تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۸
کد مطلب : 63749
زیست انلاین :مطالعات جایکا ژاپن در مورد روستاهای ایران باعث شد جیره سر به عنوان روستای الگو برای طرح گردشگری طبیعی انتخاب شود .
جیره سر الگویی برای اکوتوریسم در حاشیه تالاب انزلی
این روستا یکی از روستاهای اطراف تالاب انزلی است که جاذبه های فراوان آن در حوزه گردشگری این روستا را در صدر این لیست قرار داده است.
مازیار سید نژاد  مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با اشاره به جاذبه های بالای روستا به زیست آنلاین می گوید : قرق ۳۰۰ هکتاری در کنار این روستا ، گذر دو نهر زیبا از داخل روستا و فرم خطی روستا سبب شده است که جاذبه های روستا افزایش پیدا کند به همین دلیل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و همچنین بانک ها برنامه هایی را برای توسعه این روستا عملیاتی کردند
سید نژاد در ادامه می گوید :مرکز توسعه روستایی استان برای اجرای بهتر این طرح اقدام به ساخت مرکز اجتماعات در این روستا کرده تا در آنجا معماری ،فرهنگ و رسم و رسوم بومی را برای اهالی روستا بازگو کندتا بتوانند تورگردانان ماهری آموزش دهد
در کنار آن به واسطه وجود نهرهای روستا ، دو اسکله کوچک ساخته تا قایق رانان محلی بتوانند در کنار کسب درامد ،گردشگران را نیز با جاذبه های تالاب آشنا کنند . طرح غذاهای محلی و صنایع دستی نیز از موارد دیگری بود که جایکا ان را در این طرح قرار داد
وی ادامه می دهد : دفتر امور روستایی ،آسفالت مسیر و راههای دسترسی را نیز به دست گرفت و به مرمت آن پرداخت . از سوی دیگر زمینه های دیگر رشد گردشگری در روستا را بررسی و امکاناتی دیگر مانند ماشین حمل زباله ، پارکینگ،مکان یابی ،برج پرنده نگری و در کل تامین زیرساخت های این طرح را در دست گرفت و ان را کامل کرد .
وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال سبز مهمترین هدفی است که این طرح دنبال می کند در ادامه تصریح کرد : در همین راستا با دو بانک سینا و کارآفرینی ( صندوق ملی امید)که تسهیلات کم بهره می دهند وارد مذاکره شدیم و با تاکید بر اصول توسعه پایدار بنا بر این شد که وام های قابل توجهی برای تجهیز کارگاههای صنایع دستی و کارگاههای خانگی در اختیار جوامع روستایی قرار گیرد.
به همین منظور نیز چند روز قبل جلسه ای با حضور نمایندگان این مرکز به همراه نمایندگان اقامتگاههای روستایی ،نمایندگان مرکز توسعه گردشگری،و نمایندگان مرکز محیط زیست استان  برگزار شد و در آن به بررسی بیشتر این طرح پرداخته شد.
وی با اشاره به اینکه هنوز عدد و رقمی برای ایجاد مشاغلی که در این طرح ایجاد می شود وجود ندارد در ادامه می گوید: به دلیل جاذبه های روستا گردشگر زیادی وارد این محدوده می شود ،اما تمام اقامت او شاید در خوردن یک وعده غذا و خرید اندکی از سوپر مارکت محله خلاصه شود. به همین دلیل این سوال به ذهن می رسد که چرا با وجود این همه ظرفیت و پتانسیل در روستا سایر مردم محلی از این ظرفیت استفاده نکنند .
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در ادامه می افزاید :  در صورتی که اجرای ان موفقیت آمیز باشد قطعا روستاهای دیگر نیز وارد لیست  این طرح خواهند شد. سعی کرده ایم وام بدهیم و تسهیلاتی ایجاد کنیم که خود مردم محلی بتوانند فرهنگ و اداب و رسوم و غذاهای محلی خودشان را برای گردشگران توضیح دهند و سهمی از ورود گردشگر به محدوده روستا داشته باشند .با این هدف که مدت اقامت گردشگر در روستا افزایش پیدا کند و آورده اقتصادی روستا افزایش پیدا می کند .
وی با اشاره به توانمند سازی اهالی روستا در ادامه می گوید: در داخل روستا از کارگاههای حصیر بافی، تجهیزات خانگی برای پخت غذاهای محلی وصنایع دستی  حمایت می شود و از طرح های آبزی پروری در داخل روستا نیز استقبال می شود . در واقع این قدم هایی است که ما برداشته ایم و باقی آن به خود مردم بر می گردد که در راستای افزایش درآمد قدم بردارند .
سید نژاد تصریح می کند : هدف از اجرای طرح این است که از ورود گردشگران به روستا و بهره گیری آنان از جاذبه های طبیعی پیرامون روستا و تالاب, درآمد روستاییان افزایش یابد و اشتغال پایدار جدید در روستا ایجاد شود.

https://zistonline.com/vdci3yaq.t1ap52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما