تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : 62846
در نشست هم اندیشی انتخاب وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صورت گرفت

بخش دولتی باید همراستای بخش خصوصی حرکت کند

زیست آنلاین :ارتقای کشاورزی و عملیاتی کردن راهکارهای مناسب در دولت دوازدهم موضوعی بود که در اتاق بازرگانی ایران به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
بخش دولتی باید همراستای بخش خصوصی حرکت کند

به گزارش زیست آنلاین ،در این جلسه که با همت انجمن ارگانیک برگزار شد. رضا ارجمندی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد . او در این جلسه با اشاره به مشکلات در حوزه کشاورزی برگزار نشدن جلسات خصوصی و هم اندیشی وزرا و مدیران با انجمن های تخصصی و عدم ورود به مباحث تخصصی را از جمله چالش های این بخش عنوان کرد و عنوان کرد نبود دانش و اطلاعات کافی نسبت به حوزه های تخصصی ار مسائلی است که باید مد نظر قرار گیرد.
 وی در ادامه گفت:مهم است است که مدیران و دست اندرکاران باید در جریان مسائل و مباحث حوزه کشاورزی قرار بگیرند .از سوی دیگر توجه و حمایت های از کشاورزان خرده پا یکی از دغدغه هایی است که اگر به آن توجه شود می تواند منجر به توسعه کشاورزی روستایی شود  . این موضوع که در روستاها باید کشاورزی به روز باشد یک مساله جهانی است
كشاورزي توسعه يافته روستايي خانوادگي مهمترين شاخصه  توسعه در  كشورهاي توسعه یافته  به حساب می آید.  در كشورهاي توسعه يافته كشاورزي هاي خصوصي توسعه يافته موفق هستند نه كشت و صنعت هاي دولتي . اما در کشور ما اینطور نیست و وقتي  صحبت از كشاورزي روستايي در كشورمان مي شود منظور خرده زمين هايي است كه براي كشاورزان هم توسعه چنداني را ندارد. كشاورزان روستايي در بيشتر نقاط كشور زمين هاي كوچك و پراكنده دارند  در حاليكه تجميع اين زمين ها می تواند  منجر به بهبود شرايط شود.  
ارجمندي در ادامه می افزاید: مشکل اینجا بزرگتر می شود که وقتي مهندسان كشاورزي به عنوان حلقه مفقوده اين صنعت  در بخش هاي ديگري و در جایی به جز رشته تخصصیشان فعالیت می کنند  باعث می شود نه تنها صنعت كشاورزي با علم عجين نشود بلكه روز به روز از شرايط ايده آل فاصله مي گيرد.  
وي با اشاره به اينكه،‌ مشاركت هاي مدني  در تعيين وزرا كم  است، اظهار داشت:  مديران بخش دولتي نبايد براي بخش خصوصي سنگ اندازي كنند. وقتي وزير وارد  حوزه هاي بارزگاني شود  باعث می شود راه رانت باز شود و این در حالی است که توجه به بخش کشاورزی بسیار اهمیت دارد و کشور ما پتانسیل بالایی در حوزه کشاورزی دارد.
وی در ادامه عنوان کرد: در سال ۱۳۵۷ توليد محصولات كشاورزي ۱۸ ميليون تن در سال بود. اما آمارها ۱۲۰ ميليون تن در سال را اعلام مي كنند  و اين يعني امكان توليد ۵ برابري در كشور وجود دارد.  
وي با تاكيد بر اينكه نبود مدیریت کارآمد سبب  بحران هاي  حوزه زيست محيطي و آب می شود ادامه داد:  وزير كشاورزي بايد حامي بخش خصوصي باشد و حداقل در يكي از رشته هاي بخش كشاورزي تخصص داشته باشد هر چند در این میان افرادی هستند که ادعا می کنند کشاورزی نیاز به تخصص ندارد  اما مشکل اینجا است که افرادی که با این حوزه آشنا نیستند وقتی وارد حوزه کشاورزی می شوند به جای حمایت وارد جنگ با طبیعت می شوند .. وزير كشاورزي بايد به دانش مديريت، محيط زيست و تحولات  توسعه پايدار را مسلط باشد.
وي در ادامه تصریح کرد:  سلامت جامعه را بايد در مزرعه ديد به این معنا که اگر مردم غذای سالم بخورند هزینه های درمانی کاهش پیدا می کند  . ما در ایران ما يك درصد كشاورزي دنيا  را داريم و يك درصد سموم دنيا را مصرف مي كنيم. هم از نظر وزن و قيمت در دسته پر مصرف ترين ها هستيم. همين موضوع يكي از دلايل عدم صادرات محصولات كشاورزي است.  
در ادامه مراسم، دكتر محمد شجاع الديني رئيس كانون كشاورزي حزب اعتدال و توسعه با اشاره به حرکت کشاورزی در ایران در مسیر توسعه گفت : : كشوري كه مي خواهد در مسير توسعه حركت كند اگر ديدگاه واقعي به كشاورزي نداشته باشد هرگز جايگاهي  در توسعه نخواهد داشت. ما دنبال صنعتي هستيم كه هنوز مهمی از آن یعنب کشاورزی را درست نكرده ايم. از همه  مهمتر،  وضعيت سلامت غذا در كشورمان خوب نيست و به شدت در حوزه سلامت غذا تهديد مي شويم. بيشتر منابع در بخش درمان و بهداشت هزينه مي شود در حاليكه بايد در بخش غذا و  سلامت غذايي سرمايه گذاري شود..  بيش از ۶۰ درصد بيماري هاي غالب كشور  از تغذیه ناصحیح منشاء می گیرد  و همچنان وزارت بهداشت مسير خود را در پيش مي گيرد.   
وي اظهار داشت:  در چند مدت تشكيل كانون مسائلي را  تببين كرديم كه دولت دوازدهم بايد در بخش كشاورزي آن را مورد توجه قرار دهد. اهداف كمي و كيفي وزارت كشاورزي در دولت دوازهم هم احصاء شده است.  قسمت آخر  برنامه تدوين شده در كانون كشاورزي حزب اعتدال و توسعه راهبردهاي توسعه پايدار كشاورزي است كه چگونه از وضعيت فعلي به سمت وضعيت مناسب  برويم.

كيومرث فتح الله كرمانشاهي عضو هيئت مديره انجمن ارگانيك نيز در ادامه گفت:   توسعه اتفاقي شكل نمي گيرد براي  توسعه در همه ابعاد  بايد با برنامه كار كرد. این در حالی است که کشور ما از نظر برنامه غنی است    موضوع ورود  به بازار هاي صادراتي  مهم است اما استمرار حضور دشوار تر از آن است. متاسفانه بعد از ۴۰ سال هنوز نتوانسته ایم مشکل سيب زميني و پياز را در اين كشور حل کنیم. يك سال معمولا سيب زميني زياد است ويك سال پيازو اگر این مشکلات همینطور پیش برود  نمي توان به استمرار صادرات امید داشت.
وی در ادامه خاطر نشان کرد:  قرار است بخش دولتي تصدي گري نكند و سياست گذار باشد و پارلمان بخش خصوصي قرار است تصديگر باشد  اگر همين را بپذيريم بايد بگوييم كه بخش دولتي ما براي سياست گذاري و تصميم گيري  از خرد جمعي بخش خصوصي بايد استفاده كند.  در اول  انقلاب ارزش صادراتي محصولات بين ۳۰۰ تا ۵۰۰ ميليون دلار بود امروز  اين ميزان به ۵۰ ميليارد دلار هم رسيده اما صادرات بخش كشاورزي عددي ۵ تا ۶ ميليارد دلار است.  كه بخش عمده آن مربوط به صادرات دولتي است. حجم صادرات ۸۰ برابر شده پس توانايي داريم شركت هاي كوچك متوسط محل توسعه كشور هستند.  اگر  به اين بخش توجه بيشتري شود. شرايط مطلوب تري پيش مي آيد.

https://zistonline.com/vdcfvcdv.w6d0jagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما