تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب : 63602
سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد

حمایت صندوق ملی محیط زیست از واحد های بازیافت کننده پسماند

زیست آنلاین : اگر در صنایع بازیافت فعالیت می کنید و به مشکل مالی برخوردید می توانید به صندوق ملی محیط زیست مراجعه کنید زیرا این صندوق از درآمد حاصل از نیم در۱۰۰۰ محصولات وارداتی که قابل بازیافت نیستند به صاحبان بازیافت تسهیلات پرداخت می کند
حمایت صندوق ملی محیط زیست از واحد های بازیافت کننده پسماند
سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر می گوید:  :قانون مدیریت پسماند در سال  ۱۳۸۳تصویب شد و در این زمینه بر اساس قانون، مسولیت مدیریت اجرایی پسماندها (انواع پسماندها که در قانون به آن اشاره شده است مانند پسماندهای پزشکی ، پسماندهای عادی ، پسماندهای کشاورزی )به دستگاههای ذیربط واگذار نموده است و مسئولیت مدیریت پسماند های صنعتی و ویژه نیز بر عهده واحد های تولیدی و صنعتی می باشد. سازمان محیط زیست در این میان نقش ناظر عالی در ستاد و استانها را ایفا می کند.
زهرا جباری برجسته در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید :  خدمات مدیریت پسماند می تواند علاوه بر اینکه مشکلات پسماند را حل کند ومانع انتشار انواع آلودگی ها به منابع آب و خاک و هوای کشور شوند  بلکه فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال در کشور بوده و همچنین از هدررفت منابع زیستی ، ذخایر معدنی ، نفت و پتروشیمی و منابع جنگلی نیزاز طریق بازگشت مواد به عرصه تولید  جلوگیری می کند..
وی با اشاره به مشکلات حوزه بازیافت می گوید : اول آنکه برخی از مراکز بازیافت بدون اخذ مجوزهای لازم برای استقرار و بهره برداری فعالیت میکنند و برخی دیگر نیز علیرغم اخذ مجوزهای فوق در مدیریت آلودگی های ناشی از فعالیت خود که ممکن است از طریق فاضلاب ، دپوی ضایعات و پسماند در محوطه ، عدم انبارداری مناسب و یا انتشار آلودگی هوا باشد خود به عنوان یک مشکل پدیدار شوند.  لذا فعالیت مراکز بازیافت نیز از هر حیث باید استاندارد سازی شده و کلیه قوانین و مقررات محیط زیست و بهداشتی را رعایت نمایند تا امکان استفاده از تسهیلات مذکور برای آنها فراهم باشد. استفاده از تسهیلات فقط برای واحد های مجاز قابل اجرا است.
بازیافت پاک که در فرایند مشخص و مبتنی بر قوانین رفتار می کند باید گسترش پیدا کند اما رسیدن به این مرحله منوط به این است که تفکیک از مبداء انجام شود اتفاقی که تا به حال چه در مساله پسماندهای عادی و یا صنعتی به درستی و کافی انجام نشده است و عدم دسترسی واحد های بازیافت به خصوص واحد های بازیافت کوچک مقیاس به مواد اولیه ( پسماند های بازیافتی مثل ضایعات کاغذ ، پلاستیک ، نخاله های ساختمانی ، لاستیک های ضایعای و ...)  و مشکلات اقتصادی یکی از دلایل مهم عدم توسعه کافی این صنعت به عنوان یک ضرورت مرتبط با مدیریت صحیح پسماندها بوده است.
لذا اجرای طرح های تفکیک از مبدا و شفافیت در گردش این ضایعات از مبدا تا مقصد ( محل بازیافت) در یک فرآیند مشخص با رعایت ملاحظات بهداشتی و محیط زیستی از ضرورت های دیگر توسعه صنعت بازیافت در کشور است. اجری طرح تفکیک از مبدا در بخش مدیریت پسماندهای شهری – روستایی در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.
این سازمان معتقد است که بازیافت به عنوان اصلی ترین حلقه مدیریت اجرایی پسماندها بسیار حائز اهمیت بوده و دفع مستقیم پسماندها به روش دفن و یا سوزاندن جز آخرین استراتژی این سازمان بوده و معتقد است که کلیه پسماندها به جز برخی از آنها به دلیل ویژه بودن امکان بازیافت داشته و دراین خصوص باید پسمانها تفکیک شده و پس از عملیات بازیافت ، بازیابی و پردازش هر آنچه باقی ماند در لندفیل های بهداشتی دفن و یا در پسماندسوزهای استاندارد سوزانده شوند.
وی اشاره نمود که وزارت صنعت و معدن و تجارت  و سازمان شهرداری ها و دهداریها با تشویق و حمایت از سرمایه گذارانی که می خواهند در حوزه مدیریت پسماند فعالیت کنند به توسعه صنعت بازیافت در کشور کمک نمایند..
بر اساس ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند کلیه وارد کنندگان و تولیدکنندگان کالاها باید اقدام به بازیافت پسماندهای حاصل از مصرف کالای وارداتی و تولیدی خود کنند در غیر این صورت باید نیم در هزار فروش کالاهای خود را به صندوق ملی محیط زیست پرداخت و صندوق ، مبالغ فوق را به عنوان تسهیلات و بر اساس رویه های مورد نظر به بازیافت کنندگان پرداخت کند . احیا و راه اندازی صندوق ملی محیط زیست در دولت یازدهم  و عملیاتی شدن آن برای کالاهای وارداتی به عنوان یک ابزار اقتصادی در راستای حمایت از واحد های بازیافت اتفاق بسیار خوبی بوده است. هم اکنون اجرای ماده قانونی مذکور برای تولید کنندگان داخلی نیز در دست پیگیری است که به محض اعلام فهرست تولید کنندگان بر اساس شیوه نامه تهیه شده توسط این سازمان به مرحله اجرا خواهد رسید که این اتفاق نیز باعث می گردد که به لحاظ اقتصادی صندوق ملی محیط زیست تسهیلات بیشتری به واحد های بازیافت کننده پرداخت نماید.
وی با اشاره به اینکه پسماند دو مزیت عمده به دنبال دارد در ادامه می گوید : پسماند می تواند به مصرف مجدد منابع مان منجر شود یعنی مواد معدنی ، نفتی و مواد پلاستیکی دوباره به چرخه مصرف برگردد از سوی دیگر محیط زیست آلوده نمی شود .
وی در ادامه می گوید : حدود ۵۵۰ واحد بازیافت در کشور به تفکیک استانها شناسائی شده اند و در حال حاضرنحوه عملکرد زیست محیطی آنها در کشور در حال بررسی است.
جباری در ادامه با اشاره به مدیریت اجرایی پسماند می گوید : مهم این است که نگاه مسولان به کل فرایند پسماند باشد یعنی از تفکیک از مبداء ،  بازیافت و نهایتا دفع آن هم مطابق استانداردها زیست محیطی  بگونه ایکه در مراحل حمل و نقل، پردازش، بازیافت و دفع آنها هیچ آلودگی به محیط وارد نشود و هیچ آسیبی به محیط زیست نرسانند.
.
 

https://zistonline.com/vdcgx393.ak9wz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما