تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : 62838
زیست آنلاین : نشست عسل و عسل درمانی ،گیاهان دارویی و اشتغال و کار آفرینی با همت مرکز مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست و با حضور کارشناسان این صنعت برگزار شد
اپی توریسم می تواند در ایران جذب توریسم کند
محسن هاشمی تولید کننده عسل در این نشست با اشاره به اینکه ما مسلمان هستیم و رفرنس علمی ما قرآن است، با اشاره به سوره نحل که نام زنبور عسل در آن آمده است می گوید : کلمه زنبور عسل در قرآن به نام نحل است و به معنی بخشش بلا عوض است و در آیه ۶۸ و ۶۹ به این موضع اشاره شده است که خداوند به زنبور عسل امر کرده که شهد گلها را جمع آوری کند.
وی در ادامه می گوید: هر کار زنبور عسل برای خودش ساز و کاری دارد .زندگی این موجود انقدر خاص و فوق العاده است که می تواند هر لحظه زندگی و فعالیتش می تواند  برای ما درس باشد .  زنبور عسل برای انسان ها  چند محصول تولید می کند و جالب این است که ۱۷۰ میلیون سال است که روی زمین زندگی می کند اما  نه از کیفیت زندگی اش کم کرده اند و  نه از کیفیت محصولی که آن را تولید می کند.  .
این کارشناس و محقق در مورد زنبور عسل در ادامه می گوید : زندگی زنبور عسل مراحل مختلفی دارد . نگهبانی ، تخم ریزی و زندگی زنبور عسل تماما برنامه ریزی شده است و مراحل خاصی را سپری می کند . خود زنبور عسل طول عمر مختلفی دارد.این حشره  از ۵ سال تا ۷ سال عمر می کند و میزان تخم ریزی یک کندو نیز حدود ۸۰ هزار زنبور است.  این تخم ها در سه روز اول تخم هستند بعد به لارو تبدیل می شوند و طول عمر لاروها نیز حدود ۳ روز است  . لارو ها در ایران به صورت مستقیم مصرف انسانی ندارنداما در خارج از کشور این لاروها را می خورند اما این لاروها  به طور غیر مستقیم برای پرورش آبزیان استفاده می شوند و به خاطر پروتئین بالایی هم که دارند به زنبورها خورانده می شود تا محصول بهتری تولید کنند.  بعد از آنکه لارو رشد کردند دوباره تبدیل به شفیره می شوند دوباره دور خودشان پیله می تنند و به زنبور تبدیل می شوند.  
وی در ادامه می گوید : زنبورها وقتی از پیله می آیند از مواد شیمیایی که اصطلاحا فرومان می گویندو از خودشان ترشح می کنند  می توانیم تشخیص دهیم زنبوری که به دنبا آمده است نر است ملکه است یا ماده است . نکته جالب اینجا است که این زنبورها به وسیله همین فرومان ها با هم ارتباط دارند.
وی در ادامه می گوید: سه نوع زنبور داریم زنبور ملکه ،زنبور کارگر و زنبور دوشیزه که نمی تواند تخم گذاری کند.  ملکه کارش تخم ریزی است حتی غذا دادن به ملکه بر عهده زنبورهای کارگر است اصولا حدود  ۱۷ زنبور به صورت گارد مواظبت از ملکه را بر عهده می گیرند و استراتژی ملکه را در داخل کندو تدوین می کنند . این تولید کننده عسل در ادامه می گوید : نکته جالب در داخل یک کندوی عسل این است که در بسیاری از مواقع در داخل کندو زنبور نر نداربم و در برخی از زمان ها تعداد محدودی زنبور نر در کندو وجود دارد.در واقع می توانیم بگوییم هیچ فعالیت زنبور بدون دخالت غریزه زنبور انجام نمی شود و تمام مراحل تمام کارهایش با دقت و صحت انجام می شود.
این کارشناس زنبورداری در ادامه می گوید: یکی از رفتار های مورد توجه زنبور رفتار او با گل است رابطه وفاداری زیاد و همزیستی مناسبی بین گل و زنبور وجود دارد . زیرا گل توسط زنبور لقاح پیدا می کند و زنبور هم مزدش شهد است .
وی به گرده افشانی توسط زنبور اشاره می کند و می گوید : از هر سه لقمه غذایی که انسان مصرف می کند یک لقمه آن به طور مستقیم و غیر مستقیم به زنبور عسل مربوط است . از سوی دیگر هنر هم در زندگی زنبور ساری و جاری است و تعهد او در زندگی بسیار اهمیت دارد . نکته قابل توجه این است که اگر تعهد زنبور عسل را انسان ها در زندگی خودشان داشتند زندگی بسیار شیرین و سرسبزی داشتیم .زیرا تعهد در تمام زندگی زنبور وجود دارد و حتی گارد دور ملکه هم به صورت تیمی و چرخشی کار انجام می دهند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه گرده افشانی یکی از مهمترین کارهای زنبور عسل به حساب می آید می گوید : زنبور عسل تولیدات زیادی دارد ودر جهان از محصولات زنبور عسل استفاده می شود و زنبور یکی از ارگان اصلی زندگی انسان ها را تشکیل می دهد . اگر این گرده افشانی را انجام ندهد  نمی توانیم به نتیجه ای برسیم .
هاشمی با اشاره به اینکه زنبور از همه اعضای بدنش حتی موهای روی اندامش استفاده می کند می گوید :زنبور با موهایش جهت وزش باد،سرعت باد و ارتفاع از سطح زمین را تشخیص می دهد و این نشان می دهد که زنبور تا چه میزات حساب شده عمل می کند.
وی به نکته اکوتوریسم اشاره می کند و می گوید در کشورهای آسیای جنوب شرقی اپی توریسم دارند و این توانسته صنعت توریسم این کشورها را نیز تقویت کند . این به آن معنا است که مکان هایی دارند که توریست ها را به آنجا دعوت می کنند تا از نزدیک به نظاره زنبورها و فعالیت آنها می پردازرند و این چایش خیلی در کشور ما خالی است زیرا دشت هایی مانند فریدون شهر،لارستان،بیرجند و .. ظرفیت های بالایی در این خصوص دارند و می تواند جاذبه گردشگری خوبی به حساب بیاید.
 در حال حاضر کشور ما قطب گیاهان دارویی به حساب می آید و حضور زنبورها در گرده افشانی می تواند این صنعت را نیز تقویت کند . وی به خاصیت دیگر زنبورها برای انسان اشاره می کند و می گوید :زنبورها می توانند در بررسی آلودگی هوانیز نقش ایفا کنند و زیرا این حشره می تواند شاخص آلودگی هوا را نشان بدهد .

https://zistonline.com/vdcg7793.ak9xw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما