تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : 63502
عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست و انرژِی

نبود قانون حمایتی برای ورود سرمایه گذار شغل سبز

زیست آنلاین : برای سبز کردن مشاغل ورود بخش خصوصی بسیار پر اهمیت است است و بخش خصوصی در صورتی در این بحث وارد می شود و سرمایه گذاری می کند که مورد حمایت قرار گیرد.
نبود قانون حمایتی برای ورود سرمایه گذار شغل سبز
زهرا عابدی عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست و انرژِی حرکت به سمت مشاغل سبز را موضعی مهم ارزیابی کرده و در این باره به زیست آنلاین چنین توضیح می دهد : گروهی از مشاغل سبز تعریف شده اند اما اولین قدم برای حرکت به سمت سبز بودن این است که مشاغلی را که وجود دارند را سبز کنیم اما پاسخ این سوال که چرا با وجود آنکه ابزارهای لازم را برای حرکت به سمت سبز شدن به کار می گیریم اما با این وجود هنوز در ساختار اقتصادی به لحاظ کلان این مساله جا نیفتاده است؛ نبود قانون در این حوزه است .
این استاد دانشگاه در ادامه می گوید: در واقع یکی از چالش هایی که در این بخش وجود دارد این است که نگاه کلان دراین بخش نیست و قوانین مورد نیاز برای آن وجود ندارد در واقع می توان گفت ما هیچ قانون برای حمایت از سرمایه گذار داخلی در این بخش نداریم زیرا ریسک ورود به این بخش و سرمایه گذاری در آن بالا است و بخش خصوصی و سرمایه گذاری که در این بخش وارد می شود هیچ پشتوانه ای برای ادامه راه ندارد و به همین دلیل است که این بخش هنوز بازدهی و حرکت رو به جلویی که انتظار می رفت طی کند را نداشته است .
وی با تاکید بر اینکه این حرکت را سازمان هایی مانند اتاق بازرگانی، وزارت اقتصاد ، بانک مرکزی و سازمان بهره وری انرژی باید تسریع کنند در ادامه می گوید : مشکل ما نگاهی است که به این مساله داریم .همیشه اولین قدم برای اصلاح یک مساله را جریمه قرار می دهیم با این روش نمی توانیم به نتیجه برسیم .این در حالی است که جریمه می تواند نتیجه عکس داشته باشد .
در واقع به جای جریمه باید از ابزارهای تشویقی استفاده شود باید به بنگاههای کوچک که آلوده ساز نیستند فرصت رشد داده شود . آنوقت ابزارها در اختیار آنها قرار گیرد . در حال حاضر در شرایط کنونی که در گذر از دوران تورم و رکود هستیم نمی توانیم برای اصلاح مساله یک جنبه را درست کنیم و جنبه دیگر را خراب کنیم .
این استاد دانشگاه در ادامه می گوید : سرمایه گذار خصوصی در این بخش نمی تواند با اطمینان وارد شود در واقع با ریسک بالا و اطمینان کم روبرو است این در حالی است که باید سیاست های کلان در این بخش حداقل در مدت ۴ سال که دولت روی کار است ادامه داشته باشد تا سرمایه گذار بتواند در این بخش وارد و تغییری ایجاد کند نه اینکه قبل از اینکه به سود آوری برسد او را جریمه کنیم و از ادامه فعالیت باز داریم .
این فعال محیط زیست معتقد است که می توان صنایع و مشاغلی که در حال حاضر وجود دارند را به سمت سبز شدن سوق داد و با اجرای تکنیک های بهتر بهروه وری در این بخش را افزایش داد در واقع این کار شدنی است و کشورهایی مانند مالزی ، تایوان آن را انجام داده اند و ما نسبت به آنها توان کمتری نداریم پس می توانیم این کار را در کشور پیاده سازی کنیم . مساله اینجا است که صنایع کوچک برای اشتغالزایی نیاز به سرمایه کلان ندارند برخی از آنها با یک حمایت کوچک مالی می توانند در اشتغالهای سبز حرکت های بزرگی انجام دهند نمونه های این را می تواند در صنعت پسماند و در رشته های it  دید . صدور گل،صدور درست زعفران و دهها نمونه دیگر از مشاغلی هستند که می توانند با حمایت های کوچک در حرکت دادن چرخ اقتصاد کمک زیادی داشته باشند. در واقع راهنمایی ، هدایت،ارشاد کنترل از راه دور وظیفه سازمان های مسول است و بعد از آنکه صنعت به راه افتاد و آنوقت از اصول محیط زیستی تخطی کرد بحث جریمه برای آن را مطرح کرد .

https://zistonline.com/vdcf0tdv.w6dmxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما