تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۳
کد مطلب : 63541

استاندارد 14051

دکتر زهرا عابدی-فائزه جعفرنسب
زیست آنلاین :در راستای گسترش روند صنعتی شدن و مصرف بی رویه از منابع طبیعی و ذخایر تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر، کره زمین دستحوش تغییراتی اجتناب ناپذیر گشت. از جمله مشکلات زیست محیطی ایجاد شده گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی، خشکسالی و بحران منابع آب، انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش تنوع زیستی و ...می باشند.
استاندارد 14051
با توجه به این امر مهم که مشکلات زیست محیطی مختص مکان خاصی نبوده و موجب دل نگرانی تمامی مسئولان و ساکنان کره زمین گردیده است، بنابراین یکی از مهمترین اهداف کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه نیل به توسعه پایدار می باشد که گام اساسی جهت دستیابی به آن، تولید و مصرف پایدار است.
تکنیک ایزو ۱۴۰۵۱ ( حسابداری هزینه یابی جریان مواد ) یکی از موثرترین تکنیک های بهره وری سبز بشمار میرود که مکمل سایر ایزوهای سری ۱۴۰۰۰(سیستم استانداردهای مدیریت محیط زیست)، ازجمله ارزیابی چرخه حیات (ایزو ۱۴۰۴۰ و ایزو ۱۴۰۴۴) و ارزیابی عملکرد زیست محیطی (ایزو ۱۴۰۳۱) می باشد و همچنین دربردارنده سایر تکنیکها و ابزارها در زمینه حسابداری سبز و مدیریت زیست محیطی است که می تواند در تمام واحدهای تولیدی از جمله  تمام بخش های خدمات، صنعت و یا کشاورزی که از انرژی و مواد استفاده می کنند،، بدون در نظر گرفتن اندازه آنها جهت افزایش بهره وری بکار برده  شود.
بر اساس بیانیه های مقام معظم رهبری و حرکت کشور در راستای اهداف اقتصاد مقاومتیو  توسعه پایدار، بنگاه های تولیدی موظف به تغییر نگرش در زمینه مدیریت و افزایش آگاهی خود از هزینه های زیست محیطی مرتبط با تولید، می باشند. بسیاری از کارخانه ها و بنگاه های تولیدی از میزان واقعی ضایعات تولیدی خود و همچنین از هزینه خساراتی که بر محیط زیست تحمیل می نمایند آگاهی ندارند. از این رو بکارگیری حسابداری هزینه یابی جریان مواد به منظور ارتقا بهره وری و شفاف سازی اطلاعات در سطوح ملی و بین المللی بسیار حائز اهمیت می باشد.
این روش بر خلاف حسابداری سنتی هزینه ضایعات تولیدی را بصورت مجزا برآورد میکند و با تفکری متفاوت، بخشی از سود را نهفته در ضایعات و خود ضایعات را کالایی باارزش می داند. لذا با شفاف سازی ارزش آنها و تمرکز بر کاهش تولید ضایعات از طریق بازنگری فرآیندهای تولیدی موجب ارتقا بهره وری، آگاهی و تشویق مدیریت، افزایش سود و رقابت پذیری، کاهش تولید ضایعات و خسارات زیست محیطی می گردد.

https://zistonline.com/vdcizwaq.t1ap52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما