تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 62845
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم بازنگری در طب سنتی، گفت: عمده افراد فعال در طب سنتی از تخصص های لازم برخوردار نیستند.
محمد نعیم امینی فرد با بیان اینکه طب سنتی ایران قدمتی چندین هزار ساله دارد، گفت: با توجه به نقشی که دانشمندان مسلمان و ایرانی در تدوین طب سنتی دارند و همچنین سابقه تاریخی طب سنتی در دنیا از این رو ایران از سابقه تاریخی و مهمی در طب سنتی برخوردار است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اسناد بالادستی مانند سیاست های کلی سلامت و همچنین برنامه ششم توسعه به گسترش طب سنتی در کشور، گفت: برنامه ششم توسعه در آغاز راه قرار داشته و سیاست های کلی سلامت نیز باید تبدیل به قانون شود تا ضمانت و قابلیت اجرایی داشته باشد این در حالی که در کشور نیاز مبرمی به توسعه طب سنتی دیده می شود.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در طب سنتی، تصریح کرد: با بازنگری در طب سنتی ناکامی ها و توفیقات طب سنتی مشخص و بر این اساس می توان سهمی از طب سنتی را در سبد سلامت تعریف کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه عمده افراد فعال در طب سنتی از تخصص های لازم برخوردار نبوده بلکه این علم سینه به سینه به آنها منتقل شده است، افزود: با توجه به توجه برنامه ششم به طب سنتی  باید راهکارهایی اتخاذ شود که قابلیت های طب سنتی به شکل استاندارد، مدون و بهینه ارائه شده و این زنجیره خدمتی است که شامل تشخیصی می شود که باید به افراد ذی صلاح داده شود و هم در ارتباط با ارائه محصولاتی است که متناسب با طب سنتی است.

امینی فرد با بیان اینکه ارائه محصولات طب سنتی عموما توسط عطاران انجام می شود، تصریح کرد: عمده این افراد فاقد تحصیلات کلاسیک هستند از این رو وزارت بهداشت به ویژه سازمان غذا و دارو باید تمهیداتی اتخاذ کنند که محصولات طب سنتی به شکل علمی مانند داروهای شیمیایی ارائه شوند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه در زمینه توسعه تولید داروهای گیاهی با مشکلات زیادی مواجه هستیم، گفت: هر چند کشور از قابلیت های لازم برای گسترش طب سنتی برخوردار است اما متاسفانه حجم بالایی از داروهای گیاهی موجود در کشور وارداتی است این در حالی است که اگر طب سنتی ساماندهی و در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم می توان از طریق آن اشتغال زایی و درآمد زایی و از سویی نسبت به ارتقای طب سنتی اقدام کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  افرادی که در زمینه طب سنتی صلاحیت های لازم را دارند تا حدودی تحت آموزش های لازم و استاندادسازی آموزش ها قرار گرفتند اما باید با جدیت بیشتری در این مسیر گام برداشت.

وی افزود: اگر ملزومات و فرآورده های سنتی و مراکزی که ارائه کننده این محصولات هستند استاندادسازی شوند طب سنتی در کشور جایگاه مناسب و منحصر به فردی پیدا می کند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با یادآوری تاسیس داروخانه های گیاهی با بیان اینکه در این ارتباط شاهد اقدام مشخص و مناسبی از سوی وزارت بهداشت نیستیم، گفت: وزارت بهداشت به تنهایی از عهده ساماندهی و جلوگیری از تخلفات عطاری ها بر نمی آید بنابراین به صورت جدی نیاز است برای تشدید نظارت بر عملکرد عطاری ها و همچنین جلوگیری از تخلفات عطاری ها نسبت به تاسیس داروخانه های گیاهی اقدام کرد هر چند در حال حاضر در داروخانه ها اقلامی از طب سنتی ارائه می شود اما این کافی نبوده و باید نمونه ها و مراکز موفقی را برای ارائه داروها و فرآورده های گیاهی داشته باشیم؛ البته نیاز است در این رابطه فرهنگ سازی مناسب نیز انجام شود؛ به طور قطع احداث داروخانه های گیاهی می تواند عاملی موثر در کاهش تخلفات عطاری ها باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بروز تخلفات از ناحیه عطاری ها را ناشی از ضعف نظارت و عدم همکاری بین بخشی میان وزارت صنعت و وزارت بهداشت دانست و گفت: با توجه به تعدد مسئولیت های وزارت صنعت، معدن و تجارت به نظر می رسد این دستگاه نمی تواند همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشته باشد در حالی که برای نظارت بر این مراکز نیاز به همکاری بین بخشی دیده می شود.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

 

https://zistonline.com/vdcenv8p.jh8wei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما