تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : 62948
کارشناسان نظرات متفاوتی در مورد طرح ممنوعیت چرای دام در مراتع دارند

کشاورزان سردرگم در گله داری یا کاشت گیاهان دارویی

زیست آنلاین : خوش اشتها هستند و هر چیزی به مذاقشان خوش نمی آید. . شامه هایشان به شدت کار می کند و می توانند خیلی زود غذای اصلیشان را پیدا کنند راهشان را می گیرند و بدون آنکه توجهی به اطرافشان داشته باشند خودشان را به اصل جنس می رسانند و بعد هم دوباره راهشان را کج می کنند و به محل زندگیشان بر می گردند.
کشاورزان سردرگم در گله داری یا کاشت گیاهان دارویی
 آنها دام هایی هستند که دلشان فقط گیاهان دارویی می خواهد . خوردن گیاهان دارویی توسط دام ها که می تواند در تولید و ایجاد اشتغال نقش موثری ایفا کند این روزها محل بحث بسیاری از صاحبنظران شده است برخی به این باورند که نباید اجازه داد گیاهان دارویی با چرای دام از بین برود و برخی نیز از آن سو به ماجرا نگاه می کنند و معتقدند نباید به بهانه خوردن گیاهان دارویی از چرای دام جلوگیری کرد زیرا نقش دام ها در زندگی ما بسیار پر رنگ تر و اساسی تر از گیاهان دارویی است . به همین دلیل طرح برنامه تغییر رویکرد بهره وری و نگهداری مرتع از پرورش دام به گیاهان دارویی مطرح شده است.
مسلم لبافی نژاد کارشناس و تولید کننده گیاهان دارویی در گفت و گو با زیست انلاین می گوید : حفظ گیاهان دارویی ضرروی است و نباید اجازه داد با چرای دام از بین برود . در کشور ما پتانسیل و زمینه های خوبی برای کشت و استفاده از گیاهان دارویی وجود دارد اما با این وجود به این بخش توجه نشده است و سرانه ما در گیاهان دارویی بسیار پایین است و به همین منظور باید برنامه ریزی برای حفظ این ذخایر و گسترش آن در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد . زیرا که گیاهان دارویی این ظرفیت را دارد تا بتواند به بخش مهمی در صادرات تبدیل شود و به همین دلیل نیاز به نقشه راه و برنامه ریزی جامع در این خصوص دارد. وی با اشاره به اینکه متاسفانه چرای دام این ذخایر ارزشمند را از بین می برد در ادامه می گوید : متاسفانه عدم آموزش صحیح و ناآشنایی برخی از روستاییان بااین گیاهان باعث شده این ذخایر ارزشمند به دست دام ها از بین بروند .در حالی که اگر آموزش های صحیح داده شود و روستاییان با ارزش این گیاهان دارویی آشنا شوند می توانند در کنار شغل کشاورزی و دامداری به پرورش این گیاهان نیز اقدام کنند و به این روش شغلی سبز را در پیش بگیرند و به این روش هم توانسته اند درآمد خودشان را بالا ببرند و هم توانسته اند نقشی در اقتصاد جامعه ایفا کنند .
وی با ارزیابی مثبت از تدوین برنامه تغییر رویکرد بهره وری و نگهداری مرتع از پرورش دام به گیاهان دارویی از سوی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است :این رویکرد بسیار مثبت است و باید تمامی شرایط اقلیمی و اجتماعی در آن سنجیده شود و تمام مراحل تولید و بسته بندی به خود روستاییان واگذار شود تا آنها با اتکا به کسب درآمد به این امر مبادرت بورزند.
این کارشناس حوزه گیاهان دارویی در ادامه می گوید : تغییر رویکرد بهره وری و نگهداری مرتع از پرورش دام به گیاهان دارویی موضوعی بسیار پر اهمیت است و می تواند در اشتغالزایی، افزایش صادرات،جلوگیری از تخریب محیط زیست و از همه مهمتر جلوگیری از خطر انقراض گونه های گیاهی را به همراه داشته باشد. در واقع این طرح می تواند درامدی جایگزین  برای دامداران به حساب بیاید.
لبافی نژاد با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی در زاگرس و دامنه های ان شرایط را برای پرورش گیاهان دارویی فراهم می کند در ادامه می گوید : بیشتر دامداران نیز در این حوزه مستقر هستند و این می تواند در برنامه های جاری وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود . زیرا کشت گیاهان دارویی در این مناطق بهبود اشتغال و ایجاد ارزش افزوده را به همراه خواهد داشت که این موضوع مستلزم برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای روستاییان و دامداران است .
وی معتقد است که وزارت بهداشت، سازمان حفظ محیط زیست و وزارت بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی باید در این خصوص با هم حرکت کنند تا در کنار کشت و تولید و استفاده از این گیاهان دارویی به صادرات نیز توجه ویژه ای شود .
اما با این وجود رسول نظام دوست کارشناس دیگری است که معتقد است نمی توان به بهانه کشت گیاهان دارویی جلوی چرای دام را گرفت چرا که پروش دام از مدت های مدیدی شغل اجدادی برخی از دامداران به حساب می آید
وی می گوید: در این موضوع که چرای دام باید کنترل شود حرفی نیست اما نمی توان به بهانه حفظ گونه های گیاهی مانع چرایی دام شد و برای انکه بتوانیم دو بازار را در دست داشته باشیم باید با آمایش تولید مناطق خاص و قابل پرورش برای گیاهان دارویی شناسایی شوند و طبق الگو در آن مناطق تولید گیاهان دارویی صورت گیرد.
وی در ادامه می گوید : ساماندهی وضعیت تولیدگیاهان دارویی برای ایجاد فرصت‌های اشتغال و ارزآوری به کشور نیازمند توسعه  روشهای مدرن  تولید در سرتاسرکشور است  در این مساله نباید تنها دامدار هزینه دهد .

این کارشناس حوزه گیاهان دارویی در ادامه می گوید : برای هر کاری نیاز به برنامه ریزی وجود دارد و از انجا که دنیا به سمت برنامه ریزی های علمی می رود باید برای کشت گیاهان دارویی نیز روش های علمی جایگزین روش های سنتی شود تا بتوان بهره برداری بیشتری در این خصوص داشت .
برای ورودکشاورزان به کشت‌ های مدرن گیاهان دارویی،دولت باید درگام نخست با مشاوره های کارشناسی شده،چگونگی کاشت، داشت و برداشت  تولیدات گیاهان  دارویی را در اراضی کشاورزی برای  تولیدکننده اطلاع رسانی کند تاکشاورزان طبق بازار فروش  مطمئن محصولات را به زیرکشت ببرند.
وی در ادامه می گوید : وقتی می توان درست حرکت کرد که واسطه ها از میان بروند و کارگاهها و مراکز بسته بندی برای گیاهان دارویی به مرحله اجرا برسد و به همین دلیل است که می گویم ممنوعیت چرا دام برای حفظ گیاهان دارویی خیلی منطقی به نظر نمی آید زیرا اول باید زمینه آن ایجاد شود و بعد وقتی درآمد جایگزین ایجاد شد انوقت است که می توان به حفظ مراتع امید داشت

https://zistonline.com/vdciv3aq.t1ar52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما