تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : 63028
بخش انرژی های نو و کسب و کارهای نوین ظرفیت هایی بالایی دارند که هنوز زیاد شناخته نشده اند این در حالی است که بخش خدمات راه خود را پیدا کرده است و ظرفیتش مشخص است اما با این وجود انرژی های نوین می توانند ظرفیت های زیادی را فراروی افراد قرار دهند
انرژی های جدید راهی  به سوی کسب و کار جدید
زیست آنلاین : یکی از موفق‌ترین حوزه‌های اقتصادی حوزه انرژی است؛که امسال بیش از ۷۰۰ هزار شغل در این حوزه ایجاد شده است باید گفت این مقدار شغل ایجاد شده در این حوزه نبوده است اما تحت تاثیر رونق حوزه نفتی بوده است. مساله اینجا است که حوزه انرژی های پاک اثر مهمی که ایجاد می کند این است که می تواند شغل هایی را در این حوزه ایجاد کند اما مهم تر ان است که اشتغال را پایدار می کند .۷۰۰ هزار شغل در این حوزه در سال گذشته  ایجادشده است. البته این اشتغال‌آفرینی در حوزه نفت نبوده است؛ اما اثر رونق حوزه نفتی در دیگر بخش‌ها نمایان شده است. زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمد، حوزه نفت با مازاد نیروی کار مواجه بود که در سال گذشته دولت توانست به وضعیت آن‌ها سامان بخشد. درواقع در حوزه ایران‌خودرو، گاز و نفت شغلی ایجاد نشده است ولی رونق این صنایع آثار خود را در سایر بخش‌ها گذاشته است. در حوزه خود این رشته‌ها با انباشت نیرو مواجه هستند شرکت‌هایی که با انباشت نیروی انسانی مواجهه است در دوره رونق، فقط وضعیت نیروهای قبلی خود را تثبیت می‌کند. حوزه انرژی به لحاظ اشتغال آفرینی روند مثبتی نخواهد داشت ولی اشتغال را پایدار خواهد کرد.
با وجود میزان انرژی های فسیلی و میزان مصرف و درآمدی که ایجاد می کنند نباید در این انتظار کارآفرینی داشت اما باید آثار انها را در حوزه های دیگر و صنایع پایین دستی جستجو کرد.
در ایران حوزه خدمات بهداشت و درمان و گردشگری و کسب و کارهای نوین بیشترین فرصت ایجاد کسب و کار را فراهم می کنند
زیرا ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی از بخش خدمات به دست می‌آید. در ایران بخش خدمات بزرگی داریم که دامنه آن از حمل‌ونقل، صنعت بیمه و بانک، صنوف، تجارت، واردات و صادرات و کسب‌وکارهای نوین و حوزه درمان را در برمی‌گیرد و بسیاری از مشاغلی که ایجاد می کند می تواند جزو مشاغل سبز قرار بگیرد.
بخش انرژی های نو و کسب و کارهای نوین ظرفیت هایی بالایی دارند که هنوز زیاد شناخته نشده اند این در حالی است که بخش خدمات راه خود را پیدا کرده است و ظرفیتش مشخص است اما با این وجود انرژی های نوین می توانند ظرفیت های زیادی را فراروی افراد قرار دهند
البته در سالهای اخیر انباشت سرمایه داشتیم و نرخ پس‌انداز به لحاظ تاریخی در ایران بالارفته است اگرچه کاهش درآمد و قدرت خرید مردم قطعاً حجم پس‌اندازها را چند درصد کاهش داده است؛ اما جامعه ایران عادت به جامعه بدون تورم نداشته است. در حال حاضر مشکل انباشت سرمایه نیست بلکه مردم و جامعه گیج است و نمی‌تواند تصمیم بگیرد منابع خود را کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کند. برای همین مردم پول خود را به‌نظام بانکی سپرده است.این در حالی است که می توان از این سرمایه ها در حوزه کسب و کارهای سبز وارد شد و هم در این حوزه درآمد کسب کرد و هم با اشتغال آفرینی از نرخ بیکاری کاست.

https://zistonline.com/vdcivuaq.t1apr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما