تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۵۷
کد مطلب : 62496
زیست آنلاین : تشکل ها می توانند تاثیر زیادی در در فرایند گردشگری پایدار و حفظ محیط زیست داشته باشند
توجه به اقتصاد خرد راه اشتغال سبز را هموار می کند
بابک مغازه ای مسول هماهنگی گروه کاری تشکل های غیر دولتی حامی گردشگری و توسعه به زیست آنلاین  می گوید : بحث تشکل های مردم نهاد در حوزه گردشگری بسیار پر رنگ است . .در واقع تشکل ها می توانند نقش تاثیر گذاری داشته باشند و می توانند در توان افزایی جامعه محلی و اهمیت گردشگری پایدار و مسولانه ، همراه با حفظ منابع محیط زیست و منابع طبیعی هر منطقه تاثیر خودشان را بگذارند .

در واقع تشکل ها می توانند برنامه بدهند که  چطور می توان با حفظ منابعمان ،منافع حاصل از گردشگری را به دست بیاوریم و آن را در بین افراد ذی نفع که جامعه محلی است به گونه ای توزیع کنیم که بتوانند زندگی راحتی داشته باشند. در واقع می توان برنامه ای مدون کنیم که چطور خودشان حافظان محیط زیست باشند .

مغازه ای در ادامه می گوید: واقعیت این است که همه چیز در گرو اقدامات دولتی نیست و این ما خودمان هستیم که باید با حرکت به سمت درست خیلی از این واقعیت ها را محقق کنیم. نباید انتظار داشته باشیم که یک اتفاق ناگوار بیفتد و ما تنها معترض آن باشیم و راه به جایی نداشته باشیم. بهتر است قبل از وقوع هر اتفاق سند اقدام پیشنهادی و پیشگیری را تعریف کنیم و رو به جلو گام برداریم

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تشکل ها در ایجاد اشتغال سبز می گوید: جایگاه تشکل ها درحوزه گردشگری پایدار ایجاد اشتغال به طور مستقیم نیست

تشکلها جایگاهشان ترویج مباحث مفهومی و تعریف  مفهوم گردشگری پایدار است .ولی نهایتا اگر ما گردشگری پایدار داشته باشیم و در جوامع محلی به کار ببندیم و در حوزه اقتصادهای خرد توسعه بدهیم که با سرمایه گذاری کم و افراد شاغل در این حوزه بتوانیم آن را بسط  دهیم ،موفق شده ایم اشتعال سبز ایجاد کنیم .

این فعال در کمیته ملی کنوانسیون رامسر در ادامه می گوید: کار ما در تشکل ها ترویج مطلوب گردشگری پایدار است. ما مستقیم اشتغال زایی نداریم  بلکه این نهاد ها کمک می کنند زمینه های نوین گردشگری در فرایند منابع پایدار ایجاد شودو کمک می کنند منافع آن درست ایجاد شود

وی در ادامه می گوید :  اقتصادهای خرد در گردشگری کمک می کند و اگر روی این اقتصادهای خرد درست برنامه ریزی شود می تواند علاوه بر انکه درآمد باشد ، به حفظ محیط زیست هم کمک کنند .

مغازه ای در ادامه می گوید: زمانی شغلی به عنوان شغل سبز مطرح می شود که منتهی به پایداری منابع زیستی باشد و اگر هر چقدر هم سرمایه و درآمد از آن حاصل شود، بدون آنکه محیط زیست حفظ نشود، آن شغل نمی تواند در طبقه بندی شغل سبز جای بگیرد. در حوزه گردشگری هم همینطور است . گردشگری از مشاغل فرارشته ای است که به یک اتفاق خاص منتهی نمی شود و خدمات وزیر شاخه های زیادی دارد  که می تواند همه آنها در زیر مجموعه شغل سبز قرار بگیرند به شرط آنکه در اجرای آن منابعی را نابود نکنیم و محیط زیست را حفظ کنیم .

وی بهترین مدل گردشگری را مبتنی بر رعایت استانداردها و اصول توسعه پایدار می داند و می گوید  اگر اینها را رعایت کنیم باعث پایداری منابع و جامعه محلی شده ایم  و گردشگری اجتماع محور خواهیم داشت و به این طریق با حفظ منابع می توانیم بوم گردی و بوم گردشگری را گسترش دهیم و مشاغل خاصی مثل بلدچی، ارائه دهنده خوردنی های محلی مثل لواشک را توسعه دهیم و این همان هدفی است که گردشگری به دنبال خواهد داشت.

https://zistonline.com/vdcg3t93.ak9xy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما