تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۱۵
کد مطلب : 62563
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) از افزایش توان تولید نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر کشور در انتهای سال جاری تا سقف ۱۰۰۰ مگاوات برق خبر داد.
افزایش توان تولید انرژی های تجدید پذیر تا پایان سال
کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران در تازه‌ترین نشست خود با حضور رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) به بررسی زمینه همکاری بخش‌خصوصی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت.

محمدصادق زاده، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در این نشست گفت: برخلاف گذشته امروز همگان پی برده‌اند که ورود تجدیدپذیر‌ها در کشور به اقدام لوکس و هزینه‌بر نیست بلکه سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها می‌تواند به صرفه جویی در مصرف انرژی منتهی شود. همچنین تجدیدپذیر‌ها به کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست کمک می‌کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در تولید انرژی برق از خورشید و گستره مناسب تابش در سطح کشور، تصریح کرد: مشخصه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد. فراموش نکنیم که غنی بودن ایران از نظر منابع فسیلی به معنای امنیت انرژی نیست. اگر بخواهیم استراتژیک بیاندیشیم هر واحد تولید انرژی تجدیدپذیر یک واحد اقتدار برای کشور به دنبال دارد. از طرفی ایمنی سطح کشور هم بالاتر می‌رود.

این مقام مسئول با انتقاد از قدیمی بودن سیستم‌های انرژی‌رسان کشور از امکان بروز حادثه دیگری در وسعت آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو سخن گفت. به باور وی اگر در ایران به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برویم سطح ایمنی بیشتر می‌شود.

صادق‌زاده از افزایش توان تولید نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر کشور در انتهای سال جاری تا سقف ۱۰۰۰ مگاوات برق خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر ارزان‌ترین انرژی تجدیدپذیر در دنیا و ایران که روز به روز هم در حال ارزان شدن است، انرژی خورشیدی است. تجدیدپذیر‌ها به دلیل تفاوت ماهوی با دیگر انرژی‌ها، سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی را می‌طلبند. ازآنجا که پنل‌های تولید برق خورشیدی در محل نصب می‌شوند بنابراین نیازی به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای بحث انتقال انرژی برق به محل مصرف نیست. از طرفی میزان اتلاف آن صفر بوده و آلودگی محیطی هم ندارند.

در ادامه علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران به یکی از معضلات موجود در مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش اشاره کرد. براساس اظهارات وی به دلیل نو بودن این بحث همچنان بانک‌ها حاضر به ارائه تسهیلات برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیر‌ها نیستند. چراکه اطلاعات کافی نسبت به آن ندارند. بهتر است وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به حل این مسئله اقدام کنند.

 

منبع: برق نیوز

 

https://zistonline.com/vdcbfsb0.rhb50piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما