تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۲
کد مطلب : 62764
مدیر مرکز مشارکت های مردمی محیط زیست

زباله تهدیدی که می تواند به فرصت تبدیل شود

زیست انلاین : کسب و کار سبز مجرایی است که در بازار کسب و کار در ایران نه تنها هیچ فشاری را در زمین وارد نمی کند، نه تنها آلودگی ایجاد نمی کند ، نه تنها باعث نمی شود که ما چاههای غیر مجاز حفر کنیم، رویشگاههای جنگلیمان از بین رود و تالاب هایمان نابود شود بلکه منجر به پرورش نسلی می شود که خودش حافظ شایسته تر سرزمینش است .
زباله تهدیدی که می تواند به فرصت تبدیل شود
محمد درویش در این خصوص می گوید کی از این فرصت ها مدارس طبیعت است که بچه های  ۳ تا ۱۲ سال را می پذیرد تعداد این بچه ها در حال حاضر ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفرهستند . این بچه ها وارد این محیط هایی می شوند که کاملا شبیه طبیعت است . در این مدارس رقابت وجود ندارد ،مقایسه وجود ندارد ، آموزش وجود ندارد در واقع امپراطوری برای بچه ها به حساب می آید.کودکان در این محیط ها بازی می کنند و در لا به لای بازی خلاقیتشان رشد پیدا می کنند .در واقع تربیت می شوند بدون آنکه آموزشی ببینند. ما برای این مدارس تسهیلگرانی را آموزش می دهیم که هر کدام از فارغ التحصیلان محیط زیست و علاقمندانی که دوست دارند می توانند بیایند و در مدارس طبیعت مشغول به کار شوند ما برای هر ۵ دانش آموز یک تسهیلگر داریم اگر فرض کنیم اگر از این ۸ میلیون نفری که در سن ۳ تا ۱۲ سال قرار دارند ۵ میلیون آنها درگیر مدارس طبیعت می شوند. ما بازار شغل یک میلیون نفری می توانیم ایجاد کنیم. حاصل این ماجرا پرورش ایرانیانی خواهد بود که در پیشگاهشان نه هیچ گیاهی علف هرز به حساب می آید ونه هیچ جانداری جاندار زیانکار . چون این بچه ها یاد می گیرند عاشق سرزمینشان باشند و قطعا مرحمی برای طبیعت خواهند بود . در واقع نبود چنین فضایی تا به حال لکنتی است در آموزش و پرورش وجود اورده است و ما تلاش می کنیم این لکنت را برطرف کنیم.

وی در ادامه می گوید:ما دولت را از سرمایه گذاری ۷۷۰ میلیارد تومانی برای تولید یک میلیون شغل معاف می کنیم  چیزی که در برنامه ششم توسعه به آن تعهد داده شده است  و این آغاز راه است .

این فعال محیط زیست در ادامه می گوید :ما می گوییم محیط زیست نه تنها سد راه توسعه نیست بلکه اگر به درستی به آن بپردازیم می تواند بازار کار بزرگی برای ایرانیان فراهم کند . ما می توانیم با کاهش وابستگی به منابع آبی و خاکی مان ، شغل های پایدارتری ایجاد کنیم در واقع می توانیم با ایجاد اکولوژها و اقامتگاههای گردشگری و ترویج رسمی که به آن بوم گردی مسولانه می گویند هم مردم را از زیبایی های ایران آگاه کنیم و هم در این راه تبادل فرهنگی ،هجمه ای که به عنوان ایران هراسی وجود دارد را کاهش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت هایی که می توان در حوزه اشتغال سبز انجام داد می گوید :می توانیم با استحصال انرژی های نو و تقویت آن نه تنها پول ایجاد کنیم بلکه برای جوانان شغل ایحاد کنیم

درویش با بیان این موضوع که ستاد بهینه سازی مصرف سوخت گفته است هر جوان متخصص کشور که راهی را نشان بدهد که منجر به کاهش انتشارگازهای گلخانه ای و مصرف سوخت های فسیلی شود در ادامه می گوید:  ما به ازای میزان صرفه جویی که در مصرف سوخت می شود به آنها پول می دهیم و این فراخوان عمومی است.

مدیر مرکز مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست در ادامه می گوید : می توان گفت :محیط زیست بازار کار پایدار است و می تواند شغل های پایداری در این خصوص ایجاد کرد .

وی در ادامه می افزاید : زباله بحران حال حاضر است اما همین بحران می تواند تبدیل به فرصت شودو می تواتن از ان استفاده کرد البته  نه با تشویق به تولید زباله بیشتر، بلکه اتفاقا کاری که در دنیا شده است را می شود در کشور ما نیز اجرایی کرد .مثلا در توکیو که جمعیش سه برابرتهران است هر دو هفته یکبار شهرداری اقدام به جمع آوری زباله ها می کند زیرا شهروندانی که زباله بیشتری تولید می کنند باید مالیات بیشتری بپردازند و اینگونه است که ما باید تشویق کنیم که سرانه تولید زباله کاهش بیابد.

درویش در ادامه می گوید :  اما به هر حال زباله ایجاد می شود . در کشور ما بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد زباله ها ،زباله، تر است و می تواند به کود گیاهی تبدیل شود و به دامن طبیعت برگرددو ما را از کودهای شیمیایی بی نیاز کند. زیرا سم و کود شیمیایی می تواند میزان تخریب زمین را افزایش دهد و امکان تولید محصول ارگانیک را کاهش دهد . الان به کمک تشکل های مردم نهاد در برخی از مناطق کشور این کارگاههای آموزشی را خصوصا در مناطق روستایی که میزان زباله های تر آنها بیشتنر است محصولات باقیمانده گیاهی و میوه ها بیشتر است ، کارگاههایی قرار دادیم کهبه این طریق جامعه روستایی ما هم صاحب درآمد شده است  و در کنار فروش می تواند مازاد کودش را به اراضی کشاورزی خودش منتقل کند و می تواند این طریق از خرید کود و سم شیمیایی بی نیاز شود و هم می تواند با این روش و عدم استفاده از سم و کود محصول ارگانیک تولید کند و به این روش قیمت تمام شده محصولش را بالا تر ببرد .

وی در ادامه تصریح می کند  پس می توانیم با تغییر نگاهمان بحرانی را که در کشور خصوصا در شمال ایجاد شده است و هموطنان می بینند محل دفن زباله است پردردسرترین کانون های بحرانی است حلش کنند .

این کارشناس محیط زیست در ادامه تصریح می کند :موضوعی که کمتر به آن می پردازیم محل های پایش کارخانه های ما است. واحدهای HSE تشکیل شده است که این واحدها کارخانه ای که ارزیابی محیط زیستی گرقته است می تواند تعهداتش را عملی کند کسی که می تواند بالای سر آنها قرار بگیرد و بر کار آنها نظارت داشته باشد باید متخصص محیط زیست باشد . به تعبیر دیگر درست است که ما ۲۲ هزار متخصص بیکار در حوزه محیط زیست داریم اما به نظر می رسید با بازار کاری که تعریف کرده ایم دهها برابر نیروهایی که بیکار هستند  می توانیم جذب کنیم که این جذب نیرو نه تنها فشار باعث می شود فشار بر عرصه های محیط زیست جنگل ها و تالاب ها کاهش پیدا می کند بلکه باعث میشود کشور تبدیل به یک صندوق ارزی پایدار شود چیزی که  شمال شرق اصفهان رخ داده است چوپانان ،انارک ،بیابانک زمانی بود که مردم خانه و کاشانه شان را رها می کردند و مهاجرت می کردند الان مردم می روند و از جدابیت های بیابان استفاده می کنند و درآمدش برای بوم نشینان هزینه می شود.

https://zistonline.com/vdceef8p.jh8wpi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما