تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۳
کد مطلب : 62545
محققان دانشگاه نیوکاسل با همکاری یک شرکت استرالیایی به نام Infratech Industries توانستند یک سیستم خانگی را طراحی کنند که علاوه بر تولید و ذخیره انرژی الکتریکی، قادر است دمای محیط خانه را نیز تنظیم کند، آب گرم موردنیاز را فراهم کند و حتی گاز اکسیژن و هیدروژن را به صورت صنعتی در مخازن مجزا ذخیره کند.
 تولید و ذخیره انرژی توسط یک دستگاه خانگی
این دستگاه که CLES نام دارد، بر اساس اختراع دکتر بهداد مقتدری یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه نیوکاسل ساخته شده است.
دستگاه CLES مانند یک ژنراتور و باتری عمل می‌کند. این سیستم با استفاده از گاز طبیعی، برق موردنیاز را تامین می‌کند یا انرژی الکتریکی را از شبکه برق‌رسانی یا منابع تجدیدپذیر دریافت کرده و برای مواقع ضروری ذخیره می‌کند. این سیستم بر اساس فرآیند کاهشی- اکسیداسیون یا ردوکس و با بهره‌گیری از ترکیب خاصی از ذرات که قابلیت جذب و از دست دادن الکترون را دارند، کار می‌کند. ایجاد فرآیند کاهشی نیازمند صرف انرژی است؛ در حالی که فرآیند اکسیداسیون موجب تولید مقادیر زیادی گرما می‌شود و به عبارت دیگر انرژی آزاد می‌کند.
زمانی که این این ذرات اکسید می‌شوند، دمای آن‌ها افزایش می‌یابد و بخاری را ایجاد می‌کنند که موجب حرکت پروانه توربین تولید کننده توان الکتریکی می‌شود. سپس در یک فرآیند کاهشی، اکسیژن آزاد می‌شود که می‌توان آن را جمع‌آوری و به‌طور مستقل ذخیره کرد.

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdcbssb0.rhb5apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما