تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۲۷
کد مطلب : 62836
یک متخصص کشاورزی و ارگانیک معتقد است

قیمت 1.5 برابری محصولات ارگانیک منصفانه نیست

زیست آنلاین : نشست عسل و عسل درمانی ،گیاهان دارویی و اشتغال و کار آفرینی با همت مرکز مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست با حضور کارشناسان این صنعت برگزار شد .
قیمت 1.5 برابری محصولات ارگانیک منصفانه نیست
به گزارش زیست انلاین نظریان در نشست  عسل و عسل درمانی ،اشتغال و کارآفرینی با اشاره به اینکه برخی از افراد تصمیم داشتند زنبور عسل به ایران وارد کنند می گوید:  عسل طبیعی  در محیط زیست پرورش پیدا می کند . خیلی ها می خواستند که زنبور از کشورهای دیگر وارد کنند اما این کار، کاملا خلاف عملکرد محیط زیست است و شیرازه کندو را از بین می برد .  زنبور زیستگاهش محیط زیست است و در صورت وارد کردن آن  فرو پاشی کندو اتفاق می افتد . زنبور داری در اصل ارگانیک است اماوقتی  زنبورها به ایران وارد شوند با خودشان اسانس وارد می کنند و این ضرر دارد .

وی با اشاره به اینکه به دلیل وجود شرایط آب و هوایی نمی توان انتظار داشت که در برخی از مناطق تولید عسل نمی تواند از میزان مشخصی بیشتر شود می گوید : مثلا در قم با توجه به شرایط آب و هوایی آنجا از هر کندو عسل نمی توان بیشتر از ۱۵ کیلو عسل تولید کرد ویک تولید کننده نمی تواند ادعا کند که بیش از این این عسل تولید می کند .

این کارشناس در ادامه می گوید: قیمت ۱.۵ برابر برای محصولات ارگانیک اصلا منصفانه نیست زیرا شرایط تولید ارگانیک به شدت سخت است و این تفاوت قیمت اصلا درست به نظر نمی رسد . مثلا در تولید عسل ارگانیک باید قوانین و ملاحظاتی در نظر گرفته شود که رعایت آنها کمی سخت است و از سوی دیگر هیچ پایگاه نظارتی بر آن وجود ندارد. هر چند تولید عسل یکی از مهمترین مسائل سازمان های متولی تولید مواد غذایی است و هر ساله قطعنامه هایی نیز در مورد آن بسته می شود اما با این حال این بخش در کشور ما آنطور که باید جایگاهش را پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه بحث تولید عسل تک گلی در سالهای اخیر مطرح شده است در ادامه می گوید : برای چنین کاری باید ۶۰ درصد از محصولی که تولید می شود از آن گیاه خاص باشد اما در حال حاضر این اتفاق نمی افنتد و شاید ۳۰ تا ۴۰ درصد شهد گیاهان تک گلی به این موضوع اختصاص پیدا کند  و به همین دلیل متاسفانه در برخی از تولیدان اسانس گیاهان اضافه می شود با اینها می توان به این نتیجه رسید که  تولید عسل طبیعی و ارگانیک بسیار دردسر دارد و قیمتی که برای آن در نظر گرفته می شود خیلی منصفانه نیست.

وی در پاسخ به این سوال که در خیلی از جاها این ادعا مطرح می شود که به جای توجه به دامپروری که گاهی باعث شده است مراتع از بین بروند زنبور داری ترویج شود می گوید :

شاید در نگاه اول این به نظر منطقی به نظر برسد و بگویند به جای تولید گوشت که آب زیادی مصرف می شود و متان تولید می شود بهتر است عسل تولید شود اما توجه دقیق به این بحث نشان می دهد که این مساله خیلی هم به نفع مراتع و محیط زیست نیست زیرا زنبورها به سمت یک گروه از گیاهان گرایش بیشتری دارند و این باعث می شود که یک گروه از گیاهان به خوبی رشد پیدا کنند و گروه دیگری از گیاهان کم کم به سمت نابودی پیش بروند  به همین دلیل پیشنهاد می شود به جای این ،در کنار دامداری ، مرتع داری و کشاورزی بحث زنبورداری نیز مطرح شود  .زیرا در واقعیت این کار توجیه اقتصادی ندارد و نمی توان این انتظار را داشت که فرد دامداری را رها کند و به زنبور داری روی بیاورد .

https://zistonline.com/vdcepv8p.jh8wxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما