تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : 63549
.
لطفاً آقای فهمی بخوانند!
زیست آنلاین :دیگر به عادت ترک‌ناشدنی مدیران آب کشور بدل شده که مطلقاً هیچ بخشی از بلای نازل شده بر منابع آب کشور را ناشی از عملکرد خود و همکاران‌شان ندانند و در عوض زمین و آسمان هرچه در میان آن‌ها است را مقصر بدانند! انسان درمی‌ماند که «تخصص» تا چه حد می‌تواند آدمی را تک‌بعدی و بیگانه با مسائل عامی سازد که جامعه با آن درگیر است و هر فرد عادی به‌راحتی از آن سر درمی‌آورد. هدایت فهمی مدیر دفتر آب و آبفای وزارت نیرو است و با دکترای منابع آب، از چهره‌های رسانه‌ای وزارت نیرو و جزو شخصیت‌های «مردمی» این تشکیلات است که گاه افتخار می‌دهند(!) و با منتقدان هم به گفتگو می‌نشینند.

مصاحبه‌ی اخیر فهمی با زیست آنلاین که در همشهری ۹ مرداد درج شده، عمق گرفتاری ما در موضوع مدیریت آب را  که از خود کم‌آبی فاجعه‌بارتر است  بار دیگر نشان می‌دهد؛ او در آن مصاحبه، مانند وزیر نیرو که چند روز پیش برای چندمین بار چاره‌ی مشکل تأمین برق را گران کردن آن اعلام کرد، حل معضل کم‌آبی را منوط به خصوصی سازی «تولید و فروش آب» و ایجاد بازار آب دانسته است. خصوصی سازی آب اولاً به معنای رد یا لغو قانون ملی شدن آب است که به شکلی انسانی و بسیار نزدیک به واقعیتِ طبیعی اشعار داشته: «کلیه‌ی آب‌های جاری در رودخانه‌ها و انهار طبیعی و دره‌ها وجویبارها و هرمسیر طبیعی دیگر اعم از سطحی و زیرزمینی و ...ثروت ملی محسوب و متعلق به عموم‌است...». ثانیاً به معنای دامن زدن به تورم و ایجاد ثروت برای گروهی خاص و بسیار کوچک، با برداشت از جیب مردم است.

کاملاً محتمل است که اگر امکان فنی مهار هوا نیز فراهم شود، آقایان چاره‌ی رفع مشکل آلودگی هوا را هم خصوصی و گران کردن آن اعلام کنند تا به قول خودشان مصرف آن مدیریت شود! اما، قانون و وجدان بشری می‌گوید که استفاده از هواو آب حق طبیعی همگان است و بشر از دیرباز با استقرار در مکان‌های مناسب و تطبیق خود با شرایط، از این حق طبیعی بهره برده است. این، دستکاری افراطی مدیران خودخوانده‌ی منابع آب و متخصصان سازه در طبیعت بوده است که بدترین سرنوشت‌ها را برای رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی رقم زده است.

آقای فهمی باید از خود و همکارانش بپرسد که چرا آبی که بیش از شصت سال در اختیار ایشان بوده و قیمت آن در این مدت چند هزار برابر بالا رفته، روز به روز بدتر و بی‌ملاحظه‌تر مصرف می‌شود؟ گران شدن کدام کالای اساسی، تأثیر مثبتی بر اقتصاد و زندگی مردم داشته است؟ گرانی کدام کالای اساسی حتی توانسته از مصرف آن بکاهد؟ بالا بردن قیمت آب و ایجاد بازار آب نیست که می‌تواند مصرف آب را با ظرفیت‌های کشور هماهنگ سازد؛ چاره در گرفتن مدیریت آب از وزارتخانه‌ای است که وضع آب را به این‌جا رسانده است...

*مدیر گروه دیده‌بان کوهستان

 

https://zistonline.com/vdcgyn93.ak9wt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما