تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : 63358
زیست انلاین :پرورش پرندگان تزیینی می تواند یک شغل تمام عیار به حساب بیاید زیرا نه تجهیزات و امکانات زیادی نیاز دارد ونه هوا را آلوده می کند و به همین دلیل در زمره مشاغل سبز طبقه بندی می شود
یکی از این پرندگان که می شود در روستاها به پرورش آن همت گمارد طاووس است که می توان ان را با سرمایه اندک شروع کرد و تجارت موفقی در کنار آن به راه انداخت .

عزت اسماعیلی که در این حوزه فعال است و کسب و کار موفقی را راه اندازی کرده است پیش از این به پرورش شتر مرغ مشغول بوده است و به همراه اعضای خانواده اش در این حوزه فعالیت می کرده است . او می گوید همین بهانه ای بود که تخم های طاووس را زیر بوقلمون کرچ بگذارم و به همین دلیل به راحتی جوجه های این طاووس ها به دنیا می آمدند تهیه هر تخم طاووس حدود ۱۰۰ تومان است و هر جوجه طاووس ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رود .

سود پرورش طاووس

او معتقد است که پرورش پرندگانی مانند طاووس نیاز به راهکارهای عملی و اطلاعات زیاد در این زمینه دارد کافی است یک زمین برای این کار محیا باشد به شرطی که آب کافی و سالم برای حیوان مهیا باشد .
طاووس ها نیاز به خانه های مستقل دارند که باید برای هر جفت طاووس خانه ها جدا جدا قرار داد .این پرنده بازیگوش است و دوست دارد حست و خیز داشته باشد برای همین کافی است که فضایی برای حرکت این پرنده در داخل مزرعه قرار داده شود .مثلا برای ۲۰ طاووس ۴۰۰ متر زمین کافی است .

محیط مناسب برای پرورش طاووساین پرورش دهنده طاووس می گوید : طاووس ها در هر آب و هوایی پرورش پیدا می کنند و بزرگ می شوند فقط کافی است محیط دلبازی برای آنها فراهم شود . کافی است یک جفت طاووس خریداری شود و پس از ان طاووس ها زاد و ولد می کنند و تعدادشان زیاد می شود و اینطور شما می توانید یک مزرعه طاووس تشکیل دهید البته خیلی ها نژادهای مختلاف طاووس را از کشورهای مختلف وارد می کنند و معتقدند پرورش بعضی از نژاد ها پر سودتر است اما به نظر می رسد برای شروع یک کار سبز می توان از نژادهای پرورش یافته در داخل ایران استفاده کرد .
وی معتقد است که هزینه نگهداری طاووس زیاد نیست و خرید جوجه و نگهداری یک سال ان بیش از ۵۰۰ هزار تومان هزینه نمی خواهد اما این درصورتی است که وقتی طاووس بالغ شد می تونا آن را تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخت . هر چند فراموش نکنید که قبل از شروع کار حتما از سازمان جهاد کشاورزی باید مجوز آن را دریافت کنید که کار سختی نیست و اگر مکا و تجهیزات ان را محیا کنید یک ماهه به شما مجوز می دهند .

پرورش طاووس

عرصه مناسب پرورش طاووس هاطاووس‌ها، نژادها و رنگ و لعاب‌های مختلفی دارند، سروکار داشتن با این پرندگان زیبا، نیازمند برخورداری از اطلاعات کافی است. در قدم اول باید بدانیم که یک مزرعه با چه امکاناتی می‌تواند لانه طاووس‌ها باشد. البته یک مزرعه پرورش طاووس، امکانات عجیب‌وغریبی نمی‌خواهد. اگر در زمین آب کافی و سالم برای این حیوانات فراهم باشد، لانه طاووس‌ها را می‌توان همان‌جا بنا کرد به شرطی که دورتادور آن را کاملاً محصور شود تا پرندگان از این محیط بیرون نروند. بعدازآن، زمین را باید به قسمت‌های مختلف با اندازه‌های سه متر در سه متر تقسیم‌بندی و برای هر جفت طاووس، یک لانه سقف دار تهیه شود.

طاووس‌ها نیاز به راه رفتن و جنب‌ و جوش دارند و نمی‌شود آن‌ ها را در یک محیط کوچک زندانی کرد. بنابراین برای تعیین اندازه زمین موردنیاز باید در قدم اول تعداد پرندگان مشخص شود. متراژ زمین بیش از هر چیز به تعداد پرندگان بستگی دارد و هر چه این تعداد بیشتر باشد به همان نسبت هم زمین بیشتری موردنیاز است. برای ۳۵ جفت طاووس تقریباً ۵۰۰ مترمربع زمین موردنیاز است.

 

https://zistonline.com/vdcevx8p.jh8xni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما