تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 63007
گزارش نهایی پرونده هیرکان چهارشنبه هفته گذشته(۳۱ خرداد) از سوی دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان محیط زیست اعلام شد. گزارش منتشرشده از سوی این دفتر اگرچه برخی مسائل را روشن می‌کرد ولی هنوز ابهامات در برخی مسائل به قوت خود باقی است، از جمله این ابهامات، سرنوشت متخلفان پرونده است و معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از برخورد هیات رسیدگی به تخلفات با متخلفان خبر می دهد.
برخورد با متخلفان پرونده هیرکان
مرتضی فرید - مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست- در تشریح گزارش نهایی پرونده مرگ هیرکان(پلنگ ماده رهاسازی شده در پارک ملی گلستان) گرچه به پنهانکاری برخی مسئولان استانی به ویژه معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست گلستان اشاره کرد ولی حرفی از روند قضایی برخورد با متخلفان حرفی نزد؛ موضوعی که از ابتدا مطالبه اصلی فعالان محیط زیست بوده است.

فرهاد دبیری - معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جلسه‌ای در سازمان حفاظت محیط زیست به منظور پیگیری پرونده هیرکان تشکیل و قرار شد کلیه اطلاع‌رسانی‌ها توسط آقای فرید - رئیس دفتر بازرسی سازمان محیط زیست- انجام شود.

وی در مورد سرنوشت برخورد با متخلفان پرونده هیرکان اظهارکرد: درخواست کرده‌ام با متخلفان در هیات رسیدگی به تخلفات اداری برخورد شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اجتناب از ارائه جزییات بیشتر در مورد متخلفان و روند پیگری پرونده هیرکان گفت: از آنجا که مسئله تخلفات و اتهام مطرح است فعلا وارد جزییات نمی‌شوم و همه اطلاعات از طریق آقای فرید اطلاع‌رسانی می‌شود. 

در تابستان سال ۹۳، دو توله پلنگ نر و ماده داخل کارتن پشت در محیط زیست شهرستان کردکوی استان گلستان گذاشته شد. کسی نمی‌دانست چه کسی و از کجا این دو قلاده پلنگ را به آنجا منتقل کرده است. این دو پلنگ هیرکان و ورکان نام گرفتند و در زمان پیدا شدن حداکثر دو ماهه بودند. آن‌ها بدون مادر اما با حساسیت‌ها و مراقبت‌های بسیار بزرگ شدند و در نهایت تصمیم گرفته شد که مقدمات رهاسازی آن دو در طبیعت فراهم شود. در ابتدای شهریور سال ۹۵ هیرکان (پلنگ ماده) که دارای شرایط بهتری نسبت به ورکان بود در پارک ملی گلستان آزاد شد و نهایتا ۳۵ روز در طبیعت گلستان زنده ماند ولی اداره کل محیط زیست گلستان طی چندین ماه گذشته از اعلام خبر مرگ هیرکان خودداری کرده بود.

 

منبع: ایسنا

 

https://zistonline.com/vdcfexdv.w6dmxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما