تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۴۵
کد مطلب : 62835
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه تنوع گیاهی جنگل ابر شاهرود بی‌نظیر است، گفت: بوم گردی مسئولانه، این جنگل را به سایت ارزشمندی تبدیل می‌کند.
جنگل ابر برگ برنده گردشگری سمنان
محمد درویش ضمن بیان اینکه یک هکتار جنگل ابر به‌اندازه ۱۰۰برابر هر هکتار از خاک ایران از منظر تنوع گیاهی ارزش دارد، ابراز داشت: اگر بتوانیم در جنگل ابر زیرساخت‌های لازم برای بومگردی مسئولانه و گسترش ناحیه تفرج گسترده و متمرکز را بدون کوچک‌ترین اختلال در پوشش گیاهی و منابع آبی اعمال کنیم و این منطقه این قابلیت را دارد که به یک سایت ارزشمند تبدیل شود.

وی بابیان اینکه بالاترین میزان تنوع زیستی را در جنگل ابر شاهد هستیم، افزود: جنگل ابر یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های مهم کشور در زمینه پوشش گیاهی است و اقداماتی که سازمان محیط‌زیست در اولویت خود قرارداد اجازه هر نوع توسعه و احداث جاده در درون جنگل را صادر نکرد و این شرایطی را برای احیای توان بازآوری جنگل مهیا کرد تا جنگل ابر ویژگی‌های درون خودش را حفظ کند.

جنگل ابر سایت جذاب کشور برای رویش جنگل است

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه جنگل ابر می‌تواند تبدیل به سایت جذاب برای رویش جنگل باشد، ابراز داشت: استان یزد و چند استان کویری از حالت سنتی و طبیعی تبدیل به بافت صنعتی شدند که این باعث نابود شدن بخش زیادی از حیات وحش در منطقه شد که باید گفت خوشبختانه در شاهرود ظرفیتی وجود دارد که توجه به آن می‌تواند از نظر درآمدزایی بسیار حائز اهمیت باشد که در این بین وجود مقبره شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزد بسطامی سالانه می تواند گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب کند.

درویش در ادامه تصریح کرد: با فراهم کردن زمینه بوم گردی، توجه به صنعت توریسم حیات وحش و استفاده از ظرفیت‌های طبیعی موجود در شاهرود می‌تواند به یکی از قطب‌های ممتاز و درآمدزا کشور در زمینه حیات وحش تبدیل شود.

وی افزود: سمنان یکی از جذاب‌ترین استان های ایران از منظر ویژگی‌های طبیعی، چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد و رویشگاه جنگلی را دارا است چراکه به ندرت درجاهای دیگر کشور نظیر آن‌ها را می‌توان یافت، وجود کویر حاج علی‌قلی دامغان، پارک ملی گرمسار و خار توران و جنگل ابر شاهرود هر کدام به تنهایی این قابلیت را دارند که بتواند گردشگران بسیاری را به‌سوی خود معطوف کند اما این گردشگری اگر با رعایت شرط میزبانی صورت می‌گیرد می‌تواند پایداری محیط‌زیست و درآمدزایی را افزون کند.

زیستگاه‌های استان سمنان از توان تاب آوری بالایی برخوردار است

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست یکی از نگرانی‌های موجود را تعداد کم جمعیت یوزپلنگ‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: علاوه بر کارهای فرهنگی که باید جامعه محلی را نیز متوجه حفاظت از یوز آسیایی کنیم و اقدامات محیط‌زیست باید نشان دهنده این باشد که اگر یوز به دامی حمله کرد دامدار بداند که خسارت آن به طور کامل پرداخت خواهد شد.

درویش با اشاره به مرگ یوزپلنگ و سایر گونه های جانوری در حوادث جاده‌ای هم تصریح کرد: چیدمان و نحوه انتخاب تابلوهای راهنمایی رانندگی در جاده‌هایی که از زیستگاه‌های یوز عبور می‌کند باید تغییر و اقدامات سختگیرانِه‌ای اعمال شود و ضمن تعامل با وزارت راه، کریدور عبور یوز به گونه‌ای تدبیر شود تا گسست اکولوژیک را در زیستگاه یوز را ایجاد نکند.

وی بابیان اینکه استان سمنان از زیستگاه‌های مرغوبی در توان تاب‌آوری درخور برخوردار است که توانسته خود را از تهدیدات متعدد در امان نگه دارد، افزود: یکی از دلایلی که باعث این اتفاق  شد این است که استان سمنان دارای کمترین تراکم جمعیت در بین ۳۱ استان کشور به شمار می‌رود و این سبب شد تا کمترین میزان افت آب زیرزمینی، شور شدن اراضی باریشه‌های انسانی، آلودگی هوا را شاهد باشیم.

منبع: مهر

 

https://zistonline.com/vdcdkj09.yt0xs6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما