تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۴۳
کد مطلب : 63714
روشن است که تولید و توزیع هر یک از محصولات بالا، اشتغالات زیادی را می‌تواند در پی داشته باشد که علاوه بر بخشیدن ارزش مالی بیش‌تر به محصولات خام به دست آمده از تاکستان‌ها، به جلوگیری از بروز بسیاری از فسادهای اجتماعی، کمک خواهد نمود.
قدرت اقتصادی انگورو محصولات متنوع ان
انگور، از جمله گیاهان بسیار پر محصول، کم آب و کم توقعی است که در صورت برنامه ریزی برای احداث تاکستان‌های پاک (ارگانیک) و سرمایه گزاری برای بسته بندی، فرآوری بار وبهره‌ی آن برای به دست آوردن فرآورده‌های چندگانه زیر، می‌توان درآمدهای ارزی و ریالی بسیار بالایی را از آن به دست آورد به ویژه آن که این گیاه زرخیز و زرافشان، در جای جای این کشور پهناور قابل کشت و نگاهداری است. اکنون در زیر از فرآورده‌هایی که می‌توان از آن به دست آورد، نام بردهمی‌شود:

۱.  تازه خوری
۲.  برگ (دلمه، ترشی)
۳.  غوره (تازه خوری)
۴.  آب غوره
۵.  گرد غوره
۶.  کشمش
۷.  مویز
۸.  آب انگور
۹.  کنسانتره
۱۰.  گرد انگور رسیده (پودر انگور)
۱۱.  لواشک
۱۲.  شیره
۱۳.  سرکه
۱۴.  ترشی
۱۵.  آب نبات و شکلات بدون شکر (هم از پودر یا شیره‌ی انگور و هم از کشمش آن)
۱۶.  روغن از هسته‌ی انگور
۱۷.  خوراک دام
۱۸.  الکل
۱۹.  بیوگاز از پسمانده‌های آن
۲۰.  کمپوست از پسمانده‌های آن

همچنان که ملاحظه می‌شود، از رَزِ زَر، می‌توان فرآوده‌های بسیاری را به دست آورد که در گیاهان دیگر نمی‌توان به این گستردگی، آن‌ها را تولید نمود. روشن است که تولید و توزیع هر یک از محصولات بالا، اشتغالات زیادی را می‌تواند در پی داشته باشد که علاوه بر بخشیدن ارزش مالی بیش‌تر به محصولات خام به دست آمده از تاکستان‌ها، به جلوگیری از بروز بسیاری از فسادهای اجتماعی، کمک خواهد نمود.
افزون بر این‌ها، گسترش تاکستان‌ها، با پوشاندن سطح وسیعی از خاک، به جلوگیری از فرسایش بادی خاک کمک نموده، ازآن سو با جذب هرزآب‌های روان شده بر روی زمین در پی بارش‌های گاه شدید، از فرسایش آبی خاک جلوگیری نموده و این گونه آب‌ها را به درون لایه‌های زمین فروخواهد برد.
همه‌ی این‌ها، در گرو احداث خردمندانه و با برنامه‌ی کارخانه‌ها و کارگاه‌های فرآوری و بنگاه‌های بارزگانی درستکار و سالم واسط است.

https://zistonline.com/vdcay0ni.49ne615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما