تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : 62757
زیست آنلاین :در قسمت دوم برای تبیین بحث در مورد یک جاده از مبدأ تا مقصد، نسبت به افق با شیب استاندارد و ایمنی لازم و با کمترین طول مسیر طراحی و احداث شده باشد اشاره کردم،
الگوی اقتصاد سبز  !

همه ما شاید با عبارت شارع عام آشنا باشیم، آزاد راه ها و اتوبان ها و جاده های درجه یک، از لحاظ فنی هیچگاه نمی توانند در مسیر شارع عام احداث شوند و از جمله دلایل واضح این است که انسان از پیاده رفتن تا سواره رفتن با اسب تا شتر را، در طول قرن ها تلاش و فعالیت طی کرده است و فرایند امکان استفاده از ارابه تا اتومبیل نیز، قرن ها به طول انجامیده است و در طول دوره ها مسیرها و راه های پیاده رو به ارابه رو و ماشین رو تبدیل شده است.
بخشی از الگوی اقتصاد سبز که بتوان از آن با رویکرد ارتقاء در ابزار و امکانات سفر و یا با رویکرد مسیر و راه تا احداث جاده و آزاد راه، هزینه های آحاد جامعه را کمی کیفی نمود و از طریق تحلیل هزینه ها و درآمدها،مقایسه اقتصادی کرد و منافع ملی را بیان نمود، بی تردید نتایج جالب توجهی خواهد داشت.
به عنوان مثال آزاد راه چالوس در قطعه چهار کلا از زون جنگلی عبور کرد و به مساحت ۱۷۵ هکتار « ۱۷۵ = ۷۰ ❊ ۲۵۰۰۰ » تغییر کاربری جنگل را در پی داشت. مدت سفر به ازای مسافت و عرض و ایمنی، حدود ۱۰ دقیقه کاهش یافت و طبعاً محاسبه اقتصاد سبز کار ساده ایست و هر ساله با تعداد تردد وسایل نقلیه می توان حجم منواکسید تولید نشده ناشی از زمان ۱۰ دقیقه ای محاسبه کرد و با میزان تولید اکسیژن و سایر خدمات جنگل در ۱۷۵ هکتار مقایسه نمود و الزام به ایجاد جنگل به جای سطوح تخریب یافته بخشی از توان تولید خدمات جنگل را تأمین نمود.
اینکه کاهش مدت زمان سفر – امنیت سفر – خدمات جاده ای – فرصت های ناشی از ظرفیت سازی از طریق احداث آزاد راه در راستای تولید ثروت ملی، تا چه حدی می تواند هم راستا با تعریف رفاه و عدالت اجتماعی تصور شود. یا اینکه چالش های مختلف حین اجرا که منبعث از تفکرات محیط زیستی، موانع متفاوتی ایجاد کرد و با طولانی کردن دوره اجرایی طرح دوره برگشت سرمایه و هزینه کل طرح را افزایش داد، تا چه حدی می تواند در جلوگیری از بروز خسارت ناشی از احداث آزاد راه توجیه و مقایسه شود، بحث جدی است.
می دانم کسی تا کنون توجه نکرده است باید اشاره کنم ! توقف در این آزاد راه از قطعه چهار در محدوده سخت ترین شرایط رویشگاهی جنگل، هر بیننده ای را مجذوب روند احیای طبیعی روی ترانشه های خاکبرداری می کند.این توان اکولوژیک به هر متخصص حرفه ای مرتبط می گوید با فعل و انفعال مکانیکی ناشی از احداث جاده و  از دست رفتن خاک سطحی،، توان اکولوژیک از دست نرفته است، هر بذری می تواند در شرایط سخت اکولوژیکی متناسب با استعداد عرصه به ادامه حیات لبخند زده و به رشد و نمو ادامه دهد.
تشویش و نگرانی همیشه در حوزه و قلمرو بد رفتاری انسانی با محیط طبیعی و ناشی از عدم آگاهی و یا لجاجت و تجری جای طرح و بحث دارد و ذر مورد تخریب ناشی از اجرای طرح ها باید به امکان سنجی و با درج محاسبات اقتصادی، بهینه سازی مدیریت دوره اجرای طرح را نوشت و به نگرانی ها پاسخ داد.  
درک این مسئله که چگونه می توان با توجه به واقعیت های موجود جامعه،در فعالیت حمل و نقل جاده ای با یک نقشه راه، بر روی میزان مصرف سوخت خودرو - مدت سفر – کاهش تخریب ناشی از احداث جاده، تأثیر مثبت گذاشت و ایده الگوی اقتصاد سبز را قابل تبدیل به یک برنامه عملیاتی نمود،توجه به اصلاح الگوی مصرف و کمی کردن مبالغ هزینه ناشی از مصرف است که فقط از طریق رشد فرهنگی می توان به آن رسید.
آیا نسل انسانی در کره مسکون به الزامات اصلاح الگوی مصرف تن می دهد و می تواند اقتصاد سبز را در فعالیت ها و ایده به اجرا سوق دهد و عملیاتی کند ؟

زیست آنلاین -بهزاد انگورج - معاون سابق سازمان جنگل ها و مراتع کشور

https://zistonline.com/vdcguu93.ak9xn4prra.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما