تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 62860
یکی از مزایای خودروهای الکتریکی این است که موتورها و قطارهای الکتریکی ذاتا کاراتر از موتورهای بنزینی یا دیزلی هستند. در کنار این بهره‌وری انرژی ذاتی موجود در موتورهای برقی، رانندگان خودورهای برقی چقدر در حفاظت از انرژی کوشا هستند؟ و راندن خودروی برقی چقدر آن‌ها را تشویق به حفاظت از انرژی می‌کند؟
به گزارش زیست آنلاین، این تحقیق بر روی رانندگان خودروهای برقی انجام گرفته است و هدف از آن بررسی تاثیر استفاده از یک خودروی برق بر تفکرات و رفتار رانندگان این خودروها در مواجهه با مصرف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف آن است.
Clean Technica یک پایگاه خبری تحلیلی و تحقیقاتی است که تحقیقات آن به عنوان مرجع تحقیقاتی خبرگزاری‌هایی چون نیویورک‌تایمز، واشینگتن‌پست، Slate، MSNBC، تینک پروگرس، رویترز، ساینتیفیک امریکن و... قرار می‌گیرد.  
در این تحقیق Clean Technica نتایج مطالعات خود بر روز دو هزار راننده خودورهای برقی از ۲۸ کشور (۴۹ ایالت از ۵۰ ایالت ایالات متحده، ۲۶ کشور اروپایی و ۹ استان کانادا) را ارائه کرده است.
 Clean Technica می‌خواهد بداند دارندگان خودروهای برقی به چه چیز نیاز دارند و مطلوب آن‌ها از خودوری برقی آینده و از شبکه شارژ خودروهای برقی چیست؟ و نیز زندگی با یک خودروی برقی برای آن‌ها چه معنایی دارد؟
در این گزارش از سه گروه خودروی برقی مشخص استفاده شد، رانندگان خودروی تسلا، رانندگان خودرویی غیر از تسلا و رانندگان خودروهای هیدروژنی شارژی.
یکی از استدلال‌های جالبی که Clean Technica می‌خواست در خصوص خودروهای الکتریکی بداند این بود که چطور ممکن است راندن یک خودروی الکتریکی بر زندگی مردم تاثیر داشته باشد و آن‌ها را برای حفاظت از انرژی تشویق کند.

بیشتر بخوانید: روند کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

برای محققان این گزارش جالب بود که چطور خودروی برقی می‌تواند طریقه مصرف انرژی رانندگان را در موارد دیگر نیز تغییر دهد.
بر اساس گزارشی که Clean Technica روز سیزدهم ژوئن در وب سایت خود منتشر کرده است (این گزارش به فروش می‌رسد و رایگان نیست)، بسته به گروه‌های مورد مطالعه، ۲۸ تا ۴۳ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند که داشتن خودروی برقی باعث شده است که در منزل خود نسبت به صرفه‌جویی در انرژی هم اقدام نمایند. اما ۱۲ تا ۱۹ درصد آن‌ها چندان مطمئن نبودند.
بر همین اساس، مفهومی که از این نتیجه برداشت می‌شود این است که خودروهای برقی نه فقط انتشارات حمل و نقل را کاهش می‌دهند بلکه انتشارات حاصل از تولید برق، گرمایش و سرمایش را هم کاهش می‌دهند.

آیا داشتن یک خودروی برقی باعث می‌شود که رانندگان به‌صورت کارآمدتری رانندگی کنند؟دلیل این امر را هم می‌‌توان در نوع نگاه رانندگان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در منازل‌شان جُست که هر چقدر میزان مصرف انرژی در یک منزل کمتر شود، میزان انرژی لازمی که باید در نیروگاه‌ها تولید شود کمتر خواهد بود. در نتیجه انتشارات تولید انرژی هم کاهش خواهد یافت.
Clean Technica از این رانندگان می‌پرسد آیا داشتن یک خودروی برقی باعث می‌شود که آنها به‌صورت کارآمدتری رانندگی کنند؟ بسیاری از این رانندگان به این سوال پاسخ مثبت دادند.
این وب سایت تحقیقاتی دلیل ارائه چنین پاسخی را، که چرا رانندگان در مصرف انرژی در خانه‌های خود هم به بهره‌وری اهمیت می‌دادند را این‌طور تحلیل می‌کند «آنها شروع به فکر کردن درباره انرژی مصرفی خود کرده‌اند و اینکه چطور می‌توانند از آن محافظت کنند».  

خودرو هیبریدی


و در نتیجه Clean Technica  به این موضوع رسیده است که «رانندگی کردن با این تفکر خودبه خود باعث می‌شود که آن‌ها در دیگر بخش‌های زندگی خود هم چنین شیوه‌ای در پیش بگیرند».
در میان خودروهای برقی، خودروهای تسلا در دنیا جایگاه و اهمیتی خاصی دارند. این خودروها گران‌قیمت‌تر هستند و از سویی برد الکتریکی این خودروها هم بالاست.
بر همین اساس یک نکته بسیار جالب در تحقیق این موسسه وجود دارد و آن اینکه رانندگان خودروهای تسلا، رانندگانی که بیشترین برد الکتریکی را دارند، کمتر از دیگران معتقد بودند که راندن خودروی الکتریکی ممکن است باعث شود که به رانندگی با بهره‌وری بالا اهمیت دهند.
البته، احتمالا دلیلش این است که رانندگان خودروهای تسلا انتظارات بیشتری از این خودرو دارند و یا اینکه از نظر مالی وضعیت بهتری نسبت به دیگر خودروسوارها دارند و اهمیتی به صرفه‌جویی نمی‌دهند.
به هر حال رانندگان خودروهای شارژی، که برد الکتریکی کمتری دارند اما باز هم نگرانی خاصی در خصوص خاموش شدن خودروی خود به خاطر خالی شدن باتری ندارند، چون یک ذخیره گازی مطمئن دارند، بیش از بقیه اظهار کرده‌اند که این خودروها باعث می‌شود به رانندگی کارآمدتر از نظر انرژی فکر کنند.
Clean Technica  به نتیجه دیگری هم رسیده است. این وب سایت می‌نویسد «به نظر می‌رسد، هرچقدر اندازه باتری کوچکتر شود، رانندگان بیشتر تمایل به استفاده حداکثری از ذخیره باتری تا آخرین توان آن دارند حتی اگر ذخیره گازی هم داشته باشند».
و در نهایت با بررسی پاسخ‌ها این سوال مطرح می‌شود که آیا وقتی رانندگان خودروهای برقی دسترسی به خودروی برقی با برد الکتریکی بالا دارند، نسبت به حفظ انرژی و رانندگی کارآمدتر و بهره‌ورتر مشتاق‌تر نخواهند بود؟

بهینه‌سازی خودروهای الکتریکیدو عامل خیلی مهم در مصرف انرژی یک خودروی الکتریکی نقش دارند:

۱. سرعت متوسطمصرف انرژی خودروهای الکتریکی، با افزایش سرعت، به شدت افزایش می‌یابد. نمودار زیر مصرف انرژی Renault ZOE ۱، یکی از محبوب‌ترین خودروهای الکتریکی موجود را در دو فصل تابستان و زمستان (در شرایطی که کولر و بخاری خاموش است) نشان می‌دهد:

خودروی هیبریدی

دلیل این که بازدهی خودروهای الکتریکی در زمستان سرد، کمتر است را می‌توان به سادگی توضیح داد. باتری‌ها به واسطه فرایندهای شیمیایی عمل می‌کنند. فرایندهای شیمیایی در زمستان به شدت کند می‌شوند. در نتیجه بخشی از انرژی باتری باید صرف گرم کردن خودش شود تا باتری بتواند درست کار کند. دمای زیاد هم به عملکرد باتری آسیب می‌زند اما با توجه به آب و هوای معتدل در کشورهای اروپایی، این مشکل هرگز وجود ندارد. در کشور ما که تابستان‌های به شدت داغ و طولانی دارد، این مسئله بسیار مهم خواهد بود.

همچنین می‌بینیم که با افزایش سرعت از حالت بهینه (۵۰ کیلومتر در ساعت) به ۱۰۰ و ۱۳۰ کیلومتر در ساعت، بازدهی دو تا سه برابر کاهش می‌‌یابد. بخش زیادی از این افت بازدهی به نیروی مقامت هوا برمی‌گردد که با سرعت به توان دو متناسب است. این موضوع را می‌توانید همچنین در خودروی الکتریکی معروف شرکت بی‌ام‌و (‌BMW i۳ ۱) ببینید. راه حل این مشکل این است که از این خودروها فقط در محدوده شهری استفاده شود و در سفرهای بین شهری از حمل نقل عمومی استفاده کرد.

۲. وزن خودرووزن خودرو هم عامل مهمی در مصرف انرژی است. در نمودار زیر چند خودروی الکتریکی محبوب را می‌بینید که بر اساس وزن و مصرف انرژی دسته‌بندی شده‌اند:

وزن خودرو هیبریدی

این نمودار نشان می‌دهد که آینده خودروهای الکتریکی در دست خودروهای سبک خواهد بود. شرکت‌های آلمانی پیش‌تر از رقبای‌شان این موضوع را فهمیده‌اند.

آیا استفاده از خودروی الکتریکی در ایران درست است؟اگر این سوال را امروز از اطرافیان‌تان بپرسید، معمولا و بدون تردید جواب مثبت می‌دهند. اما آیا استفاده از خودروی الکتریکی در آینده نزدیک به سود ما است؟ جواب منفی است. یک محاسبه ساده این ادعا را ثابت می‌کند:

به گزارش پاد پرس، بازدهی یک خودروی الکتریکی مدرن چیزی در حدود ۶۰ درصد است. به این معنی که چنین خودرویی می‌تواند ۶۰ درصد از انرژی ورودی را به حرکت تبدیل کند. بازدهی یک خودروی بنزینی تقریبا ۳۵ درصد است. اما این همه ماجرا نیست. کشور ما با سوزاندن سوخت فسیلی برق تولید می‌کند.

بازدهی یک نیروگاه برق در حدود ۳۰ درصد است. از ۱۰۰ واحد انرژی‌ای که در سوخت فسیلی نهفته است، تنها ۳۰ واحدش توسط نیروگاه به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. اتلاف در شبکه برق هرچند زیاد است اما در این محاسبه از آن صرف نظر می‌کنیم. از ۳۰ واحدی که به شبکه برق منتقل شده است، با توجه با بازدهی خودروی الکتریکی تنها ۱۸ واحد (۶۰ درصد از ۳۰ واحد انرژی تولیدی نیروگاه) به انرژی حرکتی خودرو تبدیل می‌شود.

در طرف مقابل، خودروی بنزینی ۳۵ واحد از ۱۰۰ واحد انرژی‌ای که از سوختن بنزین به دست می‌آورد، به انرژی حرکتی تبدیل می‌کند. نتیجه نهایی این که در کشوری که با سوزاندن سوخت فسیلی برق تولید می‌کند، استفاده از خودروی بنزینی منطقی‌تر است. به عبارت دیگر، در چنین کشوری، بازدهی موثر یکی خودروی الکتریکی خیلی کمتر از یک خودروی بنزینی است.

 

https://zistonline.com/vdcbgwb0.rhb50piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما