تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۹
کد مطلب : 63633
زیست آنلاین : توقف طرح های جنگلبانی می تواند باعث ایجاد عواقب جبران ناپذیری در جوامع محلی شود زیرا هنوز طرح و برنامه مشخصی برای ادامه معیشت این افراد ارائه نشده است .
حکمی برای بیکاری 2327 نفر
جنگلبانان در طول پنجاه سال گذشته اجرای طرح جنگلداری سعی کردند قرقبان ها سیم بان ها و راهدارها و انباردارها را از افراد محلی در طرح هی جنگلداری جذب به کار کنند و اکنون که این افراد حقوق نمی گیرند، ممکن است از آنها در امر قاچاق سوء استفاده شود. این موضوعی است که بهزاد انگورج معاون سابق سازمان جنگل ها به آن تاکید کرده و در ادامه می گوید: ۲۳۲۷ نیرو موجود در سازمان کار طرح های جنگلداری به همراه  ۲۷۹۰ نفر مستخدمین دولت مجموعاً ۵۱۱۷ نفر در سطح ۵.۹ میلیون هکتار از استان های شمالی کشور مشغول به کار هستند . خوبست به مفهومی از توسعه مدیریت توجه کنیم که در ۱۵۸ میلیون هکتار از سایر نقاط کشور در حدود ۹۰۰۰ نفر مشغول به کار هستند. مهندس انگورج معتقد است که بیکار شدن یا بلا تکلیف ماندن نیروهای موجود در طرح جنگلداری ضرر بزرگی به مدیریت جنگل های کشور وارد می کند و می تواند این افراد را برای تامین معاش زندگی وارد باندهای قاچاق چوب کند.
این کارشناس خبره حوزه جنگل در ادامه می گوید: مدیریت جنگل باید با اجرای سیاست جنگل پایدار می شود  سیاست جنگل مقتضیات خاص جنگل را در همه فعالیت ها منظور می کند و افرادی که تخصص و تجربه اجرایی لازم را ندارند با ورود خود به این حوزه، سبب برهم زدن یک وضعیت موجود می شوند، اما قادر به ارتقاء و با ثبات کردن مدیریت نیستند.
وی با اشاره به اینکه جنگل های شمال پتانسیل بالایی برای ایجاد مشاغل مختلف را دارد، ادامه می دهد : جنگل های شمال ظرفیت و پتانسیل بالایی را دارند و می توانند حتی بدون بهره برداری چوبی با اقتصاد درونزا و متکی به درآمد خود مدیریت شوند، اما هر تغییر رفتار لجام گسیخته یا بر هم زننده ای را  نمی توان استراحت نامید، جنگل در چنین وضعیتی نه تنها استراحت نمی کند، بلکه به تهدیدات متنوع تخریب انسانی و دامی سوق داده می شود. در واقع مشکل طرح تنفس جنگل این است که هیچ برنامه مشخصی برای جنگل ندارد.
انگورج با اشاره به اینکه افراد شاغل در جنگل بیشتر افراد محلی هستند می گوید: حقوقی که به این افراد تعلق می گیرد از درآمد حاصل از جنگل است و با قطع این درآمد معلوم نیست چه بر سر آنها خواهد آمد.
وی معتقد است خیلی ها شعار می دهند که مشاغل جایگزین برای این افراد در نظر گرفته می شود اما اگر با افراد محلی شاغل در طرح صحبت کنید می بینید که این صحبت ها در حد شعار است و هیچ زیر ساختی برای شروع به کار مجدد این افراد انجام نشده است .
 وی با اشاره به اینکه طرح جنگلداری با اهداف متنوع می تواند ضعف های طرح تنفس را برطرف کند در ادامه می گوید : در هر حال طرح تنفس به صورت قانون در آمده است و قانون باید اجرا شود. اما نحوه و چگونگی اجرای آن اهمیت دارد.
باید طرح های جنگلداری جایگزین هم در سطح مطالعات و هم در فرایند مطالعات، به صورت جامع تهیه شود  و ضعف های گذشته را نداشته باشد. به لحاظ اینکه جنگلداری با اهداف متنوع با دیدگاه جنگلداری پایدار بیان می شود و می تواند از مزیت دیدگاه مدیریت اکوسیستمی برخوردار و بدون تعارض با ذینفعان در جنگل که بخشی از أجزاء اکوسیستم جنگل تلقی می شوند، به اجرا گذاشته شود و در جایگزینی معیشت ذینفعان در جنگل ساز و کار حل و فصل محسوب گردد.

https://zistonline.com/vdcaeini.49nee15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما