تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : 63684
با توسعه نگرش‌هاي زیست محیطی و راهبردهاي صرفه‌جویانه در بهره‌برداري از منابع انرژي‌هاي تجدید ناپذیر، استفاده از انرژي‌های تجدیدپذیر در بسیاري از کشورهاي جهان رو به فزونی گذاشته است و توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در مقایسه با سایر منابع انرژي مطرح در این حوزه، روند قابل ملاحظه‌ای دارد.
"تامین منابع مالی به عنوان رکن اصلی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران"
به گزارش زیست آنلاین، از آنجائیکه کشور ایران نیز داراي پتانسیل فراوان انرژي‌هاي تجدیدپذیر از جمله باد و خورشید است و در چند سال گذشته نیز ضمن تاکید بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران، شرایط مناسب‌تری در زیرساخت از جمله قوانین، مقررات و مشوق‌های لازم برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد شده است که اهم آن شامل انعقاد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله، شرایط نرخ خرید پایه تضمینی برق تولیدی این قبیل نیروگاه‌ها،‌ اعمال ضریب تعدیل سالانه نرخ خرید، افزایش عوارض برق مشترکین به عنوان منبع مالی قابل اطمینان برای تامین بودجه پرداخت صورتحساب‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر متصل به شبکه توزیع و انتقال و همچنین مشوق‌های مالی در بکارگیری از دانش و تجهیزات داخل کشور، است. هرچند موارد ذکر شده در راستای بهبود فضای کسب و کار انرژی‌های تجدیدپذیر و حضور فعالان بخش غیردولتی در این حوزه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است، اشاره به این نکته ضروری است که تامین منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری و احداث پروژه‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر مقیاس متوسط و بزرگ، از ارکان اصلی در شکل‌گیری یک روند توسعه‌ای رو به رشد خواهد بود. از آنجائیکه تامین منابع مالی از منابع داخل کشور (بانک‌ها، موسسات تامین سرمایه و بیمه‌ها) با توجه به محدودیت‌های فعلی این قبیل منابع و از آن مهمتر هزینه‌ مالی (نرخ بهره) بالایی است که این قبیل منابع دارند، و با فرض بکارگیری منابع مالی داخلی، طرح ها از توجیه پذیری اقتصادی برخوردار نخواهند بود. لذا منابع توجیه‌پذیر برای توسعه نیروگاه‌ههای تجدیدپذیر استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی کشور ایران و فاینانس خارجی است. تسهیلات منابع ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی هزینه‌های مالی مناسب‌تری نسبت به دیگر منابع داخلی دارد و بکارگیری این منابع در صورتی که سهم سالانه‌ای به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تعلق یابد می تواند بخشی از اهداف برنامه توسعه پنج ساله را پوشش دهد. تامین منابع مالی خارجی نیز با توجه به شرایط ارتباطات بین‌المللی بین بانکی، شرایط سیاسی و شاخص ریسک سرمایه‌گذاری، هر چند رو به بهبود است اما به نظر هنوز هم به شرایط عادی و قابل اتکایی برای بکارگیری فاینانس خارجی در طرح‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر تبدیل نشده است. لذا در مسیر رشد و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر که در کشور ایران نوپا است، هم افزایی و آگاه‌سازی کلیه ذی‌نفعان بخش دولتی و غیردولتی از شرایط فنی، اقتصادی و فرصت‌های قابل دستیابی برای سرعت بخشیدن به چرخ به حرکت درآمده نیروگاه‌های تجدیدپذیر، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
در یک سال گذشته، چندین نیروگاه خورشیدی در استان‌های همدان، اصفهان و کرمان با مجموع ظرفیت ۴۴ مگاوات به بهره‌برداری رسیده‌اند و همچنین شرکت مپنا تاکنون توسعه ۵۵ مگاوات نیروگاه بادی را در استان قزوین ثبت نموده است. از آنجائیکه تجربه‌ها و درس آموخته‌های این قبیل طرح‌های به بهره‌برداری رسیده می‌تواند به لحاظ فنی و چگونگی بکارگیری روش‌های تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها، می‌تواند مسیر دیگر سرمایه‌گذاران در این حوزه را کوتاه‌تر نموده و مشوقی برای حضور فعالان در این حوزه باشد. لذا پیشنهاد می‌شود سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) به عنوان متولی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور، با دعوت به همکاری افراد مطلع از شرکت‌های توسعه دهنده نیروگاه‌های خورشیدی و بادی موجود، بستر مناسبی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی به لحاظ فنی و مالی برای آگاه‌سازی فعالان و سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی فراهم نماید.


*مشاور اقتصادی طرح های کسب و کار



 

https://zistonline.com/vdcgt393.ak9w74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما