تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 63039
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با هشدار نسبت به کاهش آب رودخانه کارون،گفت: بسیاری از اقدامات عمرانی در خوزستان کارشناسی شده نبوده و این بر محیط زیست منطقه تأثیر گذاشته است.
مرگ تدریجی کارون در سایه سد سازی های غیر کارشناسی
هدایت الله خادمی در خصوص طرح برخی اخبار مبنی بر کاهش میزان آب کارون،گفت: میزان آب آن بخش از کارون که از اهواز عبور می کند، درحال حاضر تا حدی کاهش پیدا کرده که در برخی شرایط کاملا خشک می شود، ضمن اینکه آب موجود هم به دلیل سرریز فاضلاب ها نامطبوع می باشد؛ البته آب شرب مردم اهواز هم از همین آب تامین می شود.

نماینده مردم ایذه و باغملک درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه کاهش آب کارون دلایل مختلفی دارد، افزود: مهم ترین دلیل سدسازی های بی رویه و برداشت های غیراصولی ازسرچشمه های کارون است، زیرا از سرچشمه های کارون آب برای بسیاری ازاستان ها برداشت شده و دربسیاری شرایط هم این اقدامات کارشناسی نیست؛ یعنی آب به نقاطی منتقل می شود که از گذشته قرار نبوده که پتروشیمی و یا صنایع آب بر ساخته شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از صنایع در استان ها در نقاط خشک تاسیس می شود، تصریح کرد: برای تامین آب این صنایع از کارون استفاده می کنند که میزان آن در مقاطع مختلف کاهش پیدا کرده است، در گذشته رود کارون مرکز آبادانی در کشور بود؛ اما در حال حاضر با مشکلات فراوانی روبه رو شده است، همچنین در مسیر گذر کارون گل  و لای بسیاری انباشته شده و این مکان ها به طورحتم باید لایروبی شود؛ اما درهیچ مقطعی لایروبی صورت نگرفته است.

خادمی با تاکید بر اینکه اجرای لایروبی و جلوگیری از ورود فاضلاب ها به کارون و کاهش برداشت ها از سرشاخه های کارون به احیاء این رود کمک می کند،گفت: اگر رویه های گذشته ادامه پیدا کند، به طور قطع سرنوشت کارون هم همانند دیگر تالاب ها و رودخانه های دیگر کشور می شود، البته درخصوص سد سازی های بی رویه و غیرمنطقی همه دولت ها دخالت دارند، هرچند که همه سدها روال قانونی را درساخت طی کرده است؛ اما این سدها مطابق با منافع ملی و مردم نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان  با بیان اینکه باید از توسعه خشکی درخوزستان جلوگیری کرد، افزود: در ساخت اکثر سدها اقدامات کارشناسی شده انجام نشده و حداقل دراطراف شهرستان های ایذه و باغملک این سدها مشکلاتی را برای مردم  از جمله خشکی تالاب ها به وجود آورده است.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

 

 

 

https://zistonline.com/vdcaowni.49nee15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما