استانداردها ،دانش و رویدادهای روز دنیا را در حوزه ارگانیک خیلی سریع به دست بیاوریم.

نورانی با اشاره به اینکه حدود ۳۵ درصد از محصولات تولیدی دور ریز می شوند می گوید : با این مقدار دور ریز می توان ۹ میلیون نفر را سیر کرد و ۵.۵ میلیارد دلار هم ذخیره ارزی داشت .

وی با اشاره به حضور انجمن ارگانیک در ۱۷ استان در ادامه می گوید :امید داریم که در سال ۱۴۰۰ تمام استان ها برای خودشان انجمن داشته باشند و با این کار بر افتخاراتمان اضافه کنیم .

 

رئیس انجمن ارگانیک ایران در ادامه با اشاره به اصول ۴ گانه ارگانیک می گوید : کسانی که وارد این حوزه می شوند باید  اخلاق ارگانیکی داشته باشند. علاقمند به سلامت جامعه باشند یا دلشان به حال خانواده خودشان بسوزد . مصرف محصولاتی که سم و کود خورده اند در گذر زمان باعث شده است آمار بیماری ها در ایران بالا برود و ایران رتبه سوم سرطان در جهان را کسب کند . در حال حاضر ارگانیک در بخش محصولات غذایی ، شیلات، باغات و مزارع راه پیدا کرده است و انتظار این وجود دارد که دولت با اختصاص یارانه به این بخش هزینه های دیگر را در حوزه سلامت پایین بیاورد. انصاف و عدالت نیز یکی دیگر از اصول کار در حوزه ارگانیک است . اصول پیشگیرانه نیز این را به ما نشان می دهد که باید به حفظ محیط زیست و سلامت نسل آینده نیز بیندیشیم

وی در ادامه می گوید : ۴۲ هزار هکتار سطح زیر کشت ارگانیک داریم که گواهی دارند.۳۸ هزار هکتار در عرصه طبیعی وجود دارد که ۸ هزارهکتارآن زیر کشت ارگانیک قرار دارد . تمام تلاشمان را انجام می دهیم تا  بتوانیم در سال ۱۴۰۰  این سطح زیر کشت را به  ۱۰۰۰۰ هکتار برسانیم.

وی در ادامه می گوید :درملاقاتی با خانم پیروز بخت رئیس سازمان استاندارد داشتیم و او هم  علاقمند است  که بخش ارگانیک را با هم پیش ببریم و طی این همکاری بنا بر این شد که کسانی که توانسته اند برای محصولاتشان استاندارد ۱۱۰۰۰ و گواهی های بین المللی بگیرند اگر علاقه داشته باشند می توانند لگوی انجمن ارگانیک و شناسه ۱۸ رقمی را دریافت می کنند .با این شناسه هر وقت به  سایت انجمن وارد شوند و شناسه آن را وارد کنند نشان می دهد که تولید کننده محصول در کجا و در چه منطقه ای محصول را تولید کرده است و محصول در کجا بسته بندی شده و در کدام سردخانه نگهداری شده است در واقع تمام  شاخصه های تولید در آن ذکر شده است و در واقع کمکی به اداره استاندارد است و مصرف کننده نیز می تواند با پیگیری آن از محصولش مطمئن شود. 

 

https://zistonline.com/vdcc10qe.2bqi48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما