تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۱
کد مطلب : 62935
زیست انلاین :هندوانه محصولی پر مصرف است، که در شرایط بهینه مصرف برای تولید هر کیلوگرم آن حدود ۲۴۰ لیتر آب مصرف می‌شود.
چرا هندوانه شنا نکند !
ایران کشوری کم آب با متوسط بارش سالانه ۲۵۰ میلیمتر است و درکنار هند، پاکستان، عربستان، چین و مکزیک در صدر کشورهایی است، که در حال از دست دادن آب‌زیر زمینی مورد مصرف در بخش کشاورزی هستند.

از سوی دیگر آب منبعی گران قیمت و حیاتی است و حفظ منابع آبی در شرایط فعلی باید الویت نخست سیاست‌های بخش آب و کشاورزی در ایران باشد. شاید مواردی که گفته شد بهانه ای برای حمله به صادرات هندوانه باشد و شروع منازعات موجود باشد

بهزاد انگورج معاون سابق سازمان جنگلها و مراتع در گفت و گو با زیست انلاین می گوید :هر فعالیت اقتصادی می تواند به دلایلی غیر اقتصادی توجیه شود، اما مسئله صادرات هندوانه به قطر از کشوری که با کمبود آب مواجه است، مسئله با اهمیتی است، اما همین مسئله با اهمیت را می توان بررسی و اینگونه تحلیل کرد.      

وی در ادامه می گوید:درست است که هندوانه محصولی پر آب است، اما مدیریت جالیزی بوته هندوانه تافته جدا بافته ای نیست. اینکه می گویند برای تولید هر کیلوگرم هندوانه حدود ۲۴۰ لیتر آب مصرف می‌شود.، برای دیگر محصولات جالیزی نیز چنین حجم مصرف آبی خارج از تصور نیست و بنابراین نباید بالکل گوجه و بامجان فلفل و کدو و... کاشت.

این کارشناس در ادامه می گوید: اینکه الگوی مصرف آب و بهینه سازی آن در کشور تا چه حدی می تواند از طریق تجهیز و نوسازی در کاهش مصرف آب تأثیر داشته باشد، باید به نتایج پژوهشی توجه کرد.

در هر حال در بحث صادرات هندوانه به قطر باید به این نکته توجه داشت، آیا زارعین ایرانی ما می دانستند که قطر «در بهارعربی کانون امپریالیستی و بیداری اسلامی ایرانی» در اوج قدرت خود با بحران مواجه می شود و هندوانه می خواهد، ؟بنابراین تصادفا یک تعداد از کشاورزان که دارای تجربه تولید هندوانه هستند و یک کشت آنها برای هندوانه اختصاص پیدا می کند. این دسته از کشاورزان و هم چنین متولی بخش کشاورزی ! نه پیش بینی تحریم و حصر عربستان و نه در تحریم، در هیچ یک چه  دخالت داشتند و حتی نه زمان شروع فصل کشت با این نکته همراه بوده و نه کشاورزی ایران تا این حد برنامه گرا و آینده نگر است.

 وی در ادامه می گوید:با این وصف در بحث صادرات آب مجازی مرتبط با هندوانه توجه لازم است، اما نباید بدینگونه قضاوت کرد.

اما در هر حال اگر چنین تقاضایی برای سال های بعد وجود داشته باشد، باید گفت تولید هندوانه در کشور بر مبنای نیاز کشور قطر یا در کل صادرات، به جز استان های ساحلی فاقد توجیه اقتصادی است و هندوانه هم در این کشور کم آب می تواند در بورس شنا کند

https://zistonline.com/vdceno8p.jh8wxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما