تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۷
کد مطلب : 63613
در همدان صورت گرفت

بررسی 9 بحران محیط زیستی

همدان، میزبان نخستین جلسات دومین دوره شورای هماهنگی سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی بود و این جلسات در این شهر تاریخی برگزار شد.
بیست و یکمین و بیست و دومین جلسه شورای هماهنگی (نخستین جلسات دومین دوره شورای هماهنگی سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور) به میزبانی شبکه استان همدان در تاریخ ۱۲ و ۱۳ مرداد ۹۶ برگزار شد.

به گزارش زیست آنلاین به نقل از شبکه ملی محیط زیست ، در این جلسات علاوه بر تعیین سمت اعضاء و تصمیم‌گیری در خصوص برنامه اقدام شورای هماهنگی، تقاضاهای ۹ شبکه استانی جهت رسیدگی و پیگیری معضلات محیط زیستی استانهای مزبور مطرح شد و مقرر شد مستندات کامل مربوطه در اختیار شورای هماهنگی قرار گیرد.
تدوین و تصویب متن نامه شورای هماهنگی به رئیس جمهور با موضوع شاخصهای مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم از دیگر تصمیمات این نشست بود.
همچنین دکتر محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان و اعضاء شورای هماهنگی شبکه استان همدان از مهمانان نشست در روز نخست بودند که به طرح نظرات خود پرداختند.
جلسات شورای هماهنگی شبکه ملی حداقل ماهی یکبار تشکیل خواهد شد.
متن نامه شورای هماهنگی به دکتر روحانی رئیس جمهور به شرح ذیل است:


سلام و احترام؛ انتخاب مجدد حضرتعالی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و کسب اعتماد قاطبه مردم به ویژه جوانان و رأی به تداوم تدبیر و امید را مجدداً تبریک عرض مینماییم و برایتان در این عرصه از صمیم قلب آرزوی توفیق روزافزون داریم. بدینوسیله در آغاز فعالیت دولت دوازدهم و انتخاب معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، ملاحظات و خواسته های شبکه های سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور را با شما در میان میگذاریم و امیدواریم عنایت به این موارد، به تحقق برخی از مهمترین شعارها و برنامه های دولت در این حوزه، یاری رساند.
 یکم : دولت یازدهم از همان ابتدا خود را به عنوان دولتی محیط زیستی مطرح نموده و علیرغم همه موانع ساختاری و قانونی و وجود دیدگاه های گوناگون در بالاترین لایه های حکومت و دولت و با توجه به غلبه تفکر ویرانگری که به نام توسعه و اشتغال، همه ظرفیتها و مزیتهای سرزمین را در دورهای کوتاه بر باد داد، اقدامات مناسب و بنیادینی را برای نخستین بار جهت حفاظت از محیط زیست نالان و پریشان کشور انجام داده که یقینا آثار آن را در آینده شاهد خواهیم بود .بنابراین منصفانه این است که گفته شود دولت یازدهم نسبت به دوره های پیشین، اهتمام ویژهای به این حوزه داشته و ابتکار این دولت در ورود به برخی از مهمترین ضعف های موجود و مبتلابه کشور، قابل ستایش بوده است.
 دوم : با این حال بدیهی است که علیرغم این اقدامات، در بسیاری از عرصه ها نیز همچنان ضعف عملکرد، عدم توجه و یا عدم وجود توان کافی برای اصلاح رویه ها و عمل و تمکین به قانون به ویژه در ارتباط با حوزه عملکردی وزارتخانه ها و سایر نهادهای دولتی و حکومتی که آشکارا تخریب محیط زیست، نتیجه عملکردشان بوده، به هر دلیلی و بنا بر هر مصلحتی وجود داشته و مردم و فعالان محیط زیستی پاسخ مناسبی در این زمینه ها از دولت دریافت نکرده اند.
 سوم : محیط زیستی ترین دولت تاریخ ایران، شناسه ای شریف و منحصربفرد در روند زمامداری و مدیریت سرزمین میتواند باشد و به درستی به عنوان صفت ویژه دولت تدبیر و امید تلقی گردد، اگر اراده لازم برای ادامه و پایداری این نگاه و اقدامات ذیل آن به همراه اصلاح جدی روشها و ساختارهای مرتبط با محیط زیست نه فقط در سازمان حفاظت محیط زیست، که در سایر حوزه های اجرایی وجود داشته باشد .آنچه اما در این روزها و در آستانه انتخاب و گزینش ریاست سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم به گوش میرسد، نگرانی های جدی را در میان کنشگران این حوزه به وجود آورده است.
چهارم : ما نگرانیم که مبادا در تغییرات پیشرو، کسانی مسؤولیت این سازمان را به عهده گیرند که ضعفشان نسبت به دوره قبل آشکار بوده و دستاوردهای امیدوارکننده دولت یازدهم که در جدال نفسگیر "توهم توسعه و اشتغال بدون درنظرگرفتن مؤلفه های پایداری سرزمین" با "مدیریت خردمندانه سرزمین" محقق شده و نیاز به صیانت و پیگیری دارد، از دست برود و بازگشتی دردآور را شاهد باشیم.
 پنجم : آنچه بیش از همه برای سازمانهای غیردولتی و کنشگران این حوزه و مجموعه تصمیم سازان و تصمیمگیران دولتی می تواند واجد حداقل های اطمینان خاطر از انتخاب مسیر درست باشد، توجه به شاخصهای مهم تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی در پاسداری از محیط زیست و منابع طبیعی کشور است که لازم است دولت دوازدهم را همچنان مقید و ملتزم به آن ببینیم.  
ششم : جناب آقای دکتر روحانی ما به عنوان نمایندگان بخش عظیمی از فعالان محیط زیستی کشور، شفاف و واضح اعلام می نماییم اگر قرار است دولت بعدی شما همچنان خود را دولتی محیط زیستی بداند، گام نخست آن، انتخاب مدیری برای سازمان حفاظت محیط زیست است که :  
۱-  آگاه به تمامی ابعاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور
۲-  پاک‌دست و پاک‌سرشت
۳-  دارای سابقه درخشان در مدیریت اجرایی این حوزه
۴-  شجاع و جسور
۵-  ملتزم به پیگیری و به سرانجام‌رساندن کلیه طرح‌ها و برنامه‌ها و تصمیمات درست دولت یازدهم
۶-  مشارکت‌جو و مشارکت‌پذیر و اهل تعامل واقعی با فعالان و کارشناسان محیط زیستی و منابع طبیعی کشور باشد.
۷-انتخاب مدیری که با تمام وجود و در عمق جهاننگری خود، مشارکت، همراهی، تعامل و تبادلنظر با کنشگران این حوزه را همچون دولت یازدهم باور داشته باشد، علاوه بر ملتزم نمودن همه نهادهای دولتی و حاکمیتی که عملکردشان تاثیر مستقیم و غیرمستقیم در محیطزیست کشور می گذارد، می تواند در تداوم اتصاف صفت محیط زیستی به این دولت، نه در شعار که در عمل، نقش عمده ایفا نماید.
بدیهی است اصل تغییر در مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست زمانی میتواند امیدبخش، دلگرم کننده و موجب پیشگیری از ایجاد سرخوردگی و شکاف میان نهادهای مردمی و دولت شود که در همه زمینه ها و از هر جنبه ای، هیچ نشانه ای از پسرفت دیده نشود و انتخاب نهایی، قطعا بهبود را نشانه رفته باشد .در غیراینصورت خردورزی حکم میکند که مدیریت فعلی با تعهد به اصلاح برخی رویه ها و رفع معضلات و موانع، ادامه یابد. امیدواریم با لحاظ نمودن موارد فوق، دولت دوازدهم بتواند برای محیط زیستی بودن خود، همچنان ادله کافی داشته باشد و همراهی و همیاری تشکلهای غیردولتی محیطزیستی و منابع طبیعی کشور، فعالان و کنشگران این حوزه را بیشتر جلب نماید.
 توفیق حضرتعالی و همکاران محترم را از خداوند متعال خواستاریم.  
 ۹۶ مرداد – شورای هماهنگی شبکه سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور

https://zistonline.com/vdcipqaq.t1apz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما