تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : 63718
معاون برنامه ریزی ساتبا گفت:۴۷ درصد متقاضیان سرمایه گذاری در ایران خواهان فعالیت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده‌اند.
سهم ۴۷ درصدی تجدیدپذیرها از متقاضیان سرمایه‌گذاری
سمیناری تحت عنوان معرفی تکنولوژی WHR-ORC در صنعت سیمان به منظور معرفی این تکنولوژی و سیاست‌ها و توسعه سرمایه گذاری‌های ساتبا از طرح تولید برق از بازیافت حرارت ساتبا برگزار شد که به انتقال تکنولوژی و توسعه سرمایه گذاری با حضور معاونین، مدیران و کارشناسان صنعت سیمان، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، سازمان محیط زیست، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، نماینده اداره کل بین‌الملل بانک ملت می پرداخت.
در این سمینار تخصصی جعفر محمدنژاد، معاون برنامه ریزی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) ضمن تشریح روند شکل گیری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گفت: تقریباً از دو سال پیش وزارت نیرو و رویکرد جدیدی را نسبت به توسعه بهره وری انرژی و انرژی‌های پاک درنظر گرفت که براساس آن شاهد جلب مشارکت بیش‌تر بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری جهت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک غیردولتی و تولید انرژی از بازیافت انرژی بوده‌ایم.
 وی افزود: امروزه سرمایه گذاران خارجی می‌توانند با تأسیس شرکت در ایران و یا قرارداد مشارکت با شرکت‌های ایرانی نسبت به دریافت پروانه احداث و عقد قرارداد تضمینی فروش برق اقدام نمایند و امروزه ما شاهد آن هستیم که تمامی عوارض برق جهت خرید تضمینی برق در اختیار خود ساتبا قرار می‌گیرد.
محمدنژاد گفت: طبق آمارهای وزارت اقتصاد و دارایی در سال ۹۵ از کل متقاضیان سرمایه گذاری در ایران حدود ۴۷ درصد آن‌ها برای حضور در انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است که این اتفاقات باعث شده آینده خوبی را برای انرژی‌های پاک متصور شد.
وی در خاتمه بیاناتش افزود امیدواریم که با حضور بخش خصوصی و سازمان تأمین اجتماعی همکاری‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و انشاءالله گام‌های مثبتی در این خصوص برداشته شود.
 در ادامه این سمینار سیاحی از شرکت UNIDO به معرفی پروژه ITPO ایتالیا پرداخت و در ادامه زربخش مدیر دفتر آموزش و اطلاع رسانی ساتبا درخصوص ضرورت و اهمیت بازیافت حرارت و تولید برق در صنعت به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی گفت: کل عرضه انرژی اولیه در کشور معادل ۱۶۶۸ میلیون بشکه معادل نفت خام و کل مصرف نهایی در بخش صنعت ۳۰۲ میلیون بشکه معادل نفت خام و مقدار تلفات بالادستی معادل ۷۰۰ میلیون مگاوات گاز فلر در سال است.
 زربخش در ادامه سخنانش گفت سهم برق صنعت سیمان از کل صنایع حدود ۱۰ درصد و سهم کل برق صنعت سیمان از مصرف برق کشور ۳ تا ۴ درصد بوده است. وی پیک نیمه اول تیرماه امسال را بیش از ۵۵ هزار مگاوات عنوان نمود و گفت که خوشبختانه رشد مصرف برق امسال ما بیش از کل مصرف پیک برق بوده است.
 زربخش در ادامه بالا بودن شدت انرژی و پایین بودن بهره وری انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای هم تراز بالا بودن تلفات در بخش‌های تولید تبدیل و عرضه انرژی در کشور، محدودیت در دسترسی به منابع مالی بین المللی و تکنولوژی‌های نوین و هم‌چنین ناکافی بودن حضور بخش دولتی در سرمایه گذاری بخش خصوصی ازجمله تعدادی از چالش‌ها و تنگناهای انرژی در کشور برشمرد.

ممنبع: انرژی امروز

 

https://zistonline.com/vdcevf8p.jh8xzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما