تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 62982
ایران از جمله کشورهایی است که از سال‌های قبل انرژی باد را در بخش‌های مختلف کشور به کارگرفته است. اما این روند متأسفانه به دلایلی به تعویق افتاده است. مطابق برنامۀ ششم توسعه تا ۶ هزار مگاوات از انرژی مورد نیاز کشور باید از منابع تجدید پذیر تأمین شود.
پتانسیل ایران در توسعه توربین های بادی
ایران از جمله کشورهایی است که از سال‌های قبل انرژی باد را در بخش‌های مختلف کشور به کارگرفته است. اما این روند متأسفانه به دلایلی به تعویق افتاده است. مطابق برنامۀ ششم توسعه تا ۶ هزار مگاوات از انرژی مورد نیاز کشور باید از منابع تجدید پذیر تأمین شود.

با این حال هنوز سهم باد در این بخش مشخص نیست در حالی که کشور ما استعداد خوبی برای توسعه انرژی و نیروگاه‌های بادی دارد.

رخدادی که می‌تواند به کنترل گرمایش جهانی هم کمک کند. گرمایشی که به دلیل توسعۀ شهر نشینی و افزایش جمعیت موجب مصرف بیش از حد انرژی‌های فسیلی شده و مشکلات زیادی ایجاد کرده است. با گذشت چندین دهه از انقلاب صنعتی، جهان در پی کاهش و حتی توقف استفاده از سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با انرژی‌های تجدیدپذیر است. باد یکی از این نیرو‌ها است و برای مدت سه هزار سال مورد استفادۀ انسان بوده است.

استفاده از باد برای ساختن آسیاب‌های بادی و همچنین حمل و نقل آب به ارتفاع، قدمتی دیرینه دارد. آسیاب بادی‌های سیستان در سرزمین غلۀ ایران شهرتی تاریخی داشتند. اما درگذر زمان و به دلیل افزایش رشد جمعیت، این انرژی پاک جای خود را به سوخت‌های فسیلی داد.

دوستداران محیط زیست به تغییر این روند مخرب کمک کردند، تا جایی‌که از اواخر دهۀ ۱۹۹۰ انرژی باد مجدداً به عنوان یک منبع پایدار جلب توجه کرد و در حال حاضر بیشتر از ۸۰ کشور دنیا از انرژی باد برای تولید برق استفاده می‌کنند.

از سال ۲۰۰۷ میلادی توجهاتی پراکنده به موضوع نام‌گذاری یک روز خاص به عنوان روز جهانی باد، صورت گرفت که در نهایت، در سال ۲۰۱۲ به شکل رسمی، تاریخ ۱۵ ژوئن (مقارن با ۲۵ خرداد) «روز جهانی باد» نامیده شد.

کیومرث کلانتری، مدیر کل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، نوشته است: «روز جهانی باد در واقع یک اقدام هماهنگ از سوی " انجمن انرژی بادی اروپا (EWEA) " و " شورای جهانی انرژی باد (GWEC) " برای آگاهی‌رسانی نسبت به نقش و اهمیت باد در اکوسیستم‌های مختلف و تغییرات آب و هوایی و منبعی پایان ناپذیر در تولید انرژی پاک و رایگان است که شناخت و استفادۀ خردمندانه از این نیروی شگرف طبیعی، می‌تواند چهره کنونی جهان را دگرگون کند.»

شورای جهانی انرژی باد (GWEC) سازمانی است با شرکت بیش از ۸۰ کشور دنیا که هدف آن‌ها از حضور در این شورا، تعامل با سیاستگذاران ملی و بین المللی به منظور ایجاد بازارهای جدید برای انرژی باد است.

نیروگاه‌های بادی نیازی به سوخت ندارند، تولید گاز گلخانه‌ای نمی‌کنند، هوا را آلوده نمی‌کنند، مواد سمی به محیط اضافه نمی‌کنند و به حداقل آب نیاز دارند.

استفادۀ بیش از پیش از قدرت انرژی باد، می‌تواند تغییرات بزرگی در سیستم‌های تولید انرژی ایجاد کند. در نتیجۀ این تغییرات، اقتصاد جهان متحول می‌شود و هزاران شغل جدید به‌وجود می‌آید.

از انرژی باد در همۀ کشور‌ها می‌توان استفاده کرد. در حال حاضر، بیش از ۸۰ کشور جهان، از این منبع انرژی پاک و مقرون به صرفه برای تولید انرژی (به ویژه انرژی برق)، استفاده می‌کنند و به این ترتیب به محیط زیست یاری می‌رسانند.

 

منبع: برق نیوز

 

https://zistonline.com/vdcgxy93.ak9x74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما