تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : 62678
زیست آنلاین:اینکه چشمه های آب گرم داشته باشیم و از آن برای جذب توریست به نوعی که آنها را برای سفر ترغیب کند ،استفاده نکنیم جای تاسف دارد.
تنوع اقلیمی ، فرهنگی دلیلی برای جذب گردشگر به ایران
حسین شاهمرادی مدیر گروه گردشگری زمین در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید : آب گرم تخت سلیمان در تکاب می تواند جزو یکی از مناطق توریستی بسیار پر رفت و آمد به حساب بیاید اما از آنجا که به این فضا رسیدگی نشده است و برای جذب توریست هیچ کاری انجام نشده است ،نتوانسته است به عنوان مرکز جذب توریست به حساب بیاید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشوری مانند ترکیه از فضاهای گردشگری اش به میزان زیادی استفاده می کند در ادامه می گوید : گاهی در تبلیغات تلویزیونی می بینیم آنها آبهای گرم معدنی را چنان به سالن های مجهز می فرستند و چنان دستگاههای پیشرفته ای در این سالن ها به نمایش می گذارند که هر کسی دوست دارد برای یکبار هم که شده است به این مراکز آب گرم گوگردی برود تا درد زانو هایش کمی بهتر شود .اما با وجود آنکه در کشور ما این پتانسیل ها وجود دارد اما توجه کمتری به آن می شود .

این کارشناس حوزه گردشگری در ادامه می گوید : بسیاری از گردشگران به خصوص آلمانی ها گردشگر سلامت هستند و کلا در جست و جوی آب های گرم به نقاط مختلف دنیا سفر می کنند.در حالی که آمارها نشان می دهد این گردشگران سلامت بیش از ۲۰ میلیون نفر در دنیا هستند، اما با این وجود هنوز در داخل کشور ما کاری برای استفاده بیشتر از این مکان ها نشده است.

مدیر گروه گردشگری زمین در مورد گردشگری روستایی می گوید : روستا خودش به تنهایی چند خصوصیت دارد افرادی که قصد دارند تمدد اعصاب کنند به روستاهای اطراف شهرها می روند و گردشگر داخلی روستا را به این منظور انتخاب می کند و تنوع فرهنگی نیز مانند پوشش،گویش،زبان،مذهب،اعتقادات و آیین نیز از جمله مواردی است که سبب می شود که گردشگر داخلی به روستاها سفر کند .

از طرف دیگر در واقع می توانیم بگوییم یکی از جاذبه های کشور ما بحث تنوع فرهنگی است ایران در دوران قدیم در چهار راه بین تمدن ها و فرهنگ ها قرار داشته است و این باعث شده که تنوع فرهنگی در جای جای کشور به وجود بیاید. ما در ایران قوم و ایل و طایفه و عشیره های مختلفی داریم و در کنار این همیشه وحدت سیاسی بین مردم وجود داشته است .یعنی این تنوع باعث ایجاد نزاع و کشمکش نبوده است و باعث وحدت نیز بوده است .

به همین دلیل  گردشگری روستایی تنوع فرهنگی را نشان می دهد و در واقع وقتی گردشگر به جایی سفر می کند و لباس متفاوت می بیند ،زبان و گویش متفاوت می بیند و چشمانش از معماری متفاوت ساختمان ها لذت می برد دوباره دوست دارد به آن مکان برگردد و این گردشگری پایدار است.

وی به تنوع زیستی هم اشاره می کند و می گوید : در کنار تنوع فرهنگی ، تنوع زیستی هم در نقاط مختلف ایران دیده می شود و به جاذبه های گردشگری اضافه می کند . اینها می تواند در کنار تنوع معماری بسیار جذاب باشد و عاملی برای جذب گردشگر باشد.

وی در ادامه می گوید : صیانت از طبیعت باید به عنوان اصل اول گردشگری بوم گردی به حساب بیاید. دیدن عکس هایی که گردشگران خارجی مشغول جمع آوری زباله ها در محوطه های تاریخی و طبیعی کشور ما هستند به شدت زجرآور است

گردشگران خارجی بویژه آنهایی که به شکل حرفه‌ای مشتری گردشگری روستا و بوم گردی و طبیعت گردی هستند، بخوبی در این زمینه آموزش دیده‌اند اما اغلب گردشگران داخلی این آموزش ها را ندیده است و اطلاعاتش نسبت به حفظ محیط زیست کم است .

شاهمرادی در ادامه می گوید : نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که باید داشته های هر روستا نیز مورد بررسی قرار گیرد و به اهالی آموزش داده شود تا شغل سبزی ایجاد شود و آنها بتوانند به عنوان راهنمای گردشگران بپردازند . در واقع این کار چند هدف را دنبال می کند اول آنکه افرادجدید  وقتی وارد یک منطقه اکوتوریسمی می‌شوند باید با یک شناخت وارد منطقه شوند. یعنی ظرفیت ها را بشناسند و از آن حفاظت کنند یعنی این شناخت دوسویه است. یعنی هم ساکنان منطقه و روستاییان باید این شناخت را داشته باشند و هم گردشگران. نخستین اصل این است که وقتی وارد یک منطقه طبیعی می‌شود باید از طبیعت حفاظت کند و باعث تخریب منطقه نشود و این ظرفیت را حفظ کند. بحث دیگر هنجارهایی است که جوامع محلی دارند و گردشگر باید به آن احترام بگذارد. باید قبل از اینکه گردشگر وارد منطقه شود، این آموزش‌ها از سوی دفاتر گردشگری و تورگردانی به گردشگر ارائه شده باشد.

 

https://zistonline.com/vdcivqaq.t1ary2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما