تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 62502
زیست آنلاین :وقتی قانونی بدون توجه به زیر ساخت های آن به تصویب می رسد ،مفاد آن در روی کاغذ باقی می ماند و جزو قوانینی می شود که اجرای ان هیچ ضمانت اجرایی نخواهد داشت.
وقتی زیر ساخت ها تامین نشود ،قوانین ضمانت اجرایی نخواهند داشت

به گزارش زیست آنلاین لایجه هوای پاک چندی پیش توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسید . در ماده ۱۹ این لایحه به بخش انرژی های تجدید پذیر پرداخته است و وزارت نیرو را مکلف کرده است که ۳۰ درصد ظرفیت سالانه برق را از انرژی های تجدید پذیر تامین کند. این در حالی است که یک سال پیش وزارتخانه ها ، موسسات دولتی،نهادهای عمومی غیر دولتی موظف شدند ظرف مدت دو سال انرژی برق خود و اداره خودشان را از انرژی های تجدید پذیر تامین کنند .
اما این قانون در حالی به تصویب رسیده است و ۱۶۳ نماینده زیر آن مهر تایید زده اند که هنوز زیر ساخت های مناسبی برای تامین این انرژی ها در کشور فراهم نشده است و هنوز این انرژی ها به عنوان یک کالای لوکس شناخته می شوند. هنوز نه سرمایه گذاری درستی روی این انرژی ها صورت گرفته است و نه بودجه مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است. .  
علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این مقدار انرژی کم نیست و برای آن باید هزینه بالایی صرف شود به زیست آنلاین می گوید : در کشور ما به طور جدی به بحث انرژی های پاک پرداخته نشده است و اگر قرار باشد این مساله عملی شود باید ردیف بودجه قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شود که با توجه به درآمدهای دولت باید بگوییم این موضوع در حد قانون باقی خواهد ماند .
وی در ادامه می گوید: ما جزو کشورهایی هستیم که منابع سوخت فسیلی زیادی داریم و تا به حال استفاده از این منابع باعث شده است، کمتر به فکر استفاده از انرژی های پاک باشیم . از طرف دیگر استفاده از انرژی های پاک هزینه بردار است و باید منابع آن تامین شود و از نظر اقتصادی توجیهی ندارد
این نماینده مجلس در ادامه می گوید : درست است که هم برای کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش آلودگی های هوا باید اقدامات موثری انجام دهیم، اما صرف تصویب قانون در حالی که راهکارهای اجرایی آن وجود ندارد، نمی توانیم بگوییم در این خصوص کاری انجام داده ایم زیرا این قوانین را در حد قانون و روی کاغذ نگه داشته ایم.
وی با اشاره به وضع قانون در مجلس می گوید : متاسفانه گاهی قوانینی را وضع می کنیم که در اجرای آن توانمند نیستیم و این باعث می شود که عمل نکردن به قانون به یک امر عادی تبدیل شود .
ابراهیمی با اشاره به اینکه یکی از راههای کاهش آلودگی هوا استفاده از انرژی های تجدید پذیر است ،می گوید : مدیریت منابع مهمترین کاری است که ما می توانیم انجام دهیم . قبل از اینکه قانونی در مجلس مطرح شود باید شرایط اجرای آن سنجیده شود و کم کم راههای اجرای آن فراهم شود .
وی در ادامه می گوید : تامین ۳۰ درصد انرژی مصرفی از انرژی برق حدود ۱۳۰۰ مگاوات برق می شود و آنطور که منابع تامین انرژی تجدید پذیر در کشور نشان می دهد ،حتی ۱۰ درصد آن را هم نمی توانیم فراهم کنیم و این قانون ضمانت اجرایی نخواهد داشت.
وی در ادامه می گوید : متاسفانه ما در تصویب قوانین نیم نگاهی به کشورهای دیگر داریم و توجهی به زیر ساخت های کشور خودمان نداریم و از سوی دیگر به این موضوع توجه نمی کنیم که تامین این زیرساخت ها نیز نیاز به اعتبار دارد و تامین آن در طول یک سال تنها شعار باقی می ماند .
وی پیشنهاد می کند پیش از مطرح شدن چنین قوانینی بهتر آن است که زیر ساخت های قانونی ان فراهم شود تا سرمایه گذاران در آن ورود پیدا کنند تا بتوانیم شاهد تولید انرژی های تجدید پذیر در یک مسیر درست و حساب شده باشیم .

https://zistonline.com/vdcewn8p.jh8w7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما