تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : 62608
زیست آنلاین :رتبه هشتم ایران در تولید گازهای گلخانه ای ،تلاش ها را برای تغییر این رتبه مضاعف می کند و به همین دلیل این موضوع در برنامه ششم توسعه دیده شده است.
تب زمین را پایین بیاورید ،زمین بیمار است
شهرام حبیبی استان اقلیم شناسی دانشگاه تهران در گفت و گو با زیست آنلاین در ادامه می گوید : وجود بیش از حد گاز متان در دنیا باعث شده است که زمین تب کند و وقتی این گاز در کنار گازهای دیگری مانند دی اکسید کربن قرار گرفته اند حال زمین را بدتر می کند . ایران جزو ده کشوراول دنیا  است که بیشترین نقش را در انتشار گازهای گلخانه ای ایفا می کند به همین دلیل هم مسولان تلاش می کنند که هم نقش خودشان را در حفاظت از زمین نشان بدهند و هم اینکه ساکنان ایران را از ضررهای این گازها در امان نگه دارند .

این استاد دانشگاه که در فرانسه تحصیلات خود را در رشته اقلیم شناسی به پایان برده است در ادامه می گوید : پایه اقلیم در ایران خشک است و نباید به همان میزان بارانی که در شمال و غرب کشور می بارد دل خوش کنیم زیرا متاسفانه الگوی مصرف آب در کشور ما غلط است و همین هم سبب می شود که منابع طبیعی ما تحت فشار قرار بگیرند .

وی در ادامه می گوید : قرن ها است که انسان ها به سوخت های فسیلی دل خوش کرده اند . در حالی که این سوخت های فسیلی اصلی ترین منبع آلودگی محیط زیست به حساب می آیند و استفاده بی رویه این سوخت ها باعث فرسایش خاک ،کاهش تنوع زیستی،آلودگی آب ،هوا و ...شده است  . برای حل بحران های آب و خاک و هوا و زمین اقتصاد کم کربن پیشنهاد شده است که می تواند این بحران ها را کاهش دهد اما مشکل اینجا است که خیلی از کشورها نسبت به آن بی توجه هستند . در واقع می توانیم در تعریف اقتصاد کم کربن بگوییم که با اجرایی شدن آن می توانیم گازهای گلخانه ای کمتری تولید کنیم .

دکتر حبیبی در ادامه با اشاره به اینکه عملیاتی شدن اقتصاد کربن در برنامه ششم توسعه به مسولان پیشنهاد شده است در ادامه می گوید: ایران،طبق برنامه هایی که در این برنامه پیشنهاد داده است بنا دارد تا سال ۲۰۳۰ بین ۴ تا ۱۲ درصد انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و به این طریق به اهداف خود در در کاهش آلودگی زمین برسد .

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه به موضوع تغییر اقلیم اشاره شده است در ادامه می گوید : بر اساس مفاد این برنامه دستگاههای در پنج سال فعالیت خودشان باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ،مدیریت منابع آب،دستیابی به راهکارهای مرتبط با کشاورزی،تنوع زیستی و منابع طبیعی تلاش کنند .

وی با اشاره به اینکه صندوق سبز اقلیم جهانی اعتبار زیادی به ایران نمی دهد می گوید:آنها ایران را کشور ثروتمندی می دانند که تامین کننده بخشی از انرژی دنیا است و از منافع و منابع سوخت فسیلی استفاده کرده است به همین دلیل باید اقدامانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای انجام دهد و با این نگاه کمتر در ایران سرمایه گذاری می کنند .

حبیبی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل انتشار گازهای گلخانه ای به بهره وری ما بر می گردد در ادامه می گوید: ما در واقع مشکل اصلیمان در اقتصاد پایین بودن بهره وری است . برای آنکه بتوانیم نیازهایمان را تامین کنیم مجبوریم مصرفمان را بالا ببریم و این نقطه ضعف ما است در حالی که اگر تلاش کنیم و بهره وری را افزایش دهیم می توانیم از این طریق انتشار گازهای گلخانه ای را تا ۴۰ درصد کاهش دهیم چون به این وسیله توانسته ایم مصرف انرژی اولیه و ورودی را کمتر کنیم .

 

 

https://zistonline.com/vdcbw0b0.rhb5gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما