تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 63027
وزیر انرژی آمریکا، ریک پری می‌گوید هیچ دانش پایه‌ای در خصوص علوم مربوط به اقلیم ندارد. بعد از آنکه ریک پری، ادعا کرد که دی‌اکسید کربن عامل اولیه تغییرات اقلیم نیست، انجمن هواشناسی آمریکا می‌گوید پری از فقدان فهم پایه‌ای علوم رنج می‌برد.
عامل گرمایش زمین دی اکسید کربن نیست
فرماندار سابق تگزاس، به تلویزیون CNBC گفته است که «احتمالا اصلی‌ترین دگمه کنترل تغییرات اقلیم آب اقیانوس‌ها و این محیطی است که ما در آن زندگی می‌کنیم» و نه گازهای گلخانه‌ای حاصل از فعالیت‌های انسانی.

ایندیپندنت در انتقاد از این وزیر دونالد ترامپ می‌نویسد: پریِ ترامپ، با علوم مسلم به مجادله برخاسته بدون اینکه کوچکترین تلاشی برای مدلل کردن ادعای خود داشته باشد، او می‌گوید «مشکلی نیست» تا نشان دهد که نسبت به تغییرات اقلیم بدبین است، خود را کسی جا می‌زند که «انگار بر اساس دانش و فهم خودش انتخاب شده است».

کیت سیتر، مدیر اجرایی انجمن هواشناسی آمریکا در نامه‌ای نوشته است که مسلما «شکاک بودن و بحث کردن برای پیشرفت علم لازم است. در علوم مربوط به اقلیم سوال‌های جواب نداده‌ای وجود دارد. موضوعاتی که دلایل قاطعی برای آن‌ها وجود ندارد. اما در عین حال نتایج کاملا مشخصی هم وجود دارد که براساس دهه‌ها تحقیقات و شواهد بسیار به دست آمده است.  شکاک بودنی که شواهد را رد می‌کند درست نیست. نقش کربن دی‌اکسید و دیگر گازهای گلخانه‌ای به‌عنوان عمده‌ترین عامل تشدید کننده گرمایش جهانی در طی دهه‌های اخیر تجربه شده و به خوبی به اثبات رسیده است».

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که دی‌اکسید کربن بر اتمسفر اثر گرمایشی دارد و در سال ۱۸۰۰ دانشمند سوئدی، سوانت آرنیوس پیش‌بینی کرد که متوسط دمای هوای جهان به دلیل انتشار گاز حاصل از فعالیت‌های بشری در ۱۸۹۵ افزایش خواهد یافت.

در آن زمان غلظت دی‌اکسید کربن ۲۸۰ قسمت در میلیون بود و امروزه این غلظت به ۴۰۰ قسمت در میلیون رسیده است و متوسط دمای کره زمین یک درجه سلسیوس افزایش یافته است.

این افزایش کربن اتمسفری مستقیما با احتراق سوخت‌های فسیلی در ارتباط است چون این سوخت‌ها اثر متفاوتی بر کربن طبیعی اتمسفر دارند. هیچ توضیح باورپذیر دیگری برای افزایش دما وجود ندارد.

سیتر به ریک پری گفته است «این واقعا مهم است که شما بفهمید که انتشارات دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای عمده‌ترین عامل تغییرات اقلیم هست. این نتیجه‌ای است که براساس ارزیابی‌های جامع از شواهد علمی به دست آمده است. این نتیجه براساس شواهد مستقلی به دست آمده است که هزاران دانشمند مستقل و بسیاری انجمن‌های علمی در سراسر دنیا بر آن مهر تایید زده‌‌اند. هنوز در دنیا موسسه علمی پیدا نکرده‌ایم که بر سر این موضوع تحقیق کند و به نتیجه‌ای غیر از این نتیجه برسد».

او ادامه می‌دهد «بدون داشتن فهم پایه‌ای از این علوم غیرممکن است که سیاست‌های مربوط به آن به‌طور معنی‌داری تغییر کند. برنامه‌های وزارت انرژی نقش مهمی در توسعه و اطلاع رسانی در خصوص نیازهای آتی انرژی کشور دارد، بنابراین مهم است که بهترین علوم ممکن برای این سیاست‌گذاری‌ها استفاده شود».

البته فقط ریک پری نیست که نامه‌ای با این مضمون دریافت کرده است. اسکات پرویت، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده نیز از این نامه‌ها دریافت کرده است.  او بعد از گفتن این موضوع که «مخالفت‌های بسیار زیادی» در خصوص تغییرات اقلیم وجود دارد و او باور ندارد دی‌اکسید کربن اولین عامل گرمایش زمین باشد، متهم به «اشتباه نمایی علم» شده است.

 

منبع: انرژی امروز

 

https://zistonline.com/vdchqvn-.23nxidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما