تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 62540
کارشناسان محیط زیستی به بررسی وضعیت فعالیت دستگاه‌های زباله سوزی در منطقه کهریزک پرداختند و اظهار داشتند: این نیروگاه زباله سوز، گازهای بسیار خطرناکی در هوا آزاد میکند.
وجود گازهای سرطان زا از نیروگاه  زباله سوز کهریزک
معاون پایش سازمان محیط زیست با اشاره به آلایندگی نیروگاه زباله‌ سوز تهران گفت:  ما به ‌عنوان سازمان محیط زیست هنوز هیچ ‌گونه مجوز تایید از نظر پایش به نیروگاه زباله ‌سوز شهرداری تهران نداده‌ایم.

 انصاری ادامه داد: «در ابتدا یک مجوز برای استقرار و فعالیت دستگاه زباله سوز از سازمان محیط زیست اخذ می‌کنند، اما بخش مهم آن بعد از شروع فعالیت است که باید به‌صورت مرتب تحت پایش قرار گیرد تا آلایندگی برای محیط زیست نداشته باشد. به‌طور کلی دفتر پایش سازمان محیط زیست هنگامی که یک واحد صنعتی، تولیدی، خدماتی و نیروگاه فعال می‌شود، بررسی می‌کند که خروجی هایی که در محیط منتشر می‌کنند، در حد استانداردهای زیست‌محیطی است یا خیر. در پایش زباله‌سوز‌ها، ۶ گروه آلاینده‌ها بسیار مهم و از همه مهم‌تر مواد ارگانیک سمی (دی‌اکسید و فوران) است که سرطان‌زایی محرز دارند.  انصاری افزود: «باتوجه به محدودیت امکانات و نیروی انسانی، پایش‌را برون‌سپاری کرده‌ایم و تعدادی آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست برای انجام پایش معرفی کرده‌ایم. دستورالعمل و آیین‌نامه چگونگی انجام کار نیز وجود دارد. اما ادارات کل محیط زیست در استان‌ها نیز بر این پایش‌های خوداظهاری، نظارت می‌کنند، ولی درخصوص نیروگاه زباله سوز تهران به‌صورت کتبی اعلام کرده‌ایم باتوجه به اینکه دستگاه‌های زباله سوز محدودی در کشور وجود دارد، هر زمان شرکت چینی سازنده زباله سوز به ایران آمد به سازمان اعلام کنند تا کارشناسان محیط زیست هنگام پایش زباله سوز آنجا حضور داشته باشند و نظارت کنند، اما متاسفانه هیچ‌گاه به سازمان اطلاع نداده‌اند». برخی بر این باورند که دستگاه‌های زباله سوز، آلایندگی بسیاری برای محیط زیست دارند. انصاری در این‌باره گفت: کارخانه‌های زباله سوز در برخی از کشور‌ها در مرکز شهر‌ها قرار دارند. اما مساله مهم تفکیک زباله در مبدا است. زباله‌هایی که به‌عنوان خوراک در دستگاه‌های زباله سوز ریخته می‌شوند، قبلا تفکیک شده‌اند و پسماند ویژه داخل آن قرار ندارد. منبع: ایرنا  https://zistonline.com/vdcgzn93.ak9xt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما