تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۲۵
کد مطلب : 62566
وزیر راه و شهرسازی مسایل و مشکلات شهر تهران را به سه گروه حمل و نقل، بی‌انضباطی و شهرفروشی، و بی‌قانونی تقسیم می‌کند و از شهردار آینده تهران توقع حل این مشکلات را دارد.
شهرسازی ریل‌پایه، راهکار ترافیک و آلودگی هوای تهران
عباس آخوندی، وزیر راه‌ و شهرسازی در کانال تلگرامی خود نوشت:

این روزها انتخاب شهردار نقل محافل است. قاعدتا شهردار باید بتواند مساله و یا مسائل مشخصی از شهر را حل کند. تهران سه مساله‌ی اصلی دارد:

۱- جابجایی در شهر گران و با سختی صورت می‌گیرد. ساعت‌ها وقت مردم هر روز در ترافیک می‌گذرد. عده‌ای به‌کارشان نمی‌رسند. آلودگی محیط زیست، عدم ایمنی و عصبیت تبعات بعدی آن است.

۲- بی‌انضباطی و شهرفروشی عمومیت یافته و در نتیجه سرزندگی، هویت، کیفیت و قابلیت زندگی در بسیاری از نقاط شهر، با مشکل مواجه شده‌است.

۳- بی‌قانونی موجب لگدمال شدن حقوق شهروندان شده و موجب بی‌اعتمادی عمومی و هرج و مرج شهری شده‌است.

بنابراین، شهرداری که انتخاب می‌شود باید بتواند این سه مساله اصلی شهر را تدبیر کند. راهکار اصلی ترافیک و آلودگی هوای تهران، شهرسازی ریل‌پایه است. بدین مفهوم که عمده‌ی جابجایی در تهران باید بر بنیان حمل و نقل عمومی و ریلی صورت گیرد، اعم از ریل سبک مانند تراموا که شهردار پیشین در ۱۲ سال به آن نزدیک هم نشد و یا مترو که باز در دوره مدیریت فعلی هیچ‌گاه در برابر توسعه‌ی خودرومحورِ شهر مورد اولویت قرار نگرفت.

اجرای شهرسازی ریل‌پایه در پیوند با ریل حومه‌ای و اتصال آن به شبکه راه‌آهن می‌تواند هجوم روزانه‌ی ماشین‌ها در هر صبح به تهران را کاهش و سامان دهد. موضوعی که هیچ‌گاه در دستور کار شهردارفعلی قرار نگرفت.

نکته بعدی پایبندی به طرح جامع وتفصیلی است که تنها راهِ به سامان رسیدن شهر است و نهایتا نیاز به شهرداری داریم که پایبند به قانون حاکمیت قانون باشد.

امیدوارم که شوراهای شهر در طبقه‌بندی و تعیین اولویت مدیریت شهری دقت داشته باشند و شهردارانی انتخاب کنند که بتوانند مساله مشخصی را حل کنند و در پایان دوره گزارش مشخصی به مردم ارائه کنند.

 

 

https://zistonline.com/vdcepn8p.jh8wpi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما