تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : 62505
زیست آنلاین :از نظر عملی ،حفظ محیط زیست ،صرفه اقتصادی و حفظ تعهدات بین الملی ناگزیر هستیم به سمت مصرف انرژی های تجدید پذیر قدم برداریم.
استفاده از انرژی خورشیدی برای اجرای تعهدات بین المللی
اسدلله قره خانی الوستانی  سخنگوی کمیسیون انرژی در مورد جایگاه انرژی های تجدید پذیر به زیست آنلاین می گوید : می توانیم بگوییم ما ناگزیر هستیم تا به سمت انرژی های تجدید پذیر حرکت کنیم. اجرای  تعهدات بین المللی ، حفظ و صیانت از محیط زیست  ، جلوگیری از آلودگی هوا  که انرژی های حرارتی ایجاد می کنند و در نهایت صیانت از هدر رفت سوخت های فسیلی که می تواند ارز آوری بسیاری برای ما داشته باشد، دلایلی است که ما را به مصرف انرژی های تجدید پذیر هدایت می کند این در حالی است که کشور ما در شرایط خوب جغرافیایی قرار دارد که می تواند زمینه اولیه سوخت های تجدید پذیر را برای ما فراهم کند

نمایند مردم علی آباد کتول در ادامه می گوید : این ها در کنار هم باعث می شود که استفاده از انرژی های تجدید پذیر  هم علمی باشد هم اقتصادی عقلانی باشد  و هم اینکه باعث می شود به تعهدات بین المللی عمل کرده باشیم .

وی در ادامه با اشاره به اینکه زیر ساخت های آن از نظر قانونی و نرم افزاری فراهم است می گوید :در حوزه  انرژی های خورشیدی از نظر  مدیریتی و سخت افزاری کمی دچار چالش است

این نماینده مجلس  در ادامه می گوید : قانون برنامه ششم ،جدای ماده ۱۹لایحه هوای پاک به بحث انرژی های پاک اشاره کرده است  . در قانون برنامه ششم توسعه قرار بر این شده است که ۵ هزار مگاوات تولید انرژی های تجدید پذیر داشته باشیم که می تواند شامل انرژی بادی، فسیلی،زمین گرمایی و سایر انرژی های تجدید پذیر باشد که در این مقوله جای می گیرند.

 وی در ادامه می گوید: در بحث انرژی بادی در منجیل و بینالود در حال تولید انرژی بادی هستیم. در زمین گرمایی نیز در مشکین شهر ۵ مگاوات نصب شده است وزمینه رشد این نوع تولید انرژی در حال فراهم شدن است. در بحث انرژی های خورشیدی اقدامات خوبی انجام شده است ۱۴ مگاوات در همدان نصب شده است و در برگویه اصفهان ۱۰ مگاوات تولید می شود و این نشان می دهد که راه برای تولید این نوع انرژی فراهم شده است.

وی در ادامه می گوید: کمیته انرژی در مجلس شورای اسلامی عقیده دارد که باید انرژی های تجدید پذیر در کشور تقویت شوند . در واقع با تصویب قانون راه را برای آن فراهم کرده ایم.  اما از سوی وزارت نیرو ضعف ساختاری وجود دارد و در واقع اصلا در میان انرژی ها جایگاهی ندارد و تحت تاثیر تصمیمات رده های مختلف است . تصور کنید انرژی های تجدید پذیر تحت نظر سانا است ،که این مجموعه زیر نظر توانیر است توانیر تحت نظر معاونت وزارت نیرو است که معاونت زیر مجموعه وزیر است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه می گوید: در مجلس عوارضی را برای هر کیلو وات ساعت تولید برق توسط نیروگاها در نظر گرفتیم و قرار شد ۵۰ درصد آن برای انرژی های تجدید پذیر هزینه شود اما به دلیل مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت این اتفاق نیفتاد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم ساختار را تغییر دهیم و پیگیری این ماجرا به معاون وزیر سپرده شده است تا در شورای معاونین، مستقیم روی بودجه بخش انرژی های تجدید پذیر نظارت وجود داشته باشد.

وی در ادامه می گوید :مجلس به بحث انرژی های تجدید پذیر به خوبی پرداخته است و این وزارتخانه است که باید در تصمیمات ثبات داشته باشد و تصمیم های درستی در این خصوص اتخاذ کند

سحنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه می گوید :یکی از مسائلی که باعث شده این موضوع مغفول بماند این است که انرژی های تجدید پذیر گرانقیمت هستند و باید بخش خصوصی وارد شود و باید ما به تفاوت قیمت انرژی را پرداخت کند . این در حالی  است که برای سوخت معمولی به مردم یارانه می دهیم و این میان سرمایه گذار ضرر می کند .اما اگر این مابه التفاوت به سرمایه گذار پرداخت شود و مدیران در تصمیم گیری و پرداخت تعهد درست عمل کنند ،سرمایه گذار با خیال راحت می تواند در این بخش سرمایه گذاری کند

وی با اشاره به اینکه این بخش توسط خود وزارت نیرو فعال نمی شود ،می گوید: تا وقتی که وزارت نیرو سوخت فسیلی را رایگان می گیرد و دود می کند و راندمان پایینی دارد قطعا تمایلی برای تولید برق با هزینه بالا را ندارد و اینجا است که دوباره نقش مجلس پر رنگ می شود و فشارها باید از سمت نمایندگان مردم به این وزارتخانه بیشتر شود. در واقع هدف قانون است و تلاش برای رسیدن به هدف گذاری های انجام شده در حوزه انرژی های تجدید پذیر است است.  

https://zistonline.com/vdchmmn-.23nivdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما