تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 63271
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خام فروشی را چالش مهم گیاهان دارویی دانست و گفت: مجلس دهم بروزرسانی و تنقیح قوانین در حوزه گیاهان دارویی را در دستور کار قرار دهد.
رسول خضری  از بی توجهی نسبت به ظرفیت های موجود در کشور برای صادرات گیاهان دارویی انتقاد کرد وگفت: شرایط اقلیمی کشور برای صادرات گیاهان دارویی بسیار مطلوب و مناسب است اما متاسفانه توجه به این صنعت در کشور مغفول مانده و رضایت بخش نیست.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، خام فروشی را چالش مهم  گیاهان دارویی دانست و از وجود ۴۵ تا ۵۰ گونه گیاهی دارای ارزش بالای دارویی و منحصر به فرد در کشور خبر داد و افزود: بی توجهی به صنعت گیاهان دارویی به گونه ای است که گیاهان خام دارویی به کشورهای دیگر صادر و سپس به صورت محصولات فرآوری شده و داروهای گیاهی به کشور وارد می شود این در حالی است که قانونمند و ضابطه مند کردن نحوه تولید و عرضه گیاهان دارویی می تواند برای کشور ارزآوری مناسبی را داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر با مدیریت قوی و برنامه ریزی منسجم و مناسب از ظرفیت علمی و علوم دانش بنیان برای صادرات گیاهان دارویی استفاده نشود نمی توان از این صنعت درآمدزایی کرد؛ در واقع رونق صنایع تبدیلی نیازمند استفاده از دانش، فن آوری و تکنولوژی روز بوده و استفاده از این صنعت نه تنها ارزآوری و اشتغال را به همراه داشته بلکه می توان نسبت به صادرات گیاهان دارویی به کشورهای مختلف در اقصی نقاط دنیا اقدام کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از صادرات فله ای زعفران، گفت: متاسفانه گیاه زعفران به صورت فله ای به کشورها صادر و سپس با بسته بندی جدید به کشور وارد و چندصد برابر قیمت فروخته می شود.

خضری در رابطه با احداث داروخانه های گیاهی، گفت: اگر بر فرآیند ساخت و ساز و تولید گیاهان دارویی نظارت و دقت کافی صورت نگیرد به مراتب خطرات و تبعات داروهای گیاهی چندین برابر داروهای شیمیایی خواهد بود از این رو اگر نظارت کافی بر داروخانه های گیاهی صورت گیرد می توان نسبت به احداث دارخانه های گیاهی و به تبع آن ساماندهی طب سنتی امیدوار بود.

وی در مورد فعالیت عطاری ها، افزود: عطاری ها باید ساماندهی و نظارت مناسبی بر عملکرد آنها صورت گیرد زیرا شاهد تخلفاتی از سوی این مراکز هستیم به گونه ای که اقدام به فروش داروهایی مانند ترک اعتیاد در حالی که مجوز فروش ندارند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم تشدید نظارت ها بر فعالیت عطاری ها، تصریح کرد: چنانچه نظارتی نباشد احتمال افزایش تخلفات از سوی این مراکز خواهد بود.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه در بند ۱۲ سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی تاکید شده است، گفت: همچنین در قانون برنامه ششم نیز وزارت بهداشت ملزم شده خدمات طب سنتی را در نظام سلامت ادغام کند؛ البته در این رابطه قانون زیاد داریم اما متاسفانه به اجرای آنها و از سویی نتقیح قوانین توجهی نمی شود؛ نیاز است مجلس دهم به بروزرسانی و نتقیح قوانین در حوزه گیاهان دارویی اقدام کند تا از خام فروشی گیاهان دارویی جلوگیری و همچنین تسهیلات مناسبی به منظور واردات تکنولوژی و دانش فنی روز برای بهبود وضعیت گیاهان دارویی و طب سنتی اختصاص یابد از سویی دولت نیز باید به صورت قاطعانه از طب سنتی حمایت کند.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

 

https://zistonline.com/vdcizraq.t1apy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما