تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 63606
قطعا طب سنتی بازوی کمکی حوزه سلامت بوده و مجلس و دولت باید با برنامه ریزی دقیق و مدون در جهت تقویت این حوزه تلاش کنند.
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی طب سنتی مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند از این رو در بسیاری نقاط جهان وجود دارد.

آنچه که امروزه در ایران به عنوان طب سنتی شناخته می‌شود نیز آموزه‌هایی است که ریشه‌ی آن را می‌توان در قرن سوم هجری و غالبا در ترجمه های عربی از آثار بقراط و جالینوس یافت. طب سنتی همواره در دوره‌های اخیر با فراز و فرودهای مواجه بوده که به اعتقاد کارشناسان این حوزه نیازمند تغییر مدیریتی در سطح کلان کشور است.
کارشناسان حوزه طب سنتی بر این باورند که طب سنتی یک دانش ملی و فراملی است که با آموزش های دره‌ای پزشکان یا راه‌اندازی داروخانه‌های مجزا و تقویت این حوزه از ریشه تاثیرات بسیاری به جا خواهد گذاشت، در همین راستا عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم تاکید دارد طب سنتی باید به عنوان زیرمجموعه وزارت بهداشت و درمان بازوی کمکی حوزه درمان شود.

جمالی بر این باور است که تعدیل در این حوزه آسیب‌ها را دو چندان خواهد کرد از همین رو تاکید دارد وزارت بهداشت و درمان باید نسبت به آموزش رعایت نکات قانونی و علمی به پزشکان حوزه طب سنتی گام‌های اساسی بردارد.

طب سنتی کارآمد بازوی کمکی حوزه درمان خواهد بود

منوچهر جمالی در توضیح ضرورت‌های ارتقا طب سنتی و تغییر مدیریتی در این نوع روش سنتی درمان می‌گوید: طب سنتی در گذشته کشور به عنوان روش درمانی و بهداشتی کمک موثری به مردم می‌کرد از این رو هم‌اکنون در نشست‌ها و جلساتی که با وزیر بهداشت و معاونان وی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داشتیم بر ارتقا آن تاکید شده است.
نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی‌توان طب سنتی را در سیستم اداری موازی با وزرات بهداشت در نظر گرفت، تصریح می‌کند: با توجه به توانمندی وزارت بهداشت و درمان در امر آموزش و ارایه دانش، طب سنتی به عنوان زیرمجموعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می تواند ارتقا پیدا کند.

وی معتقد است:  نظارت در این بخش نیز می‌تواند کمک کند تا طب سنتی مسیر را درست و علمی و قانونی طی کند، با این وضعیت طب سنتی در آینده به عنوان رشته تخصصی می‌تواند در خدمت رسانی موثر واقع شود، بنابراین دقت بسیار و کافی لازم است تا همه جوانب جوانب و توانمندی‌ها سنجیده و طب سنتی در جای مناسب و در چارچوب قوانین قرار گیرد.

جمالی تاکید می‌کند: وزارت بهداشت و درمان باید نظارت جدی بر فرایند درمانی طب سنتی داشته باشد، پزشکان این حوزه نیز با توجه به دستور العمل مصوب وزارت بهداشت و درمان در حوزه طب سنتی باید عمل کند، تعدیل در این حوزه آسیب‌ها را دو چندان خواهد کرد لذا رعایت نکات قانونی و علمی باید مورد نظر باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح می‌کند: طب سنتی در این مسیر رشد و تکامل پیدا خواهد کرد و بازوی قوی و کمکی مهمی در کنار وزارت بهداشت و درمان خواهد بود.

 

تغییر در مدیریت کلان طب سنتی کشور لازم است

دکتر مهدی فهیمی کارشناس طب سنتی نیز در این خصوص می‌گوید: در حالیکه طب سنتی کشورمان ایران یکی از داشته های ملی و فراملی می‌باشد و می‌تواند برای حل مشکلات سلامت و درمان بیماری‌ها در ابعاد کشوری و جهانی رخ نمایی کند، بعضی از تریبون‌ها  در جهت کوچک‌سازی این ثروت ملی در حال تلاش و فعالیت می‌باشند .
این کارشناس طب سنتی تصریح می‌کند: در یک نگاه ساده و از نظر تعاریف سازمان بهداشت جهانی کشاورز با کشت گیاهان دارویی، کارخانه‌دار با فرآوری گیاهان دارویی، پزشک یا حکیم در بخش تجویز و داروخانه گیاهی و عطاری‌ها در بخش عرضه گیاهان دارویی، تماما ثروت طب سنتی یک کشور محسوب می‌شوند . بنابراین عرصه فعالیت فعالان طب سنتی طبق این تعریف تمامی حوزه سرزمین ایران و افرادی که در این حیطه فعالیت مینمایند از تمامی اقشار جامعه خواهد بود .

وی بر این باور است که به دلیل عدم وجود نگاه ملی و نبود مدیر توانمند در بخش‌های دولتی طب سنتی به عنوان پتانسیل ملی در حال آسیب دیدن است . از این رو تاکید می کند: تغییر در مدیریت کلان طب سنتی در کشور از واجبات امور است تا با برنامه ریزی و آموزش صحیح کشاورزان و عطارها در بخش عرضه و تولید محصولات طب سنتی و یا راه اندازی داروخانه های طب سنتی به صورت مجزا و یا ادغام شده با داروخانه های طب کلاسیک و نیز آموزش دوره‌ای پزشکان در جهت آشناسازی با شیوه‌های موثر درمانی طب سنتی در جهت توانمندسازی و به کارگیری تمام عیار آموزه های طب سنتی در پیشگیری و درمان ، ما نیز می‌توانیم همچون کشورهای رقیب مثل چین و هند به جز پیشرفت در زمینه ارائه خدمات طب سنتی به مردم مان ، دانشجوهایی را از سراسر جهان برای آموزش پذیرش نمائیم .

این کارشناس طب سنتی می‌گوید: لازم است تمامی افراد فعال در زمینه طب سنتی ایرانی و اسلامی به دغدغه های مقام معظم رهبری پیرامون طب سنتی بیش از دیگران توجه کرده و عامل به وظیفه خویش باشند .

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

 

https://zistonline.com/vdcaiini.49new15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما