تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۴۳
کد مطلب : 62532
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرای پایلوت طرح‌های گردشگری پایدار در منطقه حفاظت شده روچو و پارک ملی خبر اظهار کرد: همکاری بین سازمان‌های محیط زیست، جنگل‌ها و میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به منظور اجرای طرح‌های اکوتوریسم ضروری است.
اکوتوریسم راه اصلی برای دستیابی به درآمد زایی
فرهاد دبیری در مراسم روز جهانی تنوع زیستی با اشاره به اینکه تفکر حفاظت از تنوع زیستی به سال ۱۹۹۲ بر می‌گردد، گفت: در بین سه کنفرانس مهم جهانی در حوزه محیط زیست اجلاس زمین ریو در سال ۱۹۹۲ به لحاظ دستاوردها از اهمیت خاصی برخوردار است. از جمله دستاوردهای این کنفرانس تصویب دو سند لازم‌الاجرا است که قبل و بعد از آن چنین تصمیمی گرفته نشد. از این دو معاهده که به معاهده مادر معروف است یکی مربوط به کنوانسیون حفاظت از تنوع زیستی است که اکثر کشورهای جهان عضو آن هستند.

وی با بیان اینکه ایران در سال ۱۳۷۵ به کنوانسیون تنوع زیستی ملحق شد، اظهار کرد: تنوع زیستی نقش و اهمیت بسیاری در بقای حیات بشری دارد و رویکرد بشر به سمت توجه جدی به این موضوع است. سازمان ملل سال‌های بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را به عنوان دهه تنوع زیستی اعلام کرده است. در این مدت کشورهای عضو تشویق می‌شوند که اهداف کنوانسیون تنوع زیستی به ویژه استفاده پایدار از تنوع زیستی را رعایت کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه روز ۲۲ می ( اول خرداد ماه) به عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است،گفت: سازمان‌های ملی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی این روز را پاس می‌دارند. هر ساله برای این روز شعاری انتخاب می‌شود که امسال کنوانسیون تنوع زیستی به رابطه بین گردشگری پایدار با تنوع زیستی توجه کرده و شعار امسال را تنوع زیستی و گردشگری پایدار قرار داده است.

دبیری با تاکید بر اینکه رابطه بین گردشگری و تنوع زیستی یک رابطه پیچیده و در عین حال انکارناپذیر است، گفت: پایداری به این معناست که شیوه‌ای در محافظت از عرصه‌های مناطق حفاظت شده به کار گرفته شود که هم عمر منطقه در درازمدت تضمین شود و هم بهره‌مندی اقتصادی از این مناطق انجام شود. اگر بهره‌مندی از مناطق حفاظت شده هدفمند و هوشمندانه باشد، تلقی گردشگری پایدار را از آن داریم و حفاظت منطقه منجر به توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشورها می‌شود.

 دبیری با بیان اینکه ایران جزء ۲۰ کشور مهم دارای تنوع زیستی بالا است،اظهارکرد: از لحاظ تنوع زیستی جایگاه برتری در منطقه داریم ولی به دلیل محدودیت‌ها در حوزه گردشگری و در زمینه زیرساخت‌ها و شرایط فرهنگی نتوانسته‌ایم به جایگاه مطلوب در حوزه گردشگری دست یابیم. رویکرد دولت یازدهم به سمت توسعه گردشگری است و امیدواریم این رویکرد در دولت دوازدهم نیز تداوم یابد چون این مسیر برای کشور درآمدزا است.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر کشورهایی مثل فرانسه و ترکیه از پتانسیل منابع طبیعی برای اکوتوریسم استفاده می‌کنند،گفت: در ایران جاذبه‌های طبیعی ارزشمندی در حوزه‌های مختلف از جمله تالاب‌ها و جنگل‌ها داریم. به‌طور کلی ۲۸۰ منطقه حفاظت شده در ایران بسترهای گردشگری پایدار هستند. سازمان‌ محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سه دستگاهی هستند که باید برای بهره‌گیری از علایق و انگیزه‌های جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد برای رونق گردشگری پایدار استفاده کنند.

معاون سازمان محیط زیست تاکید کرد: سازمان محیط زیست برای تضمین پایداری مناطق تحت مدیریت خود زمینه مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی به منظور حفاظت و بهره مندی پایدار را فراهم کرده است و گردشگری پایدار از جایگاه بالایی در سازمان محیط زیست برخوردار است. یکی از این موارد، اجرای طرح گردشگری پایدار در «منطقه روچو و پارک ملی خبر» در استان کرمان است که بعد از انجام مطالعات لازم منتج به همکاری بین بخش خصوصی و محیط زیست و در نهایت پایلوت طرح گردشگری در این مناطق شد.

 

منبع: ایسنا

 

https://zistonline.com/vdchimn-.23nixdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما