تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۵۵
کد مطلب : 62516
کارشناس بانک با زیست انلاین مطرح کرد

پرداخت سود وام های کشاورزان از سوی دولت

زیست آنلاین :دولت با قبول پرداخت سود وام های حوزه کشاورزی ،کشاورزان را از دغدغه مالی رها کرد و آنها با خیال راحت تری به تولید محصول می پردازند.
پرداخت سود وام های کشاورزان از سوی دولت
 

مهندس اژدر کارشناس بانک معتقد است که بانک کشاورزی شبیه صندوق عمل می کند . پیش از این اعتباراتش را دولت تامین می کرد بعد از سال ۶۷ قرار بر این شد که بانک ها به صورت خودگردان و ازسپرده های مردم بتوانند منابع خودرا تامین کنند و در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند. این کار توسط مدیران وقت صورت گرفت و با گسترش شعب بانک کشاورزی خوشبختانه در مدت کوتاهی بانک توانست در منابع خودکفا شود و از طریق سپردههای مختلف توانست منابعش را تامین کند و در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد .

این کارشناس حوزه بانک کشاورزی در ادامه به زیست آنلاین می گوید: واقعیت این است که از سال ۶۶ وارد بانک شدم از همان زمان مسائل را لمس کردم موضوعی که بسیار مد نظر بود این بود که در محاسبات اقلیم مد نظر قرار نمی گرفت یک سری خسارت ها وارد می کرد و دود این خسارت به کل مجموعه کشاورزی وارد می شد.به فرض ورود میگو در فصل نامناسب باعث می شد که خسارت زیادی به بخش آبزی پروری وارد شود و باعث نابودی پرورش میگو در آن مقطع زمانی شد .یا ورود دام خارجی در منطقه خوزستان باعث شد که تعداد زیادی از این دام ها تلف شوند این ها نشان از این داشت به بحث اقلیم توجهی نمی شد و این مشکل ساز بود .

وی در ادامه می گوید : خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده و برنامه ریزی های مدون صندوق بیمه کشاورزی تاسیس شد وتوانست خیلی از خسارت های کشاورزان را در بخش کشاورزی جبران کند . مثلا تعدادی از مرغداران که دچار مشکل شده بودند و بیش از ۷۰ درصد مرغ هایشان از بین رفته بود با تامین مالی از این صندوق از ورشکستی نجات پیدا کردند. بازگرداندن این خسارت ها به گونه ای بود که دوباره برگشت داده می شد و بانک می توانست آن را دوباره وارد چرخه کند. اما گاهی بازگرداندن این بدهی ها به بانک برای مردم مشکل ساز می شد زیرا بدهی های سنگینی بود که گاهی کشاورزان قادر به بازپس دادن آنها نبودند در حال حاضر دولت در این خصوص ورود پیدا کرده است و با قبول پرداخت سود وام های بانکی کشاورزان را یاری کرد تا در راه تولید محصولات کشاورزی چرخ اقتصادی کشور را بچرخانند . به طور مثال هر کسی که در بانک کشاورزی به طور مثال ۱۰ میلیون گرفته باشد و سود بانکی آن مثلا ۲۵ میلیون تومان شده باشد این کشاورز فقط باید همان ۱۰ میلیون را بپردازد و بقیه آن را دولت می پردازد.

وی در ادامه می گوید : در بخش اقلیم موضوعی که به آن توجه نمی کنیم این است که در هر منطقه ای باید با تناسب آب و هوا بر رو آن تمرکز داشته باشیم. موضوع اینجا است که بهره وری از زمین و خاک می تواند مزیت به حساب بیاید در حالی که به این موضوع توجهی نمی شود .

این کارشناس در ادامه می گوید:بذری که می خواهیم بکاریم باید دقیقا مورد توجه قرار دهیم و این را مورد کنکاش قرار دهیم که این بذر اگر قرار است در خطه ای رشد کند در جایی دیگر که شرایط متفاوتی دارد می تواند رشد پیدا کند یا نه

این در حالی که هم در بخش باغبانی باید در نظر گفته شود و هم در بخش زراعت و از همه مهمتر اینکه اگر به این موضوع توجه نشود هزینه های زیادی را بر روی دوش کشاورز و جهاد کشاورزی خواهد گذاشت. در بحث اقلیم باید به کیفیت ،مکانیزاسیون و بهره برداری خاک و آب و نهاده های اولیه توجه شود تا بتواند نتیجه منطقی از آن حاصل شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه اولیه یک کشاورز از نوع مالکیت سنتی است در ادامه می گوید :می توان مزیت های اقتصادی و مالی را بر اساس تجربه به پیش ببریم اما این موضوع می تواند روی سیاست های کلان تاثیر بگذارد و سایه می اندازد. برای توضیح این مطلب می توان گفت اگر سیاست و راهکاری روی بخش کوچک و یا اقلیم خاصی تاثیر داشته باشد نمی توان آن را به صورت کلان ببینم و در همه جا از آن استفاده کنیم و البته در دولت یازدهم این مورد به خوبی دیده شد و همین باعث شد حل بسیاری از مشکلات در این حوزه شد

https://zistonline.com/vdcjmiem.uqe8vzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما