تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : 62559
زیست انلاین :دولت دوازدهم بنا دارد به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای داشته باشد و این از برنامه ششم توسعه که محیط زیست را محور برنامه هایش قرار داده است هویدا است
محیط زیست در مرکز برنامه ششم توسعه
کمتر ازچند ماه از شروع برنامه ششم توسعه( که به آن برنامه یازدهم هم می گویند ) ، نمی گذرد .برنامه ای که ادامه برنامه های توسعه است که از سال ۱۹۵۰ بعد از جنگ جهانی در دنیا شروع شد و تا امروز که ۱۰ برنامه میان مدت هفت ساله و پنج ساله اجرا شده است ،ادامه پیدا کرده است.
به گزارش زیست انلاین تفاوت عمده و اساسی که بین برنامه یازدهم توسعه و ۱۰ برنامه قبلی وجود دارد اولویت های این برنامه است زیرا در ۱۰ برنامه قبلی موضوعی که بیشتر مورد توجه قرار داشته است توسعه و صنعت بوده است اما موضوع مهم این است که محور برنامه یازدهم محیط زیست تعریف شده است.
در برنامه ششم توسعه دولت چهار محور اساسی در حوزه محیط زیست را دنبال می کند . کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی،جلوگیری ار تخریب و آلودگی محیط زیست،حفظ و احیای تنوع زیستی و در نهایتا حکمرانی محیط زیستی از مواردی هستند که در برنامه ششم توسعه دیده شده اند.
در این برنامه برای کاهش آلاینده ها ۴ هدف پیش بینی شده است توسعه اقتصاد کم کربن،توسعه فن آوری سبز،بهبود کیفیت آب و هوا و کنترل گازهای گلخانه ای
اما شورای محیط زیست برنامه ششم توسعه مفاد محیط زیستی برنامه ششم توسعه را به صورت پیشنهادی در ۲۸ بند در اختیار دولت قرار داد تا با توجه به نیازهای بخش های مختلف ،بودجه و امکانات در اختیار آنها قرار داده شود.
اما موضوع اقتصاد سبز از جمله مواردی است که در این برنامه به آن توجه شده است و چند ماده به صورت پیشنهادی به آن اختصاص داده شده است
در ماده ۱۰ این طرح محیط زیستی دولت مکلف است از سال دوم برنامه، ارزش اقتصادی منابع طبیعی و زیست محیطیی و هزینه   های ناشی   از آلودگی و تخریب محیط زیست را در فرایند توسعه، در امکان سنجی طرح های تملك دارایی های سرمایه ای و تعیین خسارات و در حساب های ملّی منظور نکند.
در تبصره این ماده آمده است  دستورالعمل  محاسبه ارزش منابع و هزینه های زیست محیطی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سایر دستگاه های مرتبط، تنظیم و به تصویب هیات وزیران می رسد.
ماده ۱۱ نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرده است و وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است مالیات سبز و حسابداری سبز را به عنوان یکی از ارکان مالیاتی کشور  درخصوص کالاها یا فرآیندهای آلاینده و مخرب محیط زیست در کلیه فعالیت های اقتصادی وارد کند . درآمد حاصل از این بند به صندوق ملی محیط زیست واریز می شود تا صرف رفع آلودگی و احیا ی محیط  زیست شود
ماده ۱۲ نیز در ادامه طرح های پیشین آمده و در آن دولت  مکلف است از فعالیت ها و مشاغل سبز و رفع معضلات زیست محیطی برای تمامی فعالیت های اقتصادی (سبز سازی  مشاغل) حمایت کند.این حمایت به صورت  اعطای تسهیلات ۳۱% از طریق وزارت   تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، تضمین سود تسهیلات مالی و بانکی خواهد بود .
 در تبصره این ماده آمده است  آیین نامه اجرایی این ماده طی سال اول برنامه  توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری  سازمان مدیریت و برنامه ریزی   ،وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، دستگاههای ذیربط تهیه و به تصویب هیات دولت خواهد رسید.

https://zistonline.com/vdcgyn93.ak9xn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما